Ann i Göteborg
Växterna skall samsas med

* tre olika syréner
* en stor rhododendron
* en ullungrönn
* en klätterhortensia

De ovan har ungefär lika bladfärg varför jag vill prioritera annorlunda bladfärg och gärna städse"grönt".

Läget är näringsrik jord, halvskugga och zon2.

Mina egna funderingar så här långt är gulbrokig eller vanlig pelaridegran och perukbuske.

Nu är jag nyfiken på era förslag!
Ophelia
Svårt det där att ha någon städsegrön BLADväxt som har annorlunda bladfärg.

Lite tips kanske:

Finns ju klätterbenved som är brokbladiga och städsegröna men den klättrar. Kanske en ställning? Järnek?

Annan barrväxt: Idegran, tuja.

Finns desto fler buskar med avvikande bladfärg men som tappar bladen. En del av dessa har avvikande grenfärg. Silverbuske, fläder, trädgårdsprakttry, kornell, flikbladig brakved, smällspirea, katsura, vide.
zaaritha
Djävulsbuske!!
Big Gardener
Hmm...nu ska vi inte hänge oss åt någon dussinplantering smile.gif Idegran och thuja har, i mitt tycke, en tendens att bli ganska tråkiga.

De växter som förslagen ska samsas med är ju växter som trivs bra i surare jordar (möjligtvis med undantag för Sorbus 'Dodong' som är ganska anspråkslös). Därför borde det vara lämpligt att ha samma typ av växter som trivs i ståndorter med sur jordmiljö. Då har jag några förslag:

Clethra alnifolia - Konvaljbuske. Passar bra i surare jord och skugga.
Pieris floribunda - Skogsrosling. Passar bra i surare jord och halvskugga.
Pieris japonica - Japansk skogsrosling. Passar bra i surare jord och halvskugga.

Sen finns det ju en hel uppsjö sorter av japanska lönnar, Acer palmatum, som kan bli utmärkta som buskträd i sura och halvskuggiga miljöer. Med sina sprakande färger är dessa ett underbart inslag i trädgården och 1000 gånger vackrare än någon j-vla idegran eller thuja rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon