Full version: Rosor i skugga?
Rossi
Det är väl allmänt känt att rosor vill ha sol men finns det någon som har erfarenhet av en ros som faktiskt trivs i skugga och blommar där?

Vi har ett utrymme mellan vårt garage och boningshus som är skuggigt mest hela dan förutom just på morgonen och det hade varit så fint att ha en doftande ros där.

Tips, någon?
Ophelia
Klätter, busk, hög, låg, färg, läge (nord-syd?) och blomningstid? smile.gif
Fnattan
Vad som må trivas i skugga och kallas ros + klättrar skulle jag vilja ha!
Fnattan rolleyes.gif
Fast det var ju inte jag som frågade!
kerstin z5-6
Skuggtåliga " rosor klarar... mindre än 6 tim sol / dag .. de flesta av dem vill ha 4 tim för att blomma någorlunda , men skulle förstås, bli så mkt bättre med sol
Vill du ändå ha en ros där välj en sk skuggtålig ,finns många olika -men jag skulle ta nåt annat,variegerad kaprifol? Clematis ? för doften kan man ju ha packat med sommarviva vid fötterna på klängväxten
Rossi
CITAT (Ophelia @ 31-07-2005, 17:39)
Klätter, busk, hög, låg, färg, läge (nord-syd?) och blomningstid? smile.gif

Vilken ros som helst som tål skugga hade jag tänkt mig. Färg är av mindre betydelse - bara den trivs i skugga.
Rossi
CITAT (kerstin z5-6 @ 31-07-2005, 17:50)
Skuggtåliga " rosor klarar... mindre än 6 tim sol / dag .. de flesta av dem vill ha 4 tim för att blomma någorlunda , men skulle förstås, bli så mkt bättre med sol
Vill du ändå ha en ros där välj en sk skuggtålig ,finns många olika -men jag skulle ta nåt annat,variegerad kaprifol? Clematis ? för doften kan man ju ha packat med sommarviva vid fötterna på klängväxten

Kaprifol och klematis har vi redan så många.

Men du får gärna namnge någon av de skuggtåliga rosorna! smile.gif Tack på förhand!
Ophelia
CITAT (Rossi @ 31-07-2005, 19:41)
CITAT (Ophelia @ 31-07-2005, 17:39)
Klätter, busk, hög, låg, färg, läge (nord-syd?) och blomningstid?  smile.gif

Vilken ros som helst som tål skugga hade jag tänkt mig. Färg är av mindre betydelse - bara den trivs i skugga.

Men hur stor ska den vara, på ett ungefär. Ska det vara en riktigt stor buske eller en liten buske 80x80?? Ska den klättra?

Enligt L-Å Gustavssons bok "Rosor för Nordiska trädgårdar" finns det ganska många som fungerar i skuggig miljö och en del som fungerar i nordexponerade miljöer. Fast det är som Kerstin skriver, de fungerar men de blir ju inte alls som när det är sol.

Lite tips på stora buskar:
Frülingsfamiljen
Poppius
Nevada
Grootendorstsorterna
Therese Bugnet
Constance Spry

Mindre buskar:
Minette
Dart´s defender
Sissinghurst Castle
Mary Queen of Scots
Officinalis

Små buskar:
Kirsten Poulsen
Rödhätte
Old Bush
Rossi
Tack Ophelia! Där fick jag en hel del förslag. En liten buske hade suttit fint där vi har en lucka. Nu får jag bara kolla om plantskolan har några som du har listat.
Lena N
Flora Linnea har en förteckning med ROSOR FÖR SKUGGIGA PLATSER OCH NORRVÄGGAR. Där kan du säkert få en del tips. Sedan kan du ju fråga här vad andra odlare har för erfarenhet av den ros du börjar drömma om. smile.gif
kerstin z5-6
Ta inte Minette -den är skuggtålig o doftar gott men klibbar knopparna vid regn o blir 2,5 meter hög i z6 så liten buske är den inte, om du vill ha nåt lägre.

Skuggtålig mindre buske i z1
Rose de Recht ..doftbomb blommar hyfsat bra även i halvskugga 1.-1,5 m i z1
En vit ros skulle vara vacker när läget är lite mörkt -En som lovordas av de i snällare zoner än min är Thisbe
Moschata, buskros
Vit/Gul
Stark Doft, remonterar och verkar inte bli så hög
mulle
Jag har Fredensborg på norra sidan om huset, i eländig jord vid avfallsbrunnarna och konkurrerande med kaukasisk förgätmigej, Finlands viota ros och vallört.
Fredenborg tycks inte bry sig alls - den blommar för fullt!
Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon