astrid.m.s
Min dotter har flyttat till eget boende och gillar blommor även hon!
Dessa två växter har hon fått men vet inte vad det är. Det vet inte jag heller men vill ju absolut få veta det.
Vad gör man då, jo på Odla.nu finns det säkert svar på detta. Eller hur? tongue.gif
LadyAdina
Den där nedersta ser ju ut som en som jag har och som jag frågade om här alldeles nyss (igår?) som heter Amazonlilja. Jättevackra blommor om det är en sån. Jag bara längtar tills min ska få för sig att blomma! tongue.gif

EDIT: Och vänta lite... skulle inte den översta kunna vara Ödesträd? (Bild på mitt exemplar finns i mitt album, sista bilden under "Krukväxter".)
Reserv
Den första ser ut som bladen på ett ödesträd......hette den nog unsure.gif får vita blommor med nåt rött i mitten rolleyes.gif
zaaritha
Om ödesträd---små blad, i så fall!
Reserv
CITAT (zaaritha @ 31-07-2005, 21:00)
Om ödesträd---små blad, i så fall!

Då jag inte har nåt att jämföra med så kan inte jag uttala mig om utifall att bladen är små eller stora. Dom båda växterna är juh inte fotade på samma bild, så jag antog att den andra växten fotats närmare och Ödesträdet längre ifrån för att få med hela växten. Vilket i så fall skulle kunna va´rätt stora blad ändå. unsure.gif wink.gif rolleyes.gif
LadyAdina
Mitt ödesträd hade pyttesmå blad när den stod lite väl mörkt ett tag. Sedan när den flyttades ljusare blev de nya bladen större. Så om det inte är stekande sol på växten överst så håller jag nog på ödesträd ändå. biggrin.gif
zaaritha
Ja--blsden liknar ju ödesträd! Hur är det--har brokklerodendron annorlunda blad!!
Reserv
CITAT (zaaritha @ 31-07-2005, 21:23)
Ja--blsden liknar ju ödesträd! Hur är det--har brokklerodendron annorlunda blad!!

Ödesträd/Brokklerodendrum

Eller? unsure.gif
yenny
Jo men visst är det väl ett ödesträd... här är mitt... inte alls lika stort, men så klipper jag mitt väldigt hårt också.
astrid.m.s
Tack för era tips. wub.gif
Jag tror de stämmer när man tittar på olika bilder som finns. Hoppas de kommer att blomma också.
Jag hade helt missat att samma växt, Amazonliljan, hade varit dan innan. Beror väl på att när man varit borta några dar från forumet så missar man en del. unsure.gif
Helen i Piteå Zon 5
Jag tycker att växten med stora blad ser ut som Aspedistra. wink.gif / Helen
Emser
Nejdå, inte är det en "Aspedistra" du har. Det ÄR en amazonlilja du har. Låt den stå ljust och inte i direkt solljus (då den tillhör undervegitationen i amazonas!) Låt jorden vara fuktig men inte blöt. Den blommar under våren med blommor som liknar snödroppar stora som händer och luktar otroligt gott - kommer i klasar! Den delar sig villigt så låt den stå stort (jag köpte 2 lökar förra sommaren och nu har jag 8...i en 31cm stor kruka!). Den verkar blommar på fjolårslöken då min blommade för 1:a ggr i år! Blomman blir ganska lång så stöd kan vara bra att ha! Planetras om på våren! Verkar inte vara lätt att få ohyra på, då min inte verkar bry sig om spinn! Blommorna finns i rent vitt och ljust gula!

Helen i Piteå Zon 5
Jag ger mig direkt nu då jag ser en hel bild på plantan rolleyes.gif Emser har alldeles rätt! / Helen
Storåtjejen
Så här ser mitt ödesträd ut nu på sensommaren. Det är ca 18 år gammalt och jag klipper ner det hårt varje febr. Det är vackert även när foderbladen blivit lila och det bildas några frukter varje gång.
http://www.odla.nu/album/data/annh/3482_p32854.jpg
Emser
Helene>> Nu gör du mig generad...tack! rolleyes.gif

Är Ödesträdet svårt att ta hand om? Man blir ju minst sagt lite nyfiken när alla visa så fina bilder. Är det enklast att fröså eller ta sticklingar? Isf, hur?
Storåtjejen
Jag tar nästan ständigt o jämt sticklingar från mitt ödesträd. Sätter de direkt i jord med plastpåse över som jag stuckit några lufthål i. Det går betydligt bättre än att sätta i vatten. Sen gäller det att vara hård o klippa ner det i mitten - slutet av febr. Samtidigt som den sen skjuter nya skott kommer blomknopparna och blommar som vackrast i april - maj. Fast jag tycker att den är lika vacker nu med sina lila foderblad wub.gif wub.gif
mjaumuffins
Aha, här fick jag ju snappat upp lite tips om ödesträd som jag frågade efter i en tråd smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon