Full version: sniglar i mitt djur
Fnattan
Hej!
Jag har en Stiga kompost som jag kallar djuret och matar med köksavfall dagligen. (Så är det för oss djurallergiker, vi får ha andra alternativ till gulliga djur.) Mitt djur är en varmkompost och har fungerat bra under de tre år jag har haft den. MEN nu har jag upptäckt att det börjar krypa ut stora jätte sniglar: Jag tror att de är spanska mördarbjässar.
Vad kan jag göra om nu mitt djur har förvandlats till livmoder åt en massa mördare? ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
Kan jag hälla något snigelgift i komposten? Vilket i så fall?

Tacksam för alla kloka tankar,
Fnattan
kristerh
Köp de där snigelpelletsarna, snigelfritt tror jag de heter wink.gif
då blir du raskt av med sniglarna.
krister
Fnattan
Tack för svar kristerh! Jag har nu inhandlat SNIGELFRITT !
Ska jag hälla det på komposten eller ska jag gräva ner lite?
När sedan sniglarna förhoppningsvis dör, vart tar de vägen? Jag menar: Är det bra för mitt djur och min kompostjord att ha massor av mördarlik i sig?

Äckligt är vad det är med sniglar utan hus! wacko.gif
Fnattan
kristerh
Jag brukar strö lite över komposten, sniglarna försvinner, vet inte vart de tar vägen, men gömmer de sig i komposten blir det jord av dem wink.gif då gör de lite nytta iallafall rolleyes.gif
krister
zaaritha
"Mördarsniglar" hit o dit!! Hur vet ni att det ÄR just mördarsniglar?
Fnattan
CITAT (zaaritha @ 04-08-2005, 00:02)
"Mördarsniglar" hit o dit!! Hur vet ni att det ÄR just mördarsniglar?

Det vet jag inte men de ser ut som mördare!
Jag hittar inga riktigt bra bilder på nätet så jag tycker att det är jättesvårt att artbestämma slempropparna. Dessutom säger en granne att de har hittat den nya arten som är en korsning mellan mördaren och vår vanliga. Just nu känns allt äckligt i trädgården.
Fnattan sad.gif
AnnammA
Apropå sniglar, igår var jag och min lille son på en utställning med ormar&dyl, och där fanns en afrikansk jättesnigel(i snäcka), som i vuxen storlek kunde väga något kg.Minns inte exakt vikten, men där den låg, var den ENORM!!!Den matades med sallad och frukt. Tur att vi slipper sådana hemma i trädgården!!!(Men för mig är rådjuren ändå värst.Nästan alla rosorna har de varit på, allt eftersom det kommer nya knoppar. mad.gif mad.gif mad.gif )

Hälsn
AnnA
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon