Full version: Vildsvin
zaaritha
Jag tyckte att folk brydde sej --för mycket.........
Men--nu, när vi har vildsvin här---så reagerar jag!! De gräver upp allt.........
Reserv
CITAT (zaaritha @ 31-07-2005, 23:38)
Men--nu, när vi har vildsvin här---så reagerar jag!! De gräver upp allt.........

Kan inte dom va´rätt aggressiva? unsure.gif Tänkte på dina djur, helt ofarliga tror jag juh inte att dom är. unsure.gif
zaaritha
Galtarna är aggressiva! Man får respekt för dem!! De är stora o skrämmande!!
Åsa, mälardalen zon 2
Tycker faktiskt inte att det är så farligt med vildsvin egentligen, det finns en flock på runt 60-80 här och det har hänt att jag varit ganska nära dem när jag varit ute för att plocka svamp (de gömmer sig lätt i energiskogen), men jag låter dem vara och de låter mig vara, för det mesta är de aktiva när det blir kväll-natt. Det enda som är lite bökigt är väl att stigarna i skogen på vissa håll har blivit "uppfrästa". Konstigt nog har de inte varit i bostadsområdena och plöjt upp gräsmattor än, de bygger dock mer och mer hus nedåt de områdena där de håller till så snart är det väl någon som vaknar av att gräsmattan är borta.

En bra sak med vildsvinen är att många inte vågar gå ut i skogen så det är nästan bara jag som plockar svamp numera, så det är inte så stor konkurrens om svamparna.
Pia mitt i Skåne
Man skall passa sig från att komma mellan suggan och hennes kultingar. Det är en verkligt livsfarlig situation...
Bettson
Det är väl med som som med allt annat vilt som stör våra rutiner eller skadar vår egendom.

Alla vill att de skall finnas med inte där man själv bor. wacko.gif

Vildsvin inger i alla fall en viss respekt i jägarkretsar. De ställer helt andra krav på både jakt och viltvård än annat vilt vi har nu. Det handlar im kännedom om viltstammen, jaktsätt, hägre säkerhet, annat hundval och annan utbildning av hund. Men inte minst, faktiskt en viss risk för personskada vid jakt.

Vildsvinen kommer att förändra landskapet.
Eva i Skåne
CITAT (zaaritha @ 31-07-2005, 23:38)

Jaag vet inte hur du bor Zaaritha, men om du inte har grannar alltför nära har jag ett tips.

Mina svärföräldrar fick en gång potatislandet upplöjt av vildsvin.
Då lät de en gammal transistorradio stå igång i växthuset, på hög volym, hela natten och sen såg de inte till några vildsvin mer kring sina odlingar.
zaaritha
Jag bor i Västergötland, ca 3 km norr om Hjo!
andersen
Lite jakt frågor ang vildsvin vildsvin
pejori
man kan väl äta dom? smile.gif smile.gif
om man får jaga dom vill säga smile.gif
Anma
Vi hör vildsvinen när vi är ute på ön i skärgården. Men som tur är har dom ännu inte fattat att simma/gå över isen för att bosätta sig på ön. Om det händer måste de skjutas, ön är för liten för att delas mellan människor och vildsvin. Är dubbelmoralisk, äter kött men hatar jägare... unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon