Idag har jag skördat vår vitlök. Det är alltid lika kul varje gång! Jag vet egentligen inte varför jag tycker att det är så kul att skörda just vitlök men så är det!
Vi har lite olika sorter så de varierar i storlek. Här kommer två bilder.

Ophelia
31-07-2005, 11:43
Du verkar då vara hemma i vitlöksodlandets konster. Vad rekommenderar du för tidiga sorter och vad för senare sorter? Vilka är bäst att lagra och vilka har mest "stake" i smaken?
Ophelia! Vi har lite olika sorters vitlök och första året hade jag bra koll på vilka som var vilka men numera är alla huller om buller. Jag sparar de största och finaste lökarna till höstens utsäde.
De sorter vi har är Thermidrome. Det är en ganska stor vitlök med violett-strimligt skal. Det är en tidig sort och ska egentligen skördas runt den 25 juli (i Skåne då vill säga). Den kan du lagra i ca. 10 månader.
Sen har vi Leningradskij. Den har ljusvioletta klyftor och skal. Den är sen och ska skördas runt den 25 augusti (i Skåne). Kan lagras i ca. 9 månader.
Sen har vi Topset. En stor sort som också den har ljuslila klyftor och skal. Den är tidig och kan lagras i ca. 9 månader.
Och så har vi Novatop. Små-/medelstora klyftor. Skal och klyftor i ljuslila. Den är tidig. Den brukar också kunna lagras runt 9 månader.
Eftersom jag inte längre vet vilka lökar som är vilka så skördar jag alla samtidigt i slutet av juli. Det fungerar faktiskt bra.
Om man tar upp vitlöken för sent så öppnar sig ytterskalet och klyftorna trillar ut i jorden.
Tar man upp vitlöken för tidigt kan de sakna innerskal och får då sämre lagringstid.
Allt detta har jag lärt mig när jag och min man gick en vitlöksodlingskurs hos Åke Truedsson utanför Malmö. I hans häfte Allt om vitlök står den informationen som jag gav dig här och mycket, mycket mer.
Ps. När det gäller smaken så har jag faktiskt inte märkt någon större skillnad. Sorterna skiljer sig mer åt när det gäller storlek, utseende, lätthet att skala dem, lagringstid etc. snarare än smaken.
Ophelia
31-07-2005, 12:26
Tack för informationen. Ska nog kontakta Åke Truredson för att beställa det där häftet!
ROSSI!
På din övre bild ser man att en del av vitlökarna har en topplök (eller blomma), går det att lagra den ändå? Jag har också likadana på blasten och fick för mig att den inte går att lagra då, så jag har lagat till den genast! Men det behövs kanske inte!??
Maria i Helsingborg
31-07-2005, 21:34
Topplök/blomma = stresslök såvitt jag vet. En "extra"lök som somliga sorter har naturligt och vad jag vet utgör inget hinder för lagring.
Åsa, mälardalen zon 2
01-08-2005, 00:05
De där blommorna i toppen är ingen egentlig stresslök utan något helt naturligt på många asiatiska sorter, man kan nypa bort dem och på så sätt få något större lökar men jag tycker inte det blir så stor skillnad av att låta dem vara kvar.
Såhär ser stresslökar ut (stresslökar påverkar inte lagringsdugligheten)
Det har aldrig varit något problem med lagringen trots de där topplökarna.
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,01-08-2005, 01:05)
De där blommorna i toppen är ingen egentlig stresslök utan något helt naturligt på många asiatiska sorter, man kan nypa bort dem och på så sätt få något större lökar men jag tycker inte det blir så stor skillnad av att låta dem vara kvar.

Vad bra att det inte påverkar lagringsdugligheten!
Då har jag en annan fråga: Topplöken/blomman på vanlig gul och röd lök, den försämrar väl lagringsdugligheten?
Om gul-/röd-lök blommar så försämrar det lagringsegenskaperna ja, men det blir inga stresslökar på gul- röd-lök.
Karamell
01-08-2005, 09:43
Den där Åke Truedsson har jag hört talas om, och även hört honom prata på radio. Har han någon hemsida? När jag söker på hans namn hittar jag bara till boksajter som säljer hans böcker. Hur kommer man på kurs hos honom?
Svante, zon 1
01-08-2005, 10:30
Kolla www.tomatklubben.se
Åsa, mälardalen zon 2
01-08-2005, 13:47
Man får nog ringa honom ganska snart han brukar bara ha någon vitlökskurs och den brukar vara i augusti. Han säljer även utsäde så långt lagret räcker.
På hemsidan står det att kursen brukar hållas första eller andra helgen i augusti så det är ganska snart.
microbe
06-08-2005, 12:02
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,01-08-2005, 01:05)

Vi har ett gäng precis likadan på våran kollonilott.
Har funderat över den där övre delen. De satt redan när vi tog över kollonilotten och jag har aldrig odlat vitlök tidigare.
Kan man äta den övre löken som vanligt?
Är det någon skillnad på smak jämfört med den del som är i jord?
Susanna
06-08-2005, 19:20
Man kan den äta den övre delen också. Tror inte att det är någon direkt smakskillnad. Däremot brukar lagringstiden påverkas negativt. Även blasten är god att äta när den är fräsch, dock kan man inte ta så mycket blast från varje planta.
microbe
07-08-2005, 00:07
Ok, tack så mycket Susanna för svaret.
Tänkte jag skulle ta och plocka upp dom som finns kvar nu.
Hur lång hållbarhet är det på dom övre, om det nu är så att dom inte går att lagra lika länge (om jag förstod dig rätt).
Susanna
07-08-2005, 07:28
Lagringstiden skiljer ofta från sort till sort. Stresslökarna brukar vara ganska små och jag har den erfarenheten att små lökar har kortare lagringstid. Verkar liksom som om de torkar ut lättare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.