Svante, zon 1
Jag sådde salladskål för några veckor sedan, efter den tidiga potatisen. Plantorna har nu kommit en bit och fått decimeterstora blad. Redan från början var det tydligt att de var angripna av något, de fick millimeterstora hål som låg utspridda över bladen. Jag var bortrest över helgen och när jag kom tillbaka hade det exploderat. Alla blad var översållade med hål, det ser hemskt ut och jag tror inte att plantorna kommer att klara sig.

Vad kan det vara och vad skall jag hitta på för att slippa detta problem i framtiden?
Elisabeth-Västkustkolonisten
kålfjärillar tror jag..

Har du sett några äckliga gröna larvar?

Elisabeth
Svante, zon 1
Jag har inte sett några larver men jag skall leta i kväll när jag kommer hem.
Åsa, mälardalen zon 2
Salladskål brukar annars de pyttesmå åkersniglarna älska, de är nattaktiva så gå ut med ficklampa när det är mörkt då brukar man hitta ganska många.
Svante, zon 1
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,01-08-2005, 14:39)
Salladskål brukar annars de pyttesmå åkersniglarna älska

Jag tänkte på sniglar men jag har fått för mig att de mest brukar äta från kanten av bladet, inte "stansa" ut hål mitt i, eller?
Tesa
jordloppor tror jag på...
Sonja.S
jag tror också att det kan vara åkersniglar, har själv hittat de små rackarna på allt möjligt. Både salladen, mangolden ja till och med på dahliebladen sitter dom och äter. Det är som du skriver hål överallt på bladen. mad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Japp mina åkersniglar äter också hål mitt i bladen och vinbergssnäckorna äter från kanten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon