mayababy
31-07-2005, 18:46
någon som vet om man kan odla fram solo vitlökar...ja, ni vet dom stora vitlökarna som bara är en enda stor klyfta? I så fall, var får jag tag på det?
Susanna
31-07-2005, 19:03
Hej!
En av mina vitlökssorter sätter små topplökar. Om man planterar dem får man en sololök, fast inte så stor. Tyvärr är jag inte säker på sorten, tror det är Leningradjinski (stavning?). Du kan kanske kolla på Åke Truedssons sida, han har också skrivit ett bra häfte om vitlöksodling.
solkatten
01-08-2005, 10:40
Är inte vitlöken sådan på våren/sommaren, det bildas väl klyftor senare?
Du tänker nog på den kinesiska vitlöken som inte bildar några klyftor. Jag har inte sett något utsäde på den sortens vitlök. Såvitt jag vet har inte Truedsson det.
Leningradskij bildar klyftor.
wolkenkrabber
01-08-2005, 19:28
sen finns det väl en elefantvitlök eller vad den heter som bara blir en enda stor vitlök, ungeför som en gullök
Susanna
01-08-2005, 19:35
CITAT (Rossi @ 01-08-2005, 16:49)
Leningradskij bildar klyftor.
Gör även topplökarna det om man planterar dom? Har läst i någon bok att man kan ta dessa topplökar och få sololökar av dem. Jag satte några topplökar i höstas men har inte tagit upp dem ännu. Jag får helt enkelt gå ut i landet och gräva upp en!
mayababy
02-08-2005, 18:46
Den vitlöken man köper i affären som ser ut som en liten gul lök kallar dom Solo, det är den jag vill odla! Är det den som du kallar elefantvitlök?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.