Full version: Kompostens nringshalt
Gunnar Eriksson
Jo det stmmer. Hushllskomposten r nringsrik, ju mer ktt- och fiskrester eller lagad mat desto nringsrikare. Den br drfr betraktas som ett nrings- eller jordfrbttringsmedel. Trdgrdskomposten r i regel nringsfattigare, srskilt om den innehller mycket lv. En lvkompost som tillfrs lite nring bryts ner mycket snabbare om den fr lite nringsrikt material. Sen behver den ofta vatten ocks.

Gunnar
eva-louise, S-Halland
Vi har en kompost som nstan enbart bestr av grsklipp o varvar med jord. Den mste vl vara nringsrik? Eva-Louise
Betty
Som jag har tolkat tidigare inlgg i den hr frgan s skulle jag nog tro att din kompost inte r srskilt nringsrik, Eva-Louise.
Ingrid p Vstkusten
Eva-Louise, grsklipp i komposten r faktiskt ltie av lyx-lyx med tanke p vilket urnbra gdselmedel grsklippet r i frskt tillstnd i lager i trabatterna. Ls/lna Nils kerstedts bcker om att odla med grsklipp. Vrldens bsta gdsel helt gratis ss slipep rman shoppa Bl Korn och andra frsurande mullhaltsnedsttande gdningar.

Hlsar Ingrid
eva-louise, S-Halland
Ja jag har hans bcker o praktiserat detta nog i 10 r i min sandjord men jag har en mycket stor grsmatta o grnsen gr vid knna med att lgga p i alla rabatter runt rosor o hckar mm. Har inte provat grs o sand i sckar hade hoppats att detta skulle vara ngot liknande men kvven kanske lakas ur i komposten. Eva-Louise
Ingrid p Vstkusten
hhhh fr mycket grsklipp :-) synd att vi inte bor grannar ;-))

Hlsar Ingrid
Cilla
Exakt hur kvvet i grset lakas ur och ev binds till jorden vet jag inte, men helt klart r att grset bryts ned snabbt och pskyndar all annan nedbrytning. Med mycket grsklipp kan du f snabb nedbrytning av lv om du lgger i skikt. Ofta behver man inte ens lgga grsklippet i sluten behllare, det rcker att lgga i en hg utomhus.

Man borde ocks kunna gra varmbddar av grsklippet och frdrja vxtssongen in p hsten.

Men med s mycket grsklipp vet du skert detta redan!
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon