Full version: Pioner
Leja
Hej och Hå!
Idag befriade jag mina pioner från ett antal jätteormbunkar, som förre husägaren planterat för utfyllnad runt pionen. Nu höll de på att ta över hela rabatten, och pionen såg för ynklig ut. Hur gör jag med min pion i höst, ska den klippas ned? Täckas? Jag är fruktansvärt okunnig när det gäller växter, men jag hoppas lära mig med tiden... tongue.gif
Tacksam för lite hjälp! ohmy.gif
Leja
Åsa, mälardalen zon 2
Antar att det är en vanlig pion som är örtartad, och inte de där som är vedartade:
Om du har en massa sjukdomar på pionen kan du klippa ner den och ta bort bladen men annars låter du den bara vara, den vissnar ner. De gamla bladen räcker som skydd. I vår när det kommer nya skott nerifrån marken så kan du klippa bort det gamla.
kerstin z5-6
Du behöver varken täcka eller klippa -det torra tar du bort i vår -då du även kan ge gödsel i utkanten av pionens rotsystem , de gillar inte kodynga i skallen .)
det går förstås lika bra att strö blåkorn eller liknande -i vår smile.gif
Ophelia
Låt den vara. Klipp inte bort bladen som vissnar ner. De fungerar som skydd under vintern och sedan tillför det plantan och jorden lite mer mull. Du kan slänga på lite benmjöl nu efter blomningen men inte direkt på växten, benmjölen kan sätta sprutt på blomningen nästa år. Var försiktig med kvävegödsel överhuvudtaget när det gäller pioner. De växer långsamt i sig själva.
Leja
Ok, tack för alla svar, nu ska jag låta min pion vila under vintern. Jag vet inte vad det är för sort, men den hade stora rosalila blommor som blommade ut fort. På andra sidan huset har jag en vit pion med klargult "innandöme" som är otroligt vacker. Inte heller den vet jag vilken sort det är. den blommade i alla fall längre än den rosa. den har också fått växa utan att störas av andra påträngande blommor så den är "buskig" och fin tycker jag. Ska försöka komma ihåg att de ska ha lite gödning till våren... wink.gif
Sommartorparn
CITAT (kerstin z5-6 @ 31-07-2005, 18:29)
, de gillar inte kodynga i skallen .)

Oj, vad händer då med dom?
huh.gif
kerstin z5-6
De får bla sina tillväxtögon för djupt ner -de ska ju vara bara 5 cm under marknivå sådär.. -och de får en kvävechock och kan i värsta fall svara med att delvis svarta o får börja om
Sommartorparn
Jag som var så nöjd med mig själv att jag i år hann med att gödsla pionerna! biggrin.gif

Tjockt med kogödsle runt skaften i maj innan dom skulle till att blomma. Och så tjockt med gräsklipp på det.

Svartnat har dom inte. Blommat har dom inte heller. Å andra sidan har dom aldrig någonsin blommat på 15 år så jag trodde att det kanske berodde på gödslebrist. Får bara små knoppar som inte utvecklar sig. Hur som helst så har bladmassan i år växt mycket mer än tidigare år. Kanske får dom därmed kraft för att orka blomma nästa år? Pioner är ett mysterium. Ingen annan verkar ha detta problem.
kerstin z5-6
har de inte blommat på 15 år -gissar jag att de sitter för djupt nu för att orka -komma upp-
De är ju ingen glädje för dej om de inte blommar -Kanske en omplantering i höst vore nåt ?
Åsa, mälardalen zon 2
Om det är så att det blir små blomknoppar som inte slår ut utan vissnar så har jag haft några som gjorde det, men lite extra vattningar på våren fixar till de,t troligtvis är det lite torrt där de står.
Sommartorparn
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,01-08-2005, 14:18)
Om det är så att det blir små blomknoppar som inte slår ut utan vissnar så har jag haft några som gjorde det, men lite extra vattningar på våren fixar till de,t troligtvis är det lite torrt där de står.

Just denna våren har dom fått mycket extra vatten hela maj, men dom kanske måste ha vatten ännu tidigare för att knopparna ska hinna utvecklas? Kanske är det dom stora fruktträden som suger upp all vätska? Eller så är det blåsten som gör att knopparna inte vill slå ut?

Har funderat på omplantering men har inte kommit på någon bra plats ännu. Någon glädje har jag inte av dessa två pioner, men eftersom dom har funnits där sedan gammalt så vill jag hålla liv i dom. Och så vore det ju spännande att se hur blommorna ser ut......
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon