Jag hittade en lite äldre (från 70 talet) handbok om att sköta krukväxter, och i den står det sida upp och sida ner om så kallad vattenkultur. Vilket innebär (tror jag) att man istället för jord använder en näringslösning som krukväxten får stå i. Näringslösningen ser ut som vatten och det ser riktigt roligt ut med bilder på stora krukväxter som står i vatten (näringslösning). För varje krukväxt nämnd i boken finns det kommentarer om hur den klarar vattenkultur. Författaren hänvisar hela tiden till ett laboratorium i Schweiz som har laborerat fram den ultimata näringslösningen, vilket påminner om våra dagars reklam för schampoo (vilket jag tyckte var lite roligt).
I alla fall, var detta en fluga under 70- talet som sedan försvann?, för i dagens krukväxtböcker har jag aldrig hittat kommentarer om vattenkulturer, eller är detta vanligt och jag har avslöjat min bristande kunskap? /A
Flamingon - växtgalning
01-08-2005, 12:17
hydrokultur blev kanske inte så poppis eftersom alla växter inte trivs med det samt så får man passa rätt mycket. det jag läst så tvättar man rent växten från all jord och sätter den i en kruka som man har fyllt med lecakulor, därefter så fyller man det med vatten och kan sedan använda vanlig krukväxtnäring men oftare och i annan dos.
har själv aldrig testat.
GoSatta
01-08-2005, 12:36
Svårigheten med hydro är att man måste få rötter som är lämpade för att stå i vatten.
Vad man oftast gör är att ta sticklingar och sen låta dom rota i vatten (blir annan struktur på rötterna då) tar man en som har gått i jord och sköljer av kommer plantan drunkna.
man måste också ha bra syretillförsell i vattnet och byta vattnet regelbundet, man behöver andra näringsämnen också efter som man måste tillföra allt.
För vanliga kruväxter låter det rätt onödigt efter som man använder hydro för att få en snabbare / större tillväxt. Används en hel del inom industriodling för grönsaker etc. Men tycker man det är kul att exprimentera så är det bara att köra på, jordgubbar, tomater, sallader ja finns massor med kul man kan köra hemma.
Sulawesii
01-08-2005, 13:38
Jag odlar då och då i hydrokultur. Växten står i lecakulor och vatten med svag näringslösning.
Har många gånger tagit växter som vuxit på vanligt vis i jord, sköljt rötterna mycket noga och sedan satt ner dem i kulturen. Funkar bra.
Just nu har jag en hoya som växer på detta sätt.
Kanske ska tillägga att jag har speciellt krukor som visar hur mycket vatten som finns i krukan, samt lägsta och högsta mängd.
GoSatta
01-08-2005, 13:58
det kallas semi-hydro, i en riktig hydro kultur så låter man växternas rötter växa rakt ner i vatten behållare som har ganska stor volym. Vet itne riktigt hru det är med semi hydron och rötter (har bara kört det med orchidder) men i den "riktiga" hydron har jag haft väldiga problem med rötter som först har gått i jord.
Sulawesii
01-08-2005, 14:05
Mina krukor med leca köptes iallafall som hydrokultur.
finns något nytt grönt gell som Nasa har utvecklat
som man kan odla i ska tydlkigen vara valdigt näringsrikt..
någon som kan bekräfta detta?
detta är kanske utanfor ämnet
AntoonW
07-08-2005, 17:27
Hydrokultur har utvecklats och marknadsförs av ett företag i Sweitch (Interhydro/Luwasa) och har spridit sig sen 60 talet. För växtinredning till företag har det blivit riktigt populär i bl a Tyskland, Holland och Frankrike. Fördelen med detta system är naturligvis den långa intervallen mellan vattningen som kan vara upp till 4 veckor. Nackdelen har altid varit att få tag på växter som är odlade från börjar på detta sätt.
Företaget Maarse i Holland löste det problemet genom att utveckla semihydrosystemet. Detta system har ca 10 cm lecakulor i botten och resten valig jord. Delarna är separerade med en fibertexduk. Växtens rötter växer genom den och når när mellan lecakulorna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.