Gunnar Eriksson
Jo det stämmer. Hushållskomposten är näringsrik, ju mer kött- och fiskrester eller lagad mat desto näringsrikare. Den bör därför betraktas som ett närings- eller jordförbättringsmedel. Trädgårdskomposten är i regel näringsfattigare, särskilt om den innehåller mycket löv. En lövkompost som tillförs lite näring bryts ner mycket snabbare om den får lite näringsrikt material. Sen behöver den ofta vatten också.

Gunnar
eva-louise, S-Halland
Vi har en kompost som nästan enbart består av gräsklipp o varvar med jord. Den måste väl vara näringsrik? Eva-Louise
Betty
Som jag har tolkat tidigare inlägg i den här frågan så skulle jag nog tro att din kompost inte är särskilt näringsrik, Eva-Louise.
Ingrid på Västkusten
Eva-Louise, gräsklipp i komposten är faktiskt ltie av lyx-lyx med tanke på vilket urnbra gödselmedel gräsklippet är i färskt tillstånd i lager i trabatterna. Läs/låna Nils Åkerstedts böcker om att odla med gräsklipp. Världens bästa gödsel helt gratis åsså slipep rman shoppa Blå Korn och andra försurande mullhaltsnedsättande gödningar.

Hälsar Ingrid
eva-louise, S-Halland
Ja jag har hans böcker o praktiserat detta nog i 10 år i min sandjord men jag har en mycket stor gräsmatta o gränsen går vid knäna med att lägga på i alla rabatter runt rosor o häckar mm. Har inte provat gräs o sand i säckar hade hoppats att detta skulle vara något liknande men kväven kanske lakas ur i komposten. Eva-Louise
Ingrid på Västkusten
Åhhhh för mycket gräsklipp :-) synd att vi inte bor grannar ;-))

Hälsar Ingrid
Cilla
Exakt hur kvävet i gräset lakas ur och ev binds till jorden vet jag inte, men helt klart är att gräset bryts ned snabbt och påskyndar all annan nedbrytning. Med mycket gräsklipp kan du få snabb nedbrytning av löv om du lägger i skikt. Ofta behöver man inte ens lägga gräsklippet i sluten behållare, det räcker att lägga i en hög utomhus.

Man borde också kunna göra varmbäddar av gräsklippet och fördröja växtsäsongen in på hösten.

Men med så mycket gräsklipp vet du säkert detta redan!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon