mayababy
Har en Porslinsblomma (det är väl dom ni kallar Hoya?) som växer så det knakar och blommar hysteriskt mycket. kvällstid luktar den väldigt mycket och lukten påminner om choklad wub.gif Bladen är ganska stora och gröna/vita, blommorna är rosa. Just nu har jag över 20 blommor och den har blommat i flera månader...vad kan det vara för sort? Har haft flera innan men ingen som luktat så här, har två gamla mycket större i ett annat rum som liknar denna som inte luktar alls!
Reserv
Hoya Carnosa "dapple grey", luktar choklad. vet inte hur lätt det är att få tag på en sån, själv har jag aldrig sett nån. Grattis till dig som har en så blomvillig Hoya, själv har jag en vanlig Carnosa som blomvägrar. rolleyes.gif
*Felix matte*
En av döttrarna har detta stora exemplar, följde med i husköpet... jag vet inte vad det är för sort... men den pryder sin plats även utan blommor.

m-l södra halland
till reserv:
pröva att byta fönster (väderstreck)!

Jag fick en icke blommande hoya obscura föra året (stor planta) och i somras blommade den- förmodligen p g a miljöombytet, mina carnosor blommar när de är ett halvår gamla. Många står i kvällssol och verkar trivas med det.
mvh
Zarah P
CITAT (mayababy @ 31-07-2005, 19:35)
Har en Porslinsblomma (det är väl dom ni kallar Hoya?) som växer så det knakar och blommar hysteriskt mycket. kvällstid luktar den väldigt mycket och lukten påminner om choklad wub.gif Bladen är ganska stora och gröna/vita, blommorna är rosa. Just nu har jag över 20 blommor och den har blommat i flera månader...vad kan det vara för sort? Har haft flera innan men ingen som luktat så här, har två gamla mycket större i ett annat rum som liknar denna som inte luktar alls!

*studsar*
Dapple Grey?!
Om du skulle vilja byta skott, eller så, så hör av dig, är du snäll! smile.gif
stennie
CITAT (Zarah P @ 04-08-2005, 08:54)
CITAT (mayababy @ 31-07-2005, 19:35)
Har en Porslinsblomma (det är väl dom ni kallar Hoya?) som växer så det knakar och blommar hysteriskt mycket. kvällstid luktar den väldigt mycket  och lukten påminner om choklad wub.gif  Bladen är ganska stora och gröna/vita, blommorna är rosa. Just nu har jag över 20 blommor och den har blommat i flera månader...vad kan det vara för sort? Har haft flera innan men ingen som luktat så här, har två gamla mycket större i ett annat rum som liknar denna som inte luktar alls!

*studsar*
Dapple Grey?!
Om du skulle vilja byta skott, eller så, så hör av dig, är du snäll! smile.gif

Samma här!!
Om du vill byta skott...PMa mig, Snälla!
Jag har ca 30 olika hoyor....Eller om du är intresserad av något annat...
Emser
mayababy>> kan man tigga till sig ett skott/bladpar? unsure.gif
Therese.3z
Jag gör som alla andra verkar göra och undrar om inte jag också kan få tigga åt mig ett litet skott? smile.gif
Zazu
här är en till som undrar om skott rolleyes.gif
har lite blandat att byta mot.

mvh zazu
Annelie32
Jag vill gärna köpa ett skott , kan tyvärr inte byta med så mycket då jag redan bytt sönder mina hoyor för denna säsong
dom enda jag kan ta av är

H. Incurvula

Men å andra sidan kan jag locka med ett stort skott eller två medium skott i utbyte smile.gif
mayababy
Oj!! Vilken flodvåg av mail jag fått! Fattade inte alls att det var en sån annorlunda Hoya jag hade! Jag har tagit några sticklingar som bara räcker till några få så jag kontaktar de som mailade mej först helt enkelt...ni andra: sorry att det inte räcker men jag har inte fler för tillfället!
pejori
Grattis till din hoya smile.gif smile.gif
maimiti
Den "vanliga" Hoya carnosa var. variegata luktar också choklad liksom Hoya compacta, men den senare har ju skruvade blad så den blandar man ju inte ihop med någon annan wink.gif Variegatan har ljusrosa blommor och grön-vita blad...
mayababy
Hej Maimiti!
Har snokat runt lite på nätet för att hitta min Hoya och precis som du säger liknar min Hoya Carnosa var. Variegata men jag hittar ingenstans att den skulle lukta choklad dessutom har min lite mörkare rosa blommor! Men då kanske problemet ändå är löst nu! Blev jätteförvånad att jag skulle ha en sån annorlunda Hoya, jag fick den i present för 10 år sen, den blommar hysteriskt varje år och lukten är så stark vissa kvällar att jag har lust att slänga ut den. wub.gif
pejori
CITAT (mayababy @ 06-08-2005, 15:36)
Hej Maimiti!
Har snokat runt lite på nätet för att hitta min Hoya och precis som du säger liknar min Hoya Carnosa var. Variegata men jag hittar ingenstans att den skulle lukta choklad dessutom har min lite mörkare rosa blommor! Men då kanske problemet ändå är löst nu! Blev jätteförvånad att jag skulle ha en sån annorlunda Hoya, jag fick den i present för 10 år sen, den blommar hysteriskt varje år och lukten är så stark vissa kvällar att jag har lust att slänga ut den. wub.gif

sök på google, bilder och daple gray...den finns laugh.gif
Annelie32
har ni kommit fram till vad det är för hoya?
som luktar chocklad
jag bara måste köpa mig en sån smile.gif
maimiti
CITAT (mayababy @ 06-08-2005, 15:36)
Hej Maimiti!

Dofter är ju mycket en smaksak. Min man tycker att alla carnosor luktar choklad...
mayababy
Hej Pejori!
Hittade bilden...Blommorna är onekligen väldigt lika mina! Då kanske det är en Dapple grey iallafall! Kul! Tack alla för hjälpen!! wub.gif
/ Maya
pejori
så lite så wub.gif wub.gif
grattis igen smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon