Full version: Vinäpple
Ani
Min snart 12 åriga dotter ville ha ett äppelträd i födelsedagspresent. Hon valde trädet och valet blev ett vinäppelträd. tongue.gif

Frågan är bara vad är det för träd hon valde? Något speciellt jag bör tänka på? Jag vill inte ta död på hennes födelsedagspresent genom att plantera galet!

Tacksam för svar.
Åsa, mälardalen zon 2
Inte så svårt att plantera välj bara ut en solig plats med bra dränering där trädet kan bre ut sig, hur stort trädet blir beror på vilken grundstam äppelorten är ympad.

Gräv en rejäl grop, blanda upp den BEFINTLIGA jorden med ex. kompostjord eller lite planteringsjord (ingen gödsel). Vattna trädet innan plantering, omm du köpte trädet nu har det troligtvis suttit lite för länge i kruka och rötterna växer då runt, runt sk. rotsnurr. Skär lite snitt i rotsystemet med en vass kniv och försök kanske även bre ut rötterna lite. Plantera gärna äppelträdet så det ser ut som om det står på en kulle (jorden kommer packa sig samman såträdet kommer sjunka). Trädet planteras lika djupt som när det stod i krukan. Ge trädet rejäla rotblötor 1-2ggr per vecka (även om det duggar ute).

Vet tyvärr inget om sorten vinäpple och jag har inte min äppelbok här så jag kan inte slå upp sorten. Är det Sickelsjö Vinäpple så är det Närkes landskapsäpple.
Ani
Oh tack Åsa! Nu vet jag hur jag ska gå till väga.

Vinäppleträdet är förresten från Estland.

wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon