susanandersson
Hejsan!
Jag behöver hjälp med en 3årig syrenhortensia som vill inte gro. Har inte klippt ner den och den växer extremt långsamt. I år har dessutom en gren dött. Har förstått att man ska klippa ner den på senvåren, är den värd att satsa på? Är glad för alla tips man kan få rolleyes.gif
(Bor i växtzon 2 och har sol från morgon till eftermiddag)

Ophelia
Jadå...ge den en chans. Tänk på att de är inte sådär förtjust i kalkrik jord. Den döda grenen kan du ta bort, den är ju död. Annars är det ju bra att beskära den kring april eller så. Vill du inte ha den som buske så kan du ju stamma upp den och göra ett träd smile.gif
susanandersson
Vad rekomenderas för gödsel? Använder idag kogödsel finns ngt bättre? Hur skulle jag stamma upp den på bästa sättet? Tack för tips!!! biggrin.gif
Ophelia
Tja....i och med att den inte gillar kalk så kan ju rododenrongödsel vara bra. Tror att vad som helst fungerar bara det inte är för mycket kväve till hösten utan det ska tillföras till våren. Den är nog tacksam för en liten putt av torvblandning för att pigga upp jorden då och då. Kalium och fosfor till hösten inför vintersömnen.

Det är väl vad jag skulle göra. Har den bara fått en bra planering med schysst mullrik jord med torv så är den inte tjafsig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon