Hejsan,
Jag sitter och planerar en "box" som jag under vintern ska odla chili i och till våren förkultibvera i..
Boxen ska vara ca: 1,20 - 1,30 hög och ca 1kvm nedtill..
Frågan jag jag har är dock vilket matriall som är bäst att bygga denna i?
Det kommer ju bli rejällt fuktigt då jag kommer ha dimgenerator o div andra fuktprylar inne i.. Jag hade tänkt mig spånskivor men dom kanske blir för blöta?
Tips och ideér?
Caprice
01-08-2005, 13:26
Spånskivor går inte alls...
Bygg ett skelett i impregnerat trä, och klä in med frigolit..
Då får du det isolerat på köpet..
hmm, frigolit vet jag inte riktigt heller, isolering är inte något jag är i behov av då jag kommer använda en 250W HPS...
Men då får det bli impregnerat trä då.Vad kostar sånt
Caprice
02-08-2005, 09:29
Till din låda räcker det med 45x45 reglar...
Ta dig till närmaste byggvaruhus / brädgård, så hjälper de dig där..
Det handlar inte om stora pengar, reglarna kostar kanske 7:-/metern...
Men varför inte isolera?
Det innebär ju bara att din lampas energi sparas..
Du kommer att ha fina plantor att plantera ut mycket tidigare..
Jag skulle bygga lådan med en öppningsbar dörr åt söder...
Det innebär att du kan slå på ljuset i Mars, öppna dörren åt växterna dagtid i Maj, i juni efter järnnätterna har du fina plantor att plantera ut...
Jag vill inte isolera pga att lampan avger så mycket värme, det kommer bli för varmt i utrymmet redan som det är räknat nu..Måste planera lite fläktar osv.. Men däremot så kommer jag klä insidan av boxen med mylar
Tack för hjälpen med reglarna också
Caprice
02-08-2005, 22:14
Oki...
Lycka till!
Gittan i Zon5
02-08-2005, 22:42
Det som förut kallades marinplywood som är en vattenfast plywood (WisaForm) kanske kan vara något. Det är en vinröd plyfa. Den suger lite i kanterna men täcker man dem bra (kanske med silikon) så ska det inte vara några problem. Kan tyvärr inga priser men fråga på något byggvaruhus.
dammkillen
03-08-2005, 14:31
ska man göra en box är det ju förstås på så vis bra med skivor som bygger bra/täcker större ytor. T.ex. vanlig plywood håller väl också ett antal år.
Skivornas bredder ligger väl kring 120 centimeter och det passar ju fint att lägga, då hamnar du ju kring de 130 centimetrarna du vill ha på höjden.
Alternativet är att ha liggande bräder, att du skruvar ihop ett hörn där du kan lägga bräderna emellan två stående lister/bräder, då kan du ju ändra höjden också, lägga dit bräder, ta bort bräder, om du lägger de lösa, kan ju vara bra om/när man vill lägga dit jord/ta bort jord eller när/om man ska ändra något annat inne i boxen.
Förstår du principen, det är som om man har två stolpar med lite luft mellan och mellan stolparna lägger man ner bräderna, då hålls bräderna på plats av de stående stolparna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.