bikiv
Härom kvällen när jag lade ner huvudet på kudden för att sova, blev jag biten av någonting, tvestjärt? Sved till och blev varmt och ganska ont. Något litet kryp hade jag i håret... en tvestjärt, eller?

I dag har jag en ömmande bula i hårbotten...

Ni som vet: bits Tvestjärtar?
Reserv
Jag tror det i alla fall, kan dom bita hål i sega blad så varför inte "råka" bita oss? unsure.gif Ollonborrelarver bits i alla fall, det vet jag. rolleyes.gif
zaaritha
De bits INTE!
De nyper med "tången ibak"!!
Reserv
CITAT (zaaritha @ 31-07-2005, 22:45)
De bits INTE!

Knaprar dom bladen med häcken också? blink.gif
bikiv
CITAT (zaaritha @ 31-07-2005, 22:45)
De bits INTE!

Nyper dom bara till? Eller sprutar dom ut något ämne, typ etter, som rödmyror?
fruberglund
Tror de bara nyper till! Jag blev "biten" av en tvestjärt i lilltån när jag var liten och sen dess HATAR jag tvestjärtar och klämmer ihjäl dem så fort jag ser nån!
Gossen Ruda
Det är känt att tvestjärtar kan bita hål på huden på människor, blod är gott. Sen kan dom också spruta ut saliv i såret och det kan ju irritera huden. Tången är mest till vid parningen men den kan även användas till försvar. Och givetvis kan dom förrirra sig in i örongången och det finns nåt känt fall där dom knaprat på trumhinnan. sad.gif
bikiv
CITAT (Gossen Ruda @ 05-08-2005, 13:41)
Och givetvis kan dom förrirra sig in i örongången och det finns nåt känt fall där dom knaprat på trumhinnan.  :(

Är det verkligen inte en skröna??? blink.gif

För "100 år sedan" när jag var liten hade vi vildvin som växte runt huset. Varje morgon när man öppnade ytterdörren störtade massor med tvestjärtar ner. Min mamma sa då att man skulle akta sig så att de inte ramlade i håret för att sedan ta sig in i öronen! DET var jag jätterädd för!
zaaritha
Men--jösses! Eftersom de nyps m tången--så kan de väl --för farao--inte
"spruta in" saliv!!!!!!!!!!!!?????????????
Gossen Ruda
Dom kan nypas med tången men dom bits med andra änden. tongue.gif

Nej, det är ingen skröna men jag kommer inte ihåg var jag läst det. Skall försöka minnas. Men det är nog ovanligt att det går så långt men in i öronen kan dom nog ta sig.
zaaritha
Jaha--då har jag lärt mej fel, tydligen!
Reserv
Hamnar dom i håret och söker mörker så är det väl inget konstigt i att dom väljer örat huh.gif Det ligger väl närmast till hands om inte annat.
bikiv
CITAT (Reserv @ 05-08-2005, 22:23)
Hamnar dom i håret och söker mörker så är det väl inget konstigt i att dom väljer örat huh.gif Det ligger väl närmast till hands om inte annat.

Tänkte inte på det! Hädanefter kommer jag att borsta håret väldigt noga innan jag går och lägger mig! Usch fy 17 att vakna med en tvestjärt i örat sad.gif
Gaming Gamers real
Tvestjärtar bits inte, men de ”nyper” med sin ”gaffel/klo”, därför att om fienden närmar sig honans barn, då använder den då självförsvar! Men ”nypet” är oftast inte smärtsamt för människor! Och inget gift (eller liknande) spruts in.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon