ettenna
31-07-2005, 12:26
Hej! Jag funderar på att köpa två klematis när min lokale handlare startar höstrean. Frågan är hur jag övervintrar dem. Jag har tänkt att ha dem i krukor på min uteplats.
Glad för svar från Er som vet mer än jag.
Medlem
Grupp: Medlemmar
Antal inlägg: 16
Medlemsnummer: 5480
Medlem sedan den
17-04-2005
Det beror framför allt på i vilken zon du bor i? Men i lägre zoner kan man övervintra klematis i kruka under förutsättning att krukan både är vid och stor och har bra dränering. I högre zoner får man hjälpa till med vintertäckning på olika sätt eller helt enkelt förvara krukan frostfritt.
Mvh
Fenja
emmasofie
26-08-2005, 13:23
Hej!
Jag har precis planterat klematis i kruka och har också funderat på vinterförvaring. Jag bor i Mälarregionen, zon 2. Krukorna är vanliga förzinkade tunnor, kanske bör jag ställa in dem i garaget under vintern om det blir väldigt kallt?
Hur stor är en stor kruka, dvs hur mycket plats behöver klematisen, jag har en praktklematis (Huldine)
Denna skall kunna blomma in i oktober, kan det rent av komma något i år?
Har även läst någonstans att man ska beskära den direkt efter plantering, någon som har tips om detta?
Hur fixar man bra dränering i krukan?
många frågor blir det, hoppas att jag inte kom in och "tog över" detta inlägget?
mvh Emma
En stor kruka i det här fallet är kanske mellan 30-50 liter tycker jag. Ju större kruka desto lättare kan plantan övervintra, klematis klarar sig vanligtvis utomhus (nu känner jag inte till just den sort du har).
Bra dränering får du i en kruka genom att lägga ett lager (5-10 cm) grus eller lecakulor i botten och att det finns stora bra hål som överblivet vatten kan rinna ut genom. Stående vatten gör att rotklumpen fryser och dör.
Bra vintertäckning får du genom att ställa krukan på en bit frigolit, täcka med torra höstlöv runt och under och sedan kan du lägga en gammal matta eller liknande runt som håller löven på plats.
Övriga frågor får någon som kan hjälpa dig med.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.