Vad kan jag försöka mig på vid fäbodvallen? Kantarellerna växer rikligt i området och myren ligger bara något stenkast från vallen. Marken som jag tänkt odla på ligger öppet och soligt. Odlingszon 7
Mycket tacksam för tips!
kerstin z5-6
31-07-2005, 10:18
Gillar du småväxter ? I så fall ett stenparti med just alpiner -dvs fjällväxer eller växer från hög höjd -Blå bergvallmo tex , saxifraga ,Lewisia, finns massor av fint Vill du ha böljande perenner ska du satsa på säkra kort som stormhatt riddarsporrar , Gullstav, särskilt Lingularia Desdemona är fin -rödbladig - De flesta perenner går bra några tips finns säkert i mitt album perenner
Ophelia
31-07-2005, 10:23
Ska du odla grönsaker kan ju en del vara lämpliga att förodla men annars fungerar ju absolut det mesta däruppe. Jag utgår från att du har midnattssol
De som Kerstin skrivit brukar ju bli ruggigt stora och snygga längre norröver just för att midnattssolen finns.
Vad är det för jord? Är den sandig så har du säkert sparat in någon zon där, är det sedan soligt så blir det ju ännu bättre. Går ju alltid att odla i höjda bäddar för att få mer värme.
Vad hade du tänkt odla?
jygge
31-07-2005, 20:28
Vallen ligger mitt i Sverige (inte midnattssol) och omges av varierande blöt mark (se närheten till myrmark), eller snarare fuktig skogsäng.
Jag hade hoppats att lin och hampa skulle kunna fungera. I övrigt så tar jag tacksamt emot tips på alla slags växter, gärna kryddväxter, fruktträd :-) osv.
det finns redan ett stenparti med några av dom växter Kerstin nämner. Nu vill jag utveckla och låta kretaiviteten flöda.
kerstin z5-6
31-07-2005, 21:36
Här hittar du en hel del frukträdstips för kallt klimat även annat Blomkvists plantskola
Gåsis
31-07-2005, 22:11
Jag tror jag har ungefär samma förutsättningar som du har. Jag sänder dig gärna en odlingslista på sånt jag tycker fungerar bra här hos mig. Men guskusko tycker absolut att du ska prova även om dom är dyra och inte ett dugg kryddväxt. Vi har Tunaplommon som klarat flera år och som ger frukt. Bland kryddväxter är oregano och myntor de som är säkrast. Vinbär och krusbär och en hel del äppelsorter klarar sig oxå bra. Smultron och åkerbär går oxå bra.
/Åsa
jygge
01-08-2005, 07:37
Tack för alla tips!
Jag ska surfa in på Blomkvist plantskola Kersin.
Skicka gärna odlingstips Åsa. Det du tipsar om är precis det jag ville läsa!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.