Full version: Vetekli mot sniglar?
Whiskuchi
Har läst eller hört någonstans att man kan lägga ut vetekli i trädgården, sniglarna mumsar tacksamt i sig - utan att veta att de inte tål det, tydligen ska det svälla i magen på dem. Någon som vet om det stämmer? Jag är trött på att klippa (ja, jag vet - klippningen är en snabb död, veteklidöden är förmodligen långsam och plågsam. Dock hade jag inte tänkt sluta klippa, men jag hinner inte klippa alla. 400 igår, 215 i förrgår - de tar aldrig slut!) mad.gif
Reserv
Huvvaligen ohmy.gif och jag som tycker att dom små åkersniglarna är ett elände, nu får man skämmas. Men vetekli är juh inte så dyrt så det måste väl va´lönt att testa ändå? Och om Vetekli funkar så är väl bara till dom riktigt stora sniglarna skulle jag väl tro va? man kanske skulle krossa lite vetekli och strö runt lite tongue.gif
Välkommen hit föresten, hoppas att du ska trivas
*Felix matte*
På bondgården hade vi kaniner...ett antal, både vuxna och ungar, hade lyckats rymma ur inhägnaden och ta sig in i ladugårdsbyggnaden där säckar med kli (tror det var vetekli) stod.
Det var ingen kul syn att på morgonen möta döda kaniner liggandes med svullen mage i vädret sad.gif

men sniglar är ju så små och kanske är det trevligare än att klippa itu dem.
bikiv
Jaha, nu blir det både Vetekli och Salladskål till sniglarna. Fick ett tips att Salladskål är favoriträtten för sniglar. Jag har testat!

En stor, brun äckelsnigel-mördare kom sakta glidande på grusgången i riktning mot rabatten. Fick ett stort blad av salladskål placerat framför "nosen". Snigeln satt på och under bladet och åt och åt. Efter en halvtimme var det bara de tjockare bitarna kvar av bladet men då fick även snigeln sluta sina dagar, ihjälklippt! Barbariskt? Ja, kanske, men mördare har jag inget förbarmade med!

Så här kommer fortsättningen att bli:

Salladskål för att locka fram marodörerna (även åkersniglar gillar kålen!) och Vetekli så att dom äter ihäl sig!

Sen kan jag vara human nog och försöka förkorta deras kamp: salt eller sekatören!
Nikko
Läste i en broschyr att kakaoflis hjälper.
Har dock inte provat själv,
och vet heller inte var jag kan köpa kakaoflis...
Någon som vet var det finns?
sorgkant
Ett Danskt företag visade kakaoflis under trädgårdsmässan i Älvsjö 2005. De sade att de skulle sälja "sitt flis" hos bl.a. Zetas. Du kan ju alltid ringa dit och höra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon