Prinsessa
Finns det några blommor som skulle trivas (mer eller mindre iaf..) i ett vanligt lägenhetsbadrum utan något fönster? nån som är tålig och gärna storbladig. Det behöver inte va någon som vill blomma. Tack på förhand! sleep.gif
belle
Det blir nog svårt, dvs om du inte kan ordna någon form av belysning. Annars finns det ju ganska fina konstgjorda blommor nuförtiden....visserligen inte lika fina som riktiga men iaf. Själv har jag en konstgjord vit hängpelargon som faktiskt är jättefin.. smile.gif
Berith
Garderobsblomma!! smile.gif Rekommenderas varmt. Jag har en på en toa utan fönster, den står alltså mörkt större delen av dygnet. Men den tycks trivas med den tillvaron och växer och skjuter nya skott!
Kajsa
Just vad jag tänkte föreslå Garderobsblomma ( Zamioculcas )
Av Philodendron, Klätterkalla, Kopparranka.
Andra Silverkalla, Bergpalm, Fredskalla
Dessa tål "stå en bit in i rummet" men du får nog skaffa
någon tillskottsbelysning.
Prinsessa
Ja, nån belysning får det väl kanske bli.. Fejkväxter är i alla fall uteslutet.
Funderade på en såndär "ungkarlsblomma", dom ska väl tåla ganska mycket.
KURT
CITAT (Prinsessa @ 08-04-2003, 19:01)
Ja, nån belysning får det väl kanske bli.. Fejkväxter är i alla fall uteslutet.
Funderade på en såndär "ungkarlsblomma", dom ska väl tåla ganska mycket.

Aspidistran klarar visserligen uttorkning bra, men jag vet inte hur bla den klarar brist på ljus.
lolo
Hej! Jag rekommenderar att INTE sätta aspidistran i ett badrum utan fönster. Den är inte jättekräsen av sig, men en viss dos solljus behöver den.

mvh

Ann-Louise smile.gif
blom i norr
Gör som jag , skaffa två och skifta plats på dem en gång i veckan
yla
gullranka klarar ganska mörkt
men den vill ju som alla blommor ha lite ljus
men de går ju med en blomsterbelysning rolleyes.gif
Trädgårdsmannen
Som du säkert vet finns det ett samband mellan växters tillväxt som grundas i kombinationen av förhållanden mellan ljus, näring, och vatten. Därför kommer du inte att få någonting att trivas HELT utan ljus. Dock kan du ju på ett lätt sätt ordna en belysning som kanske både fungerar som växtbelysning och rumsbelysning - men den får ju inte vara släckt när där inte är någon...en lågenergilampa kostar ju faktiskt inte mer än 30 kronor per år att ha på 12 timmar om dagen i 365 dagar - så kostnaden bör ju inte vara något problem i alla fall. Med den belysningen har du sedan ganska mycket att välja på. Exempelvis på växtval är lämpligtvis Gullranka, palmer och kallor som flera redan har givit som rekommendationer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon