Spirea
Hej,
Är det någon som kan hjälpa mig med mina två nyplanterade björka.
Köpte två stam- björkar för en och halv vecka sen, cirka två meter höga.
Nu börjar alla blad gulna och falla till marken. Börjar få rätt mycket panik nu, dom var dyra och har letat efter dessa två björka länge.
Kan det bero på för lite vatten? Fast det regnar mycket. Har vattnat dom även med slangen en kvart på varje träd för ett par dagar sen.
Skall jag göda lite, så dom även får lite näring?
Patrik
Big Gardener
Jag har några frågor: Vad var det för typ av träd du köpte? Kom de med klump (nyligen upptagna), eller var de barrotade eller depåodlade (optimalt förvarade med begränsat utrymme i väntan på plantering)? Hur står träden? Gjordes det någon förberedning av plantgropen och hur?

Troligtvis ett rotrealaterat problem och jag skulle tro att det är vattenbrist, men det kan också ha andra orsaker, t.ex. för djup plantering. Trädet skall planteras i samma nivå som det har stått tidigare i plantskolan. Denna nivå ser man ofta vid rothalsen där det brukar vara en tydlig rand mellan jord och luft. Planteras trädet för djupt får rötterna inte tillräckligt med syre med skador och sämre etablering som följd.

Ett nyplanterad träd bör etableringsbevattnas kontinuerligt. Även om det regnar kommer inte allt regnvatten tillgodo för plantan, speciellt inte till rötterna där vattnet behövs. Att lägga ut slangen i tio minuter två gånger i veckan är bra och bör räcka. Rotområdet bör få ungefär 20 mm vatten per vecka under växtsäsongen.

Gödsling är ingen bra idé i ett så här tidigt stadium och kan t.o.m. vara skadligt. Bäst är att låta träden etablera sig innan gödning sker. Vad träden behöver just nu är troligtvis vatten. På lång sikt kan träden behöva viss tillskott av näring och framför allt naturgödsel med högt innehåll av kaluim och fosfor och lågt innehåll av kväve.
Spirea
Träden stod i stora plastkrukor. Det är en sådan björk som bara har kronan som hänger ner.
När jag planterade björkarna så grävde jag en djup grop, men gropen även fylldes med vanlig plantjord, så att trädet står på samma nivå som det i krukan. Så trädet står inte för djupt. Lät även all jord och rötter som var i krukan vara kvar när jag platerade, och vanligt planterings jord runt och under om den gamla jorden alltså.
Var ute precis, och vad jag tror så tycker jag att där ärr små gröna skott på vissa grenar. Men nu är jag bara nybörjare.
Spirea
Vet inte hur man lägger bilder här. Men på denna länk är där bilder på björken, har varit precis ute och tagit dom.
Bara scrolla ner lite så ser man bilderna, det går och klicka på björk bilderna som man ser dom tydligare.

http://patriksdiscus-page.com/my%20garden.htm
Big Gardener
Bra bilder!

Det ser ju inte ut som att trädet lider av vattenbrist. Plantjorden ser ut att ha innehållit osmocote eller något annat långtidsverkande granulatgödning, så gödning är absolut inte nödvändigt.

Som jag tycker det ser ut är att de inre bladen dör tillbaka medan de yttre bladen är gröna. Kan det stämma? Det tyder inte på vattenbrist utan snarare på någon annan obalans. Ibland kan träd som har stått väldigt skyddat tidigare få en liten chock när de planteras ut, ibland beroende på temperaturskillnader i marken.

Plantjord med mycket organiskt material kan ibland bli väldigt tätt packad och syre kan ha svårt att tränga ned, även om trädet står i rätt nivå. Gasbildning kan också förekomma om syrebristen är för stor.

Mitt förslag är att du tar det försiktigt med bevattningen ett tag. Roten ska inte torka men håll den jämt fuktig. Om du har ett tunt järnspett kan du försiktigt trycka ned det i gropen, naturligtvis utan att skada rötter. Då kan rotsystemet få mer syre.

Annars tycker jag att trädet ser ut att vara i bra kondition. Tror inte du behöver vara orolig.
Spirea
Tack så hemskt mycket för hjälpen, skall följa ditt råd och försöka lufta dom.
Den gödningen som ligger på jorden, är ifrån krukerna som björkarna stod i.

Tror det kan stämma att det är dom inre bladen som dör tillbaka. Svår och se när man är nybörjare, man blir så osäcker på allt.
Tack igen!
Big Gardener
Jag kom att tänka på en sak till. Du sade att du fått björkarna i plastkrukor. Har björkarna stått för länge i plastkrukor finns risk för rotsnurr. Det man bör göra är att försiktigt kamma ut rötterna när man planterar för att de inte ska växa runt om varandra och kväva sig själv. Skakade du ut rötterna eller skar upp dem på något sätt innan du planterade dem eller minns du hur rotsystemet såg ut?
Spirea
Vet ej hur länge björkarna har stått i plastkrukor. Jag försökte luckra upp rot systemet lite, men det satt så hårt och jag vågade inte förstöra rötterna, så det blev inte alls mycket. Rädd för att jag skulle ha förstört rötterna då, det hade bara gått med kniv tror jag.
Kommer ej ihåg hur rötterna såg ut, mer än att det var väldigt hårt.
Skall jag våga och ta upp björkarna igen, efter plantering menar du? Om jag använder kniv så är jag rädd att rötterna blir mycket skadade.
Åsa, mälardalen zon 2
Om det är rotsnurr så ställer du inte till någon skada genom att skära i rotsystemet med en vass kniv, det är större skada att låta växten ha rotsnurr för då brukar rötterna bara fortsätta växa runt och det brukar inte bli något vettigt av växten. (Jag flyttade en syren vid mina föräldrars nya hus som de förra ägarna planterat, växten hade nog stått där i ca. 5år och knappt växt något, när man lyfte upp den såg det nästan ut som om man nyligen hade lyft ur växten ur en kruka när man tittade på rotsystemet.)
Big Gardener
Jag håller med Åsa. Är det rotsnurr det är frågan om är det bättre att frigöra rotsystemet och luckra upp det än att låta den stå. Med en vass kniv och lite tålamod kan man reda ut ganska mycket. Utan att ha sett rotsystemet vågar jag inte uttala mig om det är rotsnurr eller inte, men som du beskrev det kan det mycket väl vara rotsnurr.

Det bör det inte se ut så här:
http://ohric.ucdavis.edu/photos/fullsize/C...cling_roots.jpg

Grova rötter som har stått för länge i sin kruka och därmed bara kan växa runt, runt.

Då kan man göra så här:

Dela på rotklumpen med en vass kniv (helst) eller en vass spade. Sen vecklar man ut rotklumpens två delar så de formar ett upp- och nedvänt V. Då har rötterna bättre möjlighet att växa fritt.
Hannele
CITAT (Spirea @ 01-08-2005, 12:36)
Lät även all jord och rötter som var i krukan vara kvar när jag platerade, och vanligt planterings jord runt och under om den gamla jorden alltså.

Menar du med Planteringsjord såna där 50 liter ssäckar med torv?
Själv köper jag bara 50 liters säckar Kogödsel, vilken liknar mest det som var planteringsjord förr. Och blandar köpejorden även med den befintliga jorden.
Spirea
Alltså då menar ni att jag skall gräva upp björkarna igen och försöka frigöra rötterna? Björkarna tar inte skada alls om jag gör detta? Det var två veckorsen jagplanterade dom. Jag har inte alls sysslat med trädgård förr, min ringa erfarenhet sträcker sig till april i år (men nu är jag där ute varje dag). Är det inte fel årstid och plantera om? Men det är kanske ingen fara när det plantaredes för bara två veckorsen?
Är väldigt osäcker nu unsure.gif
yenny
Jag tror att det är det bästa... gräv upp dom och se efter om rötterna är ihopsnörrade.. ta isär dom då , antingen om det går att reda ut röran eller genom att skära ett par snitt. Det var ju inte så länge sedan du planterade dom och det vore ju synd på dom om dom inte klarar sej.
Spirea
Vad jag är rädd för, är att trädet blir sämre om jag planterar om det en gång till. Men rot systemet kan väl inte ha etablerat sig på denna korta tid?
Så det skall väl inte vara någon fara att plantera om det?
Osäcker som en Bambi på hal is är jag, men jag vill att det skall bli så bra.

Tack för alla råd, ni är verkilgen hjälpsamma och snälla!
Big Gardener
Tror inte det ska vara någon fara om du är försiktig. Rotsystemet har som du säger troligtivs inte hunnit växa särskilt mycket på två veckor. Det man bör tänka på är att rotsystem är känsligt för uttorkning och man bör därför hålla det fuktigt och inte låta det ligga exponerat i solen. Jag tror du vinner på att plantera om, trots osäkerheten.

Är det rotsnurr har du rett ut problemet. Är det inte rotsnurr förlorar du ändå inte så mycket på två veckor. Lycka till co skriv gärna igen och berätta hur det har gått.
Hannele
CITAT (Spirea @ 02-08-2005, 15:10)
Vad jag är rädd för, är att trädet blir sämre om jag planterar om det en gång till.

Om det var mitt träd, skulle jag förmodligen låta det vara, om inte platsen är helt olämlig. (Men det kan bero på att jag är lite lat och inte gärna gräver i onödan...)
Spirea
Så nu har jag fri gjort rot-systemet, himla jobb hållt på nu i fyra timmar.
Har även tagit bilder på hur rotsysteemet såg ut innan och även tagit bilder på när jag fri gjort rot-systemet, och en bild på ena björken som har tappat mest löv.
Här länk till bilderna
http://www.patriksdiscus-page.com/my%20garden.htm

Tack igen för all hjälp och hoppas jag har nu gjort rätt när jag fri gjort rötterna, och inte dödat för mycket unsure.gif
Big Gardener
Det ser ju inte ut som om det har uppstått någon rotsnurr, men har du lyckats kamma ut så långa rötter, som man ser på bilden har plantan defenitivt stått i krukan för länge. Jag tror att det för kompakta rotsystemet gav upphov till syrebrist och det var anledningen till att bladen gulnade. Då är det bra att försiktigt klippa in rötterna. Det är bättre än att de viks när de sätts ned i gropen igen.

Kul exempel och bra bilder! Jag tror trädet kommer att må bra i fortsättningen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon