babba
Hej!
Jag tycker om att plocka svamp men vill inte ge mej ut i skog o marker själv, som jag inte känner till. Finns det någon tjej-dam som skulle vilja göra mej
sällskap ibland. Själv bor jag några mil norr om Karlskrona.
Hoppas på svamptur!
Hälsningar Babba
zaaritha
Jag bor i Västergötland, men gillar att plocka svamp!
Det är lugnande, på nå´t vis!!
Milex
Karlskrona är lite långt bort smile.gif Men har du vägarna förbi Strömstad så kan vi ta en skogstur. Det är kul att plocka svamp biggrin.gif
Nu har de äntligen börjat titta fram. Men här är det fortfarande för torrt så några stora mängder svamp blir det inte.
Sylvia
Vi kanske skulle göra lokala svampletargrupper? Är du pigg på att leta svamp så kan du ju berätta här var du bor så andra kan kontakta dig!
Själv vill ja gärna ha sällskap att plocka i Göteborg med omnejd.
Fialotta
Hittade kantareller i veckan 5 liter och jag som bara brukar se gula blad...jag bor i sthlm så det blir lite långt...synd annars hade jag gått med dig...här har dom kommit...stora o fina smile.gif
zaaritha
Västgötar! Hjotrakten!!
Hör av er--så plockar vi svamp!!
bikiv
CITAT (maudan @ 30-07-2005, 22:51)
Hittade kantareller i veckan 5 liter och jag som bara brukar se gula blad...jag bor i sthlm så det blir lite långt...synd annars hade jag gått med dig...här har dom kommit...stora o fina smile.gif

Åh, lyllo! Du vill inte ge ett tips var du hittade svamparna? Mannen och jag pratade om att gå ut i skogen och leta svamp idag... men var??? Har tidigare varit runt på måfå i Sthlms-trakten men bara hittat gula blad!!!
Åsa, mälardalen zon 2

Japp här runt mälaren finns det gott om kantareller jag har plockat ca 18 liter i veckan och jag är ganska less på att rensa svamp just nu.

Liten bild på en del av veckans "skörd"
Fialotta

Här hemma i min skog....sthlms skärgård tongue.gif ...ställena mina är hemliga...men svamp finns det---sen kan jag tipsa om Munsö förbi drottningholm och ta färjan över till adelsö i dom skogarna vet jag att mamma plockade när hon levde...du får ta över dom ställena smile.gif
Fialotta
CITAT (bikiv @ 30-07-2005, 23:04)

Åh, lyllo! Du vill inte ge ett tips var du hittade svamparna? Mannen och jag pratade om att gå ut i skogen och leta svamp idag... men var??? Har tidigare varit runt på måfå i Sthlms-trakten men bara hittat gula blad!!!

citerade mig själv...det va dig jag svarade laugh.gif
bikiv
CITAT (maudan @ 30-07-2005, 23:17)
sen kan jag tipsa om Munsö förbi drottningholm och ta färjan över till adelsö i dom skogarna vet jag att mamma plockade när hon levde...du får ta över dom  ställena smile.gif

TACK!
Mälaröarna är en en vit fläck på min Sthlms-karta! Kanske dax efter snart 60 år i Sthlm???
netaave
Jag vill nog behålla mina svampställen för mig själv tongue.gif
Där jag bor finns många fina ställen och vi har hittills plockat ca 15 l.
Ophelia
Jag bor oxå i Mälardalen och gillar att plocka svamp. Att släppa ut mig i en skog är lika med att jag aldrig kommer tillbaka. Har lokalsinne som en amöba biggrin.gif
Bambis vän
Kom precis hem från svampskogen. Hittade 5 liter kantareller och grannen hittade lika mycket. En givande, men ganska blöt utflykt.
Ikväll blir det varma mackor med svampstuvning.... wub.gif
Reserv
Man kan väl inte förstöra kantarellerna genom att göra stuvning på dom heller! ohmy.gif Näe, tacka vet jag smörstekta kantareller på en knäckebröskiva, mumma det rolleyes.gif Plockningen får nån annan sköta, annars riskerar jag att komma hemdragandes med nån giftig svamp (fast egentligen så är det juh myggen jag vill undvika ) tongue.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Bambis vän jag är avundsjuk....

Jag älskar att gå ut i skogen och plocka svamp. Men det giller inte gubben och så kann jag bara gå på släta skogsmarker, inte backe upp och backe ner

Eftersom jag är uppvuxen nere i alperna så är jag ju även uppvuxen med knödel. Och en god svampstuvning med knödel, det är ju bara så gott.

Men jag tar inte bara kantareller utan flera olika svampar. Min gubbe ville också skylla på att han inte känner till svamparna men det går inte hem hos mig. Jag kan ju sortera efteråt rolleyes.gif

Elisabeth
Bambis vän
Visst är smörstekta kantareller något alldeles speciellt, men det åt jag ju i fredags.... tongue.gif
En stuvning eller pastasås med kantareller, lite rökt skinka, creme fraiche och en liten gnutta ädelost (som tar fram kantarellsmaken ännu mer) är mums! Prova det Reserv, så får du se!
Caprice
Älskar att plocka svamp.. wub.gif
Mysigt att gå i skogen, och leta efter det gula guldet..

Tyvärr har jag inte haft tid de två senaste åren pga husbygge...

Men snart så..
Elisabeth-Västkustkolonisten
men Bambis vän det är ju nästan sadismn.......

Hoppas jag kan gubben övertala att vi tar en tur ut i skogen snart.

Men i vilken del av landet bor du att du hittar så mycket?

Elisabeth
Inga från Närke
Jag älskar att äta kantareller men tyvärr vågar jag inte gå i skogen och sambon vill inte följa med för han hatar svamp.
Är en riktig virrepanna i skogen skulle gå vilse på en gång.
Brukar få lite av min granne och då njuter jag i fulla drag med nystekta och som pålägg till en smörgås.
Reserv
CITAT (Bambis vän @ 31-07-2005, 14:56)
En stuvning eller pastasås med kantareller, lite rökt skinka, creme fraiche och en liten gnutta ädelost (som tar fram kantarellsmaken ännu mer) är mums!

Tandvattnet rinner, det får nog bli nåt sånt här i dagarna, det stod i dagens tidning att kantarellerna är på gång häruppe nu, man får stå i startgroparna vid spisen då tongue.gif För som sagt var, nån annan får sköta plockandet rolleyes.gif
zaaritha
Här finns tyvärr inga kantareller--än!
Kanske på Hökensås!
Men--att få med gubben????
*Felix matte*
Törs jag säga att jag inte tycker om kantareller

*hukar för alla ruttna äpplen som kommer farandes* tongue.gif
Reserv
CITAT (Felix matte @ 31-07-2005, 21:22)

Törs jag säga att jag inte äter surströmming? tongue.gif Smaken är som baken, och det jag tycker är en delikatess, kan du mycket väl ogilla och tvärtom. Du kanske äter surströmmingen istället? rolleyes.gif Det finns såna som tycker att det är en delikatess unsure.gif laugh.gif
zaaritha
Glerrk! sad.gif
Har försökt äta surströmming 3 ggr--men kan ej uppskatta det!
Å´andra sidan, fattar jag inte varför folk gillar sushi!? Hemskt, tycker jag!!
Ostron--vidrigt...............
Musslor--isch!
*Felix matte*
Har ätit och faller då och då åter för frestelsen... Surströmming är gott... bara man slipper flugorna som gärna flockas kring bordet.
men att kalla det för delikatess... näää sååå långt vill inte jag gå tongue.gif
zaaritha
Isch å´fy!
Blomstertanten

Då får ju vi andra desto fler ! tongue.gif
*Felix matte*
CITAT (Blomstertanten @ 31-07-2005, 21:49)

Då får ju vi andra desto fler ! tongue.gif

Så kan man ju också se det tongue.gif biggrin.gif
Snöflinga
Jag gillar både surströmming och kantareller tongue.gif
netaave

Du kanske är som döttrarna mina, älskar att plocka och gör det gärna bara dom slipper äta dom.
*Felix matte*
CITAT (netaave @ 31-07-2005, 23:16)
Du kanske är som döttrarna mina, älskar att plocka och gör det gärna bara dom slipper äta dom.

Plockar inte ens om jag slipper äta... sitter hellre vid datorn tongue.gif
babba
Hej alla som svarat på min svampkompisledar fråga!

Oj vad sugen jag blir att plocka svamp när jag läser om många liter
svamp som ni hittat. Kan även känna den underbara smaken av smörstekta kantareller. Jag skulle bli salig av lite till två mackor, en till mej o en till min man.
Jag gläds med Er och kan känna känslan när jag hittar tex kantareller. Man tom pratar för sej själv där man sitter bland svamparna och är helt lycklig över att ha hittat dem.

Tyvärr är det lite långt att åka uppåtlandet. Men jag bor 2 mil norr o Karlskrona och kan även tänka mej att fara en bit uppåt Småland, om det finns någon
svampsugen som liksom jag vill ha ha en svampkompis.

många tack.

Hallå Blekinge o Småland. Svampletarsugna???
Hälsningar Babba
farbror B
ÄSch svampletning är kul, men inte åker jag såå lång väg för det laugh.gif
babba
här i blekinge där vi bor har vi knappt fått något regn alls på 3-4 månader.
så därför är det kanske ännu mer gula löv man ser här.

babba
yla
tur de finns några som inte gillar kantareller då blir de mer över till oss som gillar dom
jag plockade en liter nu på morgonpromenaden
tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon