AvalonC
30-07-2005, 22:13
Hur gör man när man ska vara på vallmofröna???
Jag har fått stora vallmokappslar från de utblommade blommorna, men jag vet inte hur jag ska göra för att ta vara på fröna så att jag så nya nästa år...
Ska man låta kappslarna sitta kvar på blommorna tills man hör att det skrammlar inne i dem...
Eller ska man ta bort dem och låta dem torka????
Hjälp....
kerstin z5-6
30-07-2005, 22:15
Låt dem sitta till de går i brunt o skallrar

då tar du in dem -torkar dem luftigt -rensar ur dem ur kapseln o sår nästa år -direkt ute i rabatten
Åsa, mälardalen zon 2
30-07-2005, 22:16
Låt kapslarna sitta kvar så länge att de börjar bli lite torra och man kan höra fröerna rassla. Häng sedan de plockade frökapslarna med stjälk upp och ner med en PAPPERSPÅSE om frökapseln som kan fånga upp fröerna som trillar ur de små hålen som brukar öppnas i toppen på frökapseln, då slipper du ta sönder frökapslarna som är utmärkta eterneller.
På mina ettåriga vallmos låter jag frökapseln sitta kvar tills det börjar skallra. Om jag vill ha utdragen blomning nästa år låter jag några frön gå i jorden redan på hösten och resten duttar jag ut på våren. Perenn vallmo låter jag gro ute.
/Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.