Full version: Trädgårdskompost
bullebus
Har en nätkompost idag för mitt trädgårdsavfall, men det fungerar dåligt! Förmodligen för att jag inte vet hur den ska skötas...
Har läst lite här på forumet om komposter och blivit lite klokare, men har ändå lite frågor.
-När ska en kompost grävas om och hur gör man? Är det bara att vända innehållet eller?
-Tvåkammarskompost, hur funkar det?
-Hur stora grejor kan man lägga i komposten? Grenar, små kvistar? Eller är det bara löv gräsklipp och gamla blommor?
-En varmkompost är det bara till för hushållsavfall?
-Kompost för hushållsavfall verkar komplicerat, är trädgårdskomposter lika svårskötta med hur man varvar innehållet osv?
-Hur lång tid tar det för mitt "trädgårdsskräp" för att bli ny fin jord?

Hoppas bli klokare av era svar!
Ulrika
Åsa, mälardalen zon 2
Nätkomposter har jag aldrig fått att funka de blir för torra det går inte att hålla jämn fuktighet i dem. Själv har jag en isolerad grön plasttunna där jag varvar vegetabiliskt hushållsavfall + avfall från trädgården. Allt stort finfördelas och klipps sönder innan det slängs i tunnan det går inte röra om ifall det är stora saker och förmultningen går snabbare ju mer finfördelat avfallet är. Man varvar blött och torrt material så komposten blir lagom fuktig man lägger inte på tjocka lager av ex. gräsklipp som är ganska blött material då brukar det börja lukta.

Tekniskt sett ska man ha tillsånd från kommunen ifall man ska slänga ner hushållsavfall och de ska godkänna behållaren så ska man satsa på att även kompostera fisk/köttrester och liknande och vill vara laglig är det ju lite krångligare att starta.

Tips ifall du har något Lidl varuhus i närheten: jag tog ett reklamblad nere vi affären här och från mån den 8aug (och så långt lagret räcker) säljer de en oisolerad svart plastkompost 360 liter för 299kr kanske inte någon superduperkompost men den ser bra mycket bättre ut än nätkomposterna.

Komposten Lidl säljer ser nästan ut som denna
bullebus
Tack Åsa!
Men hur fuktig är fuktig? Ska det vara samma fuktighet i en trädgårdskompost som i en hushållskompost?
Mvh
Ulrika
Åsa, mälardalen zon 2
Man brukar säga att i komposter både hushålls och trädgårdskomposter ska det vara fuktigt ungefär som en urkramad disktrasa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon