Full version: Physalis, kapkrusbär
redheadnettan
Jag planerade physsalis 22 maj och har nu en enorm buske med blommor och frukter, men... i skalen sitter bara pyttesmå knortar - inga frukter. Jag har vattnat och gödslat, men gör uppenbart gjort något fel. Någon som vet vad????
Åsa, mälardalen zon 2
Kanske det är något vajsing med pollineringen ifall du får pyttesmå outvecklade frukter inuti "lyktorna".

Eller är det så att lyktorna fortfarande är gröna då kan det nog vara så att frukterna inte har växt till sig än när frukterna är mogna blir lyktorna beige och trillar av busken.

Jag sådde mina gyllenbär i början av april och jag brukar kunna skörda några frukter per dag som jag hittar under buskarna.

redheadnettan
Oj så härligt det ser ut!!!
Vad kan jag ha missat med pollineringen? Ska man skaka som med tomaterna eller sköter bin och humlor detta?
redheadnettan
Glömde skriva att de blir gula och ramlar av, men är alltså pyttesmå...
Åsa, mälardalen zon 2
För det mesta tycker jag inte det är problem med pollineringen ute brukar insekterna sköta om pollineringen, men att skaka till växten eller använda pensel ifall man har växten på ett ställe där det är ont om insekter borde kunna ge bättre pollinering.

(kom på att mina plantor blir nog omskakade varje dag då jag försöker fiska upp de frukter som ligger på marken)
ifibi
Min Physalis har inte fått blommor än... sad.gif

Men, de är på väg! Skall man pollinera dem eller sköter de det själva?
Maggan H
Mina bär är ff gröna inuti, har suttit på busken i över en månad. De får kanske för lite direktsol? Ska jag flytta ut den från växthuset till uterummet, som ligger soligare?
*Felix matte*
Mina Physalisar har inte heller fått blommor än... är kanske de här blomknoppar?... de finns i den största plantan,
jag har fått ta in den pga att nattemperaturen sjunker ibland ner till +3-4

Betty
Ja Agneta, det där är blomknopparna. smile.gif
Elvina
Vet ni om man kan ha Physalis ute året om i zon 4-5, eller kan man bara ha dom i växthus? För några år sedan hade jag några Physalisar inne, och dom mådde bra och fick blommor och goda frukter. Hur kan dom ha fått det? Jag konstpollinerade dom inte och några insekter fanns det knappast där inne. ohmy.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Nej du kan inte ha ätlig physalis ute året om, det kan man inte ens i zon 1 de tål inga minusgrader alls. Det kan dock hända att de frösår sig ifall man glömmer några frukter på marken men ofta hinner det inte bli någon frukt på de självsådda plantorna.

Det finns dock en annan perenn Physalis du kan ha ute året runt men den har inga ätliga frukter judekörs (OBS! kan bli ett ogräs ifall den trivs)
*Felix matte*
Idag har min största planta öppnat sina tre första blommor. biggrin.gif
Elvina
Okej, tack Åsa! smile.gif Men kan man inte ha dom ute på sommaren i en stor kruka och sedan ta in dom till vintern? Fast dom kanske inte trivs när man gör så.. huh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon