catmilla
Frågar man inget får man inget veta blink.gif
När man har vattnat sina stora krukor så rinner det ju ut vatten på fatet till slut , men det sugs aldrig upp... Betyder det att krukjorden är tillräckligt fuktig jämt? Jag har t.ex. inte vattnat mitt vildvin på säkert en månad (!) eftersom det finns vatten kvar på fatet sen förra vattningen och växten ser ut att må bra ändå. Vad jag menar är att om jag skulle vattna igen så rinner det ju över!
Jösses vilken knäpp fråga - hoppas någon kan svara smile.gif
yenny
Jag har inte en blekaste aning... ville bara säga att jag har lärt mej att de flesta blommor inte alls tycker om att ha vatten kvar på fatet... så jag tömmer alltid bort det, sen om det stämmer eller inte? unsure.gif
catmilla
CITAT (yenny @ 31-07-2005, 17:22)
... så jag tömmer alltid bort  det, sen om det stämmer eller inte?  :unsure:

Jo, men det är ju svårt att tömma ett fat som har en TUNG kruka på sig. Man kanske kan suga upp vattnet med en trasa? biggrin.gif
yla
själv vattnar jag alltid på fatet o låte r fatet vara som en extra reservoar men så har jag jättekrukor o jätteväxter
o vattnar bara på fatet då vet dom hur dom ska gör a me sina rötter tongue.gif kanske men de fungerar för mej
wolkenkrabber
CITAT (oldwolfie @ 31-07-2005, 18:06)
själv vattnar jag alltid på fatet o låte r fatet vara som en extra reservoar men så har jag jättekrukor o jätteväxter
o vattnar bara på fatet då vet dom hur dom ska gör a me sina rötter tongue.gif kanske men de fungerar för mej

samma här jag vattnar alla mina växter på fatet, växten /jorden suger upp vattnet från fatet, sedan blir ju luften fuktigare av vattnet på fatet
catmilla
CITAT (wolkenkrabber @ 31-07-2005, 21:23)
CITAT (oldwolfie @ 31-07-2005, 18:06)
själv vattnar  jag alltid på fatet  o  låte r  fatet  vara  som en extra reservoar  men  så  har jag jättekrukor o jätteväxter
o vattnar  bara  på  fatet  då  vet  dom hur  dom  ska gör a  me  sina  rötter tongue.gif  kanske   men de  fungerar  för  mej

samma här jag vattnar alla mina växter på fatet, växten /jorden suger upp vattnet från fatet, sedan blir ju luften fuktigare av vattnet på fatet

Jamen - då är det ju bra att vattnet finns kvar på faten då? Eller? blink.gif Så länge vattnet är där behövs alltså ingen vattning?
zaaritha
Jag tror att man kan vattna på fatet, jag gör det---men man bör hälla bort kvarvarande vatten!?
Reserv
CITAT (catmilla @ 31-07-2005, 15:53)
När man har vattnat sina stora krukor så rinner det ju ut vatten på fatet till slut , men det sugs aldrig upp... Betyder det att krukjorden är tillräckligt fuktig jämt? Jag har t.ex. inte vattnat mitt vildvin på säkert en månad (!) eftersom det finns vatten kvar på fatet sen förra vattningen och växten ser ut att må bra ändå. Vad jag menar är att om jag skulle vattna igen så rinner det ju över!

Jag har misskött några av mina större krukväxter, nåja, alla mina krukväxter, och då har dom visat sama tendenser. Ytterkrukan eller faten har vart fulla med vatten och växterna har inte visat tecken på att vilja ha nåt mer, tills dom drabbats av plötsligt bladavfall och gulnande kvarvarande blad. Har jag då undersökt saken så har det visat sig att den lidit av: Ingen jord kvar i botten och ett sjuhelsikes rotsnurr, inte undra på att dom inte kunnat dricka vatten tongue.gif Jag har haft en förmåga att torka ihjäl växter som velat haft fuktigt om rötterna och vattnat ihjäl kaktusarna. sad.gif
zaaritha
Det är du ej ensam om!! wub.gif
kellysblues
Vatten på fatet eller inte beror nog lite på vilken sorts växt det är också. Suckulenter tycker inte det är så kul, men för många andra är det det bästa som finns. Dessutom behöver man ju inte vattna lika ofta om växten har vatten den kan ta av vid behov (ibland, när man fyller på kannan för tionde gången, funderar man på att koppla en slang till kranen istället...). wacko.gif
kristerh
det beror nog på hur stor kruka resp fat man har, har man en mindre kruka med ett lite djupare fat är ju den blomman känsligare för liggande vatten på fatet än en jättekruka, där kommer ju vattnet inte så högt upp att det kan kväva rötterna.
om man har ett lager lecakulor i botten på krukan fungerar nog inte jordens uppsugningsförmåga så bra om man har vatten på fatet eftersom lecan eller gruset inte leder vatten wink.gif
krister
Jill-Ulrika
CITAT (catmilla @ 31-07-2005, 15:53)

Jag tror det är lagom med vatten, en stor kruka håller ju vattnet bättre än en liten där det torkar betydligt fortare. Om du inte vattnar på ett tag borde ju vattnet på fatet avdunsta.

Har själv en klematis i en stor kruka som står på ett fat och den växer så det knakar men däremot får jag sällan vatten på fatet när jag vattnar gissar att jag inte vattnar tillräckligt mycket för att det ska bli så. (varför berättade jag nu det här?)rolleyes.gif
elle
Min erfarenhet är, att det lätt blir surt värre--om det inte kommer luft in mellan krukan och fatet (åtminstone ute), så jag lägger små rel. tunna träbitar eller jämna stenar på fatet och sätter krukan på!
Till de större krukorna har jag köpt keramikfötter-till tunnorna har jag lagom anpassade regelbitar! Det gör ju också, att jag slipper det värsta jag vet: gråsuggor! smile.gif
Emser
Jag kör utan fat och låter grannen under få lite extra vatten när mina rinner över!!! Men å andra sidan så kan ju jorden i mitten av krukan vara snustorr även om det finns vaten på fatet! Bara för att göra saken lite svårare att genomklubba ett enhälligt svar på! biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif
Ewa L
Jag har haft samma fundering: En jättekruka på terrassen (under tak) med perenner i. Ofta vatten kvar på fatet. Inte en chans att kunna hälla av. Så länge det är vatten på fatet vattnar jag inte. Rätt eller fel vet jag inte. unsure.gif

Har ett par stora krukor ute under bar himmel. Vattningen av dem sköter vår herre utan min inblandning i sommar. Själva krukorna har jag dock ställt på ett par stenar så att krukan inte ens kommer i kontakt med fatet. Det gör jag för att inte myror etc. skall krypa in i krukan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon