Lilla Selma
31-07-2005, 17:19
Mina gyllenbär bär sig konstigt åt! Hälften av plantorna ger vanliga, små orange bär - men andra hälften får bautastora, ljusgröna liksom tomater som SPRÄCKER SKALET! Är det Hulken som varit framme och pollinerat

??
Har jag fått blandat frö på något sätt, det finns ju något som heter Tomatillo och som är släkt med gyllenbäret.
Undrar Selma
Åsa, mälardalen zon 2
31-07-2005, 17:31
Om det blir jättebär skulle jag gissa att du fått tomatillofrö i påsen också båda heter Physalis. Det kan ju hända att det slarvats när man fyllt påsarna och du fick den där påsen i skarven då man bytte sort och inte kollade om skopan var tom innan man började ta nya fröer.
Tomatillon kan man göra chutney på, den kan också användas i matlagning, det är alltså snarare grönsak än frukt.
Lilla Selma
01-08-2005, 11:40
Ja, jag smakade på en av de frukter som fallit av och den smakade gott. Jag använde den i en grönsaksröra tillsammans med lök, tomater, morötter och squash. Det blev riktigt gott.
Men jag undrar - jag läste att den ska vara lila när den är mogen, varför faller de då av nu när de är ljusgröna?
Selma
Åsa, mälardalen zon 2
01-08-2005, 13:42
Det finns olika sorters tomatillo den vanligaste är nog Toma Verde och den är gulgrön när den är mogen så troligtvis är det den du har. Den lila sorten Purple är nog lite mer ovanlig fast den är ändå inte så svår att få tag Impecta exempelvis säljer båda.
Lilla Selma
01-08-2005, 21:59
Tack Åsa för info! Tyckte att smaken var alldeles utsökt! Kanske köper Toma Verde nästa år - med vilje!
Kram från Selma
wolkenkrabber
02-08-2005, 15:47
vad smakar tomatillo som?
Lilla Selma
03-08-2005, 22:16
Svårt att beskriva, som rå tyckte jag att den smakade som en blandning av tomat, gurka och melon

i ratatouillen blandade ju smakerna sig, så då var det svårt att urskilja just den...
/Selma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.