Full version: paprika
ettenna
Hej alla! Jag har två frågor ang paprika som jag dragit upp själv. Den första: hur länge kan man låta paprikafrukten sitta kvar på planten - måste den tas så snart den är "klar". Den andra frågan är: är all paprika grön från början för att sedan skifta färg. Jag vill minnas att mina plantor var röd paprika men de frukter som kommer är gröna.
Tacksam för svar från den som vet.
Ophelia
Paprikor brukar börja med att vara gröna för att sedan mogna (till exempelvis röda). Du kan äta dem allteftersom. Det finns ju möjlighet att köpa gröna paprikor och det är alltså sådana som är omogna.

Personligen gillar jag gröna bäst tillsammans med salami, sallad, tomat och bieost! biggrin.gif biggrin.gif
*Felix matte*
Jag har också dragit upp mina från köpefrukter... odlar inomhus på fönsterbänkar. Här en del av dem idag, en har börjat ändra färg till röd.
Åsa, mälardalen zon 2
Det vanligaste är att paprikan är grön inan den mognar men jag har en vit paprika och den är gulvit från början även när den bara är någon centimeter stor.

Odlar man paprika från de frukterna man tar i affären så är det bra om man ex. odlar dem i kruka för de har LÅNG utvecklingstid så man kan behöva ta in dem på hösten för att låta dem mogna. Det går att köpa fröer till snabba sorter som hinner mogna under våran korta sommar.
*Felix matte*
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,31-07-2005, 09:10)
Det vanligaste är att paprikan är grön inan den mognar men jag har en vit paprika och den är gulvit från början även när den bara är någon centimeter stor.

Odlar man paprika från de frukterna man tar i affären så är det bra om man ex. odlar dem i kruka för de har LÅNG utvecklingstid så man kan behöva ta in dem på hösten för att låta dem mogna. Det går att köpa fröer till snabba sorter som hinner mogna under våran korta sommar.

Mina sådde jag 28 (el. 20:e) februari och de har stått inne hela tiden
första frukterna såg ut så här 15 juni. Vit paprika säljs tyvärr inte här... de är jättegoda att rosta i ugn...ska be sonen skicka frön.
Ophelia
CITAT (Felix matte @ 31-07-2005, 09:48)
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,31-07-2005, 09:10)

Mina sådde jag 28 (el. 20:e) februari och de har stått inne hela tiden
första frukterna såg ut så här 15 juni. Vit paprika säljs tyvärr inte här... de är jättegoda att rosta i ugn...ska be sonen skicka frön.

Vad är det för vit paprika? Låter smaskigt att rosta i ugnen.
*Felix matte*
Det är "vanlig" paprika, fast jag tycker nog den är lite mer avlång än de gröna och röda...skär i halvor el. kvartar, lite olivolja och salt på, sen in i ugnen... smaskens. wub.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har sorten Jantar som jag köpt på ett trädgårdsvaruhus i Polen. Det var ingen F1 hybrid så med några års mellanrum isolerar jag en planta så den inte kan korsa sig med ex. någon annan paprika och på så sätt kan jag skörda eget frö.

*Felix matte*
Ja så ser de ut... lite avlånga... har köpt den i ICA butiker i Borås...kostar lika som de andra färgerna.
Åsa, mälardalen zon 2
Det verkar vara svårt att hitta vit paprika hos fröfirmorna i sverige men Lindbloms frö har en sort som heter Pusztagold som faktiskt ser ut som någon slags vit paprika

http://www.lindbloms.se/Lindbloms/eko2/253105.html
Ophelia
biggrin.gif biggrin.gif Tänk så gott det kan bli med enkla knep. Låter ju lite som att det kan vara perfekt att slänga in lite lökhalvor och squash oxå. Gud vad hungrig jag blir!!!

Åsa? Åker du ofta utanför Sverige och handlar?
Åsa, mälardalen zon 2
Nej jag brukar inte åka utanför sverige och handla men för några år sedan var jag på studieresa i Polen. Det var innan Polen gick med i EU så det var nog egentligen inte OK att ta in fröer och växter men när vi frågade i tullen (nästan alla på bussen hade köpt en massa växter) så bara viftade de förbi oss (Polen hade ju då nästan helt stängda gränser för import av växter tror växterna fick sitta i karantän i 2-3v ifall man skulle importera växter till polen = man importerade lite och hade då också importerat få sjukdomar så det kändes som en ganska liten risk för att ta med sig sjukdomar hem på växterna).
*Felix matte*
lökhalvor och squash.... palsternacka är också jättegott att slänga i samma panna... gott till grillat.

jag steker också ofta ett par lökar i tunna skivor och paprika i bitar i stekpanna... gott till det mesta..... nu blir jag också hungrig laugh.gif
Ophelia
Det är så roligt att få en massa tips och råd om växter. Vissa har verkligen udda sorter biggrin.gif biggrin.gif

Själv köpte jag en chiliplanta i våras när vi var på växtmässan i Älvsjö och gav till kompisen. Den har inget namn men ska komma från Japan. smile.gif Får se vad det månde bliva av denna.
Ciczi
Jag har haft både gula och röda paprikor från köpepaprikor. De var gröna båda innan de började skifta färg.

Nu har förresten mina paprikor börjat att mogna och jag skördade den första i går. Stor som en liten tomat. Men de brukar vara goda. Det var de förra.

Senast jag sådde paprikopr skördade jag under vinterhalvåret och de frukterna blev ljusa och klara liksom de man hittar i affären. Men de frukter jag skördat nu har helatiden varit mörkröda...

Beror det på ljusförhållandena?

Ciczi
ettenna
Tusen tack för alla tips och fina bilder. Jag har flera plantor med gröna frukter och några som inte kommit alls ännu - men kan ju tydligen ta tid. Nu återstår att se om de blir röda.
Tack. rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
*Felix matte*
Så här röd är min idag. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon