Biggan_
01-08-2005, 11:00
Jag tycker det är svårt att få "rätt" smak och konsistens på pizzasalladen. Jag tycker den är så god som man får på pizzeriorna. Finns här någon som har ett bra recept. Skulle passa bra nu när vitkålen är mjäll och fin
Hej Birgitta!
Hemligheten med kålsallad som på pizzeriorna är att strimla kålen fint (helst för hand med osthyvel), lägga den i stort durkslag och slå kokande vatten över den. Sen låter man den svalna och blandar till en vanlig vinägrettdressing med de kryddor man vill ha. Knepet fungerar f.ö. lika bra på vinterkål, men då kan det vara bäst att låta kålen dra i vattnet en stund.
Jag brukar strimla kålen fint och lägga den i en vid skål. Sen strör jag på lite salt och "boxar" ner i skålen en stund - det ger samma effekt som att slaka vitkålen med hett vatten. Sen i med finstrimlad röd och gul paprika, färskmalen peppar direkt från kvarnen, lite olivolja och äppelcidervinäger. Det är min favorit-pizzasallad!
netaave
01-08-2005, 16:32
Du kan också ge dressingen ett uppkok, hälla över den och på med ett lock tills det svalnar.
Jag gör en ganska stor sats, ca 3 liter strimlad kål till det kokar jag upp 1 dl rapsolja, 1/2 dl äppelcidervinäger, 1 tsk salt, 1 msk socker och 4 tsk salladskrydda. Blanda allt till dressingen i kastrullen på en gång.
Håller sig sen länge i en tät burk i kylen.
På samma sätt och samma dressing använder jag även till vänskapssalladen, just nu är den kanon att göra på färska rotfrukter. har också lång hållbarhet i kyl.
ca 2 l vitkål, strimlad
3-4 morötter grovt rivna
1 finstrimlad purjo, eller så här års färsk lök, gärna röd
2 strimlade paprikor i olika färger
2-3 halverade och skivade saltgurkor, så här års gärna de snabbsaltade.
Biggan_
03-08-2005, 08:41
Jag har provat med att slå kokande vatten över kålen och tyckte då att konsisten blev bra men smaken blev lite "kokt". Jag skall prova med att salta och "boxa" kålen nästa gång. Sedan ser jag att ni använder äppelcidervinäger och rapsolja, jag brukar ta vitvinsvinäger och olivolja. Det är kanske därför jag inte får "rätt" smak. Eller så är det sockret som är hemligheten. Tack för tipsen! Jag ger mej inte, jag provar era tips så hittar jag kanske rätt till slut.
netaave
03-08-2005, 09:52
Jo men även om du slakar kålen, som det heter när du slår kokande saltvatten över så måste du ju ha dressing i salladen för att få rätt smak.
Biggan_
03-08-2005, 10:53
CITAT (netaave @ 03-08-2005, 10:52)
Jo men även om du slakar kålen, som det heter när du slår kokande saltvatten över så måste du ju ha dressing i salladen för att få rätt smak.
Klart jag har dressing på salladen, men den har smakat "kokt". Inte som kålen i vitkålssoppa, men aningen åt det hållet. Skulle tro att man inte behöver slaka den nya färska vitkålen. Skall prova Inas tips med salt och "boxning" Tack för hjälpen. Redovisar senare hur det gick.
Hade en bekant som jobbade på pizzeria som påstod att ananasspad (fr konserverad ananas) var hemligheten. Vet inte om detta kan stämma- det smakar då inte ananas...
CITAT (Immix @ 03-08-2005, 18:52)
Hade en bekant som jobbade på pizzeria som påstod att ananasspad (fr konserverad ananas) var hemligheten. Vet inte om detta kan stämma- det smakar då inte ananas...
Förr hade DelMonte en ren ananasjuice. Den använde jag då och då i matlagningen med gott resultat.
Sedan den försvann för flera år sedan har jag inte hittat någon ren ananasjuice. Det känns ju lite overkill att öppna en burk ananas för att enbart anväda juicen.
anna_rispan
04-08-2005, 18:21
Vi fick en pizzeriasallad som det var annanasbitar i. O ja pizzerior använder ju en del konserverad annanas. (Har även hört att annanas bryter ner protein, men det är väl en parentes.... Nu vet jag varför jag aldrig får stora muskler... jag beställer ju hawaiipizza....)
Biggan_
07-08-2005, 08:50
Tack för hjälpen
I fredags gjorde jag pizzasallad. Jag gjorde som Ina tipsade om, d.v.s saltade och boxade en stund på den finstrimlade kålen, sen använde jag netaaves ingredienser + grovmalen svartpeppar + röd finstrimlad paprika, men jag kokte inte upp lagen. Det blev en supergod pizzasallad vill jag lova
Skall prova någon annan gång med ananasspad när jag har det hemma.
CITAT (Birgitta P @ 07-08-2005, 09:50)
Tack för hjälpen :)
I fredags gjorde jag pizzasallad. Jag gjorde som Ina tipsade om, d.v.s saltade och boxade en stund på den finstrimlade kålen, sen använde jag netaaves ingredienser + grovmalen svartpeppar + röd finstrimlad paprika, men jag kokte inte upp lagen. Det blev en supergod pizzasallad vill jag lova :P
Skall prova någon annan gång med ananasspad när jag har det hemma.
Detta kallar jag konstruktivt och kreativt användade av tips!

Grattis till din lyckade sallad!
Tack för ett jättte gott pizza recept, jag gjorde som Birgitta P. Jag har också letat länge och provat många olika recept. Men detta var toppen
/Ylva
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.