Monarda
Är alla passionsfrukter ätliga? Köpte en sån där vanlig sort på Ica som har stått på altanen och växt väldigt mycket. Upptäckte idag att under taket, där det är som varmast, har det kommit ett par frukter. Hur vet man när dom är mogna?
wolkenkrabber
man behöver både han och hon plantor för att få befruktade frukter, om du tar av en kommer du se att den är ohålig, när jag fick frukt lär jag dem vara kvar tills de vart oranga då billade jag upp en och den var ihålig
Pia mitt i Skåne
De vanliga blåa passionsblommorna som man kan köpa som krukväxter är inte de som man äter.
Margaretha
Klipp bort de tomma frukterna så får du fler blommor!
Emser
För att få innehåll på sin blomma/frukt måste man ha två X av samma sort och inte flera blommor på samma planta som räcker för en del växter!
Monarda
Ja, då får jag vänta och se om det blir något innehåll för jag har nämligen två plantor.
kerstine
Är alltså frukten från den vanliga passionsblomman ätlig (om den nu lyckas befruktas)? Är den vanliga passionsblomman släkt med den växt som ger passionsfrukten? Snälla skingra dimman
wacko.gif
kerstin z5-6
caeruleas frukter den vanliga blå passisen är ätlig men inte god smile.gif
Passionsfrukten som man köper i affären kommer från en rödlila blomma med mkt lila trassel,mitt i blomman...
Men det finns flera sorter som är både ätliga och goda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon