Caprice
Ni vet, typ 5 för en hundring med färdiglagad mat...

Har köpt ibland, bra att ha i reserv...
Men oftast blir man besviken, smakar ingenting och dålig kvalite..

Nu håller vi på att bygga till, och då orkar man inte att efter att varit ute och hållit på i tio timmar, att gå in och ställa sig och laga mat...

Köpte Dafgårds lådor, 5st för 89:-...Testade lite nya som jag inte sett förut, bla "Havets lasagne"...

Och jag blev riktigt positivt överraskad!
Det var väl ingen kulinarisk sensation, men som sagt, för att vara en sån där bara-att-värma-kartong var den riktigt bra!

Men det allra bästa är fortfarande att göra egna rejäla portioner och frysa in, när man väl står vid spisen... sleep.gif
kristerh
jag brukar köpa findus wärdshusrätter och tycker de är riktigt bra, de flesta av dem iaf, bra att ha till lunch ibland, mycket grönsaker o sås.
krister
Latmask
Nej. Brukar frysa ner det som blir kvar av middagen. Ibland har vi matlagningsdagar när vi lagar ex 5-6 större rätter och fryser ner massor av matlådor som man kan ta med till jobbet/äta hemma när man inte hinner laga mat.
Rossi
Nej, det köper vi aldrig. Vi lagar maten själva. Eftersom vi bara är två så blir det alltid över och då fryser vi in de rätterna och använder de dagar då vi inte lagar mat.
Hannele
Frysta fiskgrtänger, som inte är snabbmat (ska vara i ugnen 40 minuter) är bra.
Annars säljer de flesta affärer "hemlagade" matlådor i kyldisken.

Jag gillar sushi, bra nyttig snabbmat, kan ätas direkt.
kristerh
Usch, skulle aldrig falla mig in att äta rå mat wink.gif unsure.gif speciellt inte på sommaren.
krister
Hannele
CITAT (kristerh @ 01-08-2005, 16:48)
Usch, skulle aldrig falla mig in att äta rå mat wink.gif unsure.gif speciellt inte på sommaren.
krister

Så du äter inte sill på sommaren? På midsommar? tongue.gif
Eller gravad lax?
Rossi
krister

Håller med dig Krister! Jag äter vare sig sushi, sill eller gravad lax. Tycker helt enkelt inte om det.
kristerh
CITAT (Hannele @ 01-08-2005, 16:49)
Så du äter inte sill på sommaren? På midsommar? tongue.gif
Eller gravad lax?

Helt rätt biggrin.gif äter inte fisk överhuvudtaget, enda undantaget är torskfile laugh.gif
krister
Latmask
Sushi är underbart gott, dock bara vegetarisk sushi. Där är fisken utbytt mot bl a avocado. Mmmmmm... och så såserna och kryddorna till. Nästan beroendeframkallande men ack så dyrt...
Åsa, mälardalen zon 2
Brukar inte köpa färdigmat men Lidls smördegsinbakade lax med spenat är faktiskt riktigt god och med en sallad och en bit bröd blir det en lagom kvällsmåltid (även den där andra smördegsinbakade fisken med örtsås är god).
Hannele
Usch, skulle aldrig falla mig in att äta rå mat  ;)  

En sak har jag lärt mina barn; man behöver inte tycka om allting,
men man sitter inte vid matbordet och säger: "Usch, äckligt!", man lämnar maten tyst.
Inte många vuxna som klarar av det.. wacko.gif
Rossi
CITAT (Hannele @ 01-08-2005, 17:05)
En sak har jag lärt mina barn; man behöver inte tycka om allting,
men man sitter inte vid matbordet och säger: "Usch, äckligt!", man lämnar maten tyst.

Menar du det att du ofta får höra vuxna människor som sitter vid matbordet och säger "Usch, äckligt!" ? Hoppas att det inte är du som har lagat maten då Hannele, he, he. laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Hannele
CITAT (Rossi @ 01-08-2005, 17:08)
Menar du det att du ofta får höra vuxna människor som sitter vid matbordet och säger "Usch, äckligt!"
Hört bara det här på Odla.nu. tongue.gif

Påängen var, att om man inte gillar något, behöver man inte alltid säga det?
netaave
Jag brukar ha sådana på lut i frysen som reservlunch när det inte blir rester, är ju för det mesta bara jag som äter lunch hemma.
Just nu säljer Coop 6 st Findus för 100 kr.
Min favorit är fisk med mandel.
wolkenkrabber
jag kan köpa nån färdig mat ibland om jag inte orkar laga mat eller om mina päron käkar nått jag itne gillar, samma om jag jobbar, jag har svårt för hemlagad återuppvärmd mat
Ophelia
Sällan jag köpe färdiga matlådor men nog kan jag tycka en del är bra. ICA kan ha ganska bra egna matlådor och deras pajer brukar vara fina.
Skulle aldrig köpa sushi med jätteräkor. Gillar förvisso den typ av mat men där går gränsen.
jendah
Händer om det är kris, men helst inte.

När jag köper dem spelar det inte så stor roll vad det är, det är så sällan, och bara för att få mat i magen tongue.gif
Tropeden
Har i perioder köpt färdiga rätter/halvfabrikat. Har blivit missnöjd med allt. Dom få som råkar vara ätliga har försvinnande små portioner. Ush! sushi är tokäckligt tycker jag, lika så gravad lax. Ush!

Har vi bråttom med maten blir det i nödfall färdigstekta köttbullar och pulvermos, tar 5 min o fixa. Kortare tid än vad det tar att värma de festa färdigrätterna.

Fattar mig inte på folk som köper dom där färdiga hamurgarna med bröd och allt på konsum. Tydligen gör några det, dom blir ju sålda... Ush!
pejori
CITAT (Tropeden @ 01-08-2005, 18:29)
Fattar mig inte på folk som köper dom där färdiga hamurgarna med bröd och allt på konsum. Tydligen gör några det, dom blir ju sålda... Ush!

ja...eller färdiga pannkakor blink.gif blink.gif
hur galet är inte det då? wacko.gif
Hannele
CITAT (pejori @ 01-08-2005, 19:00)
ja...eller färdiga pannkakor blink.gif  :blink:
Färdiga pannkakor med bananskivor och ingefära i mikron är toppen snabbmat. wub.gif
Samt färdig risgrynsgröt-korv; värms i mikron, äts med färska bär.

P.S.
Fiskbilarna säljer väldigt fin hemlagad färdigmat.
pejori
CITAT (Hannele @ 01-08-2005, 19:07)
ja...eller färdiga pannkakor blink.gif  blink.gif
Färdiga pannkakor med bananskivor och ingefära i mikron är toppen snabbmat. wub.gif
Samt färdig risgrynsgröt-korv; värms i mikron, äts med färska bär.

P.S.

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
köper bara fiskgratäng färdig. och bruna bönor, annars är det hemlagat som gäller här smile.gif smile.gif smile.gif
Björken
Helst försöker jag hinna med att laga all mat själv men det finns dagar då tiden bara inte räcker till och då brukar jag köpa Felix soppor, frysta är faktiskt mycket goda och grönsakerna är krispiga och fina. Det jag tycker saknas i de flesta färdigmaten är gott om grönsaker och det är ju något som saknas även om man äter på restaurang, brukar kunna vara några korslagda sparrisar eller ett par brocollibuketter. Lunchrestarungerna har ju tack och lov sitt salladsbord. Tänk när vi var i Italien då kunde man välja mellan salladstallrik eller potatis till maten, och vilka underbara sallader de hade.
Tropeden
ja...eller färdiga pannkakor blink.gif  :blink:

Det var ett inslag på nyheterna för ett antal år sedan om en skola i stockholm där eleverna hade gömt färdiglagade pannkakor i plastpåse i klassrummet. Efter nästan 9 månader var dom som nya. DET är äckligt!!! Snacka om konserveringsmedel i dom. wacko.gif blink.gif

Det är så det vänder sig i magen.....
Anki på Öland
CITAT (Hannele @ 01-08-2005, 19:07)
P.S.

Vilka fiskbilar????????
Anki
Berit
Här är det enbart hemlagad husmanskost i matlådor som gäller tongue.gif
Hannele
CITAT (Anki på Öland @ 01-08-2005, 21:56)
Vilka fiskbilar????????
Anki

Säljer dom ingen fisk på Öland?? unsure.gif
På vär ö finns det massa fiskbilar och fiskaffärer.

Reserv
Här är det också bara hemlagat i storkok och portionerat, enda undantagen kan va´nån enstaka panpizza som ungarna äter. rolleyes.gif
pejori
CITAT (Hannele @ 01-08-2005, 22:44)

och god fisk är det också smile.gif smile.gif
fiskbilar är BRA!!!! smile.gif
Reserv
Hur kan man kalla det där för bil? wink.gif Jag tycker att det ser ut som fyra småtak av stugor ja rolleyes.gif
pejori
bilen syns i nedre högra hörnet laugh.gif biggrin.gif
Reserv
CITAT (pejori @ 01-08-2005, 22:52)
bilen syns i nedre högra hörnet laugh.gif biggrin.gif

Om man ska visa "fiskbilen" varför ta ett kort med bara fronten av en halvrostig bil? wink.gif Och resten på hus unsure.gif
pejori
bra fråga, men en fiskbil är det smile.gif smile.gif
Hannele
CITAT (Reserv @ 01-08-2005, 22:54)
Om man ska visa "fiskbilen" varför ta ett kort

Sorry, att mitt fotoarkiv inte är helt komplett. wacko.gif
Reserv
CITAT (Hannele @ 01-08-2005, 22:58)
CITAT (Reserv @ 01-08-2005, 22:54)
Om man ska visa "fiskbilen" varför ta ett kort

Sorry, att mitt fotoarkiv inte är helt komplett. wacko.gif

Nä, nä, ingen är fullkomlig, men man förväntade sig juh en fiskbil när du pratade om bil, och inte ett fiskhus tongue.gif
Hannele
På vår ö finns det massa fiskbilar och fiskaffärer.

Vad är det som är otydligt?
Reserv
CITAT (Hannele @ 01-08-2005, 23:02)
På vår ö finns det massa fiskbilar och fiskaffärer.

Vad är det som är otydligt?

Näe, inget är otydligt på bilden, det är bra skärpa. Men just det där med betoning på bil, jag ser mest bara ett hus, bilarna i Norrland rullar och ska jag visa en bild av en bil så är det inte bara fronten. rolleyes.gif
Anki på Öland

Inga fiskbilar på Öland, inga rullande i alla fall. En fiskaffär som bara är öppen när det finns nyupptagen fisk och ett rökeri i Färjestaden. Sen finns det säkert flera fiskaffärer i andra samhällen som inte jag vet om, men det verkar ju mest vara fiskestopp i Östersjön.
Sen har väl Ica och Konsum "gammal" fisk från västkusten antar jag.
Anki
kristerh
CITAT (Hannele @ 01-08-2005, 17:05)

Jag säger aldrig äckligt om maten vid matbordet, mina släktingar o bekanta vet att jag inte äter sånt och jag blir därmed aldrig serverad sådant wink.gif jag tycker att du Hannele drar lite för snabba slutsatser om saker eller oxså har du väldigt livlig fantasi wink.gif ohmy.gif
krister
*Felix matte*
Har testat bl.a Dafgårds Lasagne men det är ju så små portioner så man är hungrig igen på en stund... och så är ju hemlagat sååå mycket godare wub.gif
solkatten
Åååå, vad sugen jag blev på sushi nu!!
Åker in till stan och köper efter jobbet, hurra...
birgitek
Håller med Åsa, Lidles mördegsinbakade fisk är jättegod. Lidl har också en djupfryst Paella som är jättegod, en påse är alldeles lagom till fyra lunchlådor. Annars tycker jag dom flesta färdigrätter är alldeles för smaklösa , så oftast blir det hemlagade rester till lunch.
På fredagarna går jag alltid på restaurang på lunchen, känns lite festligare än matlåda.
Birgit Ek
Elisabeth-Västkustkolonisten
Paella hos Lidl köper vi med, tycker den är god.

Men skall också testa dom andra ni rekommenderar.

Annars blir det mest hemmalagad, tycker det är bäst. Man kann ju laga mycket i förväg och fryser in. Men som en ensamstående mamma en gång sa till mig: tack gode god att det finns mamma scan.

Elisabeth
Reserv
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 02-08-2005, 18:05)
Paella hos Lidl köper vi med, tycker den är god.

Men skall också testa dom andra ni rekommenderar.

Annars blir det mest hemmalagad, tycker det är bäst. Man kann ju laga mycket i förväg och fryser in. Men som en ensamstående mamma en gång sa till mig: tack gode god att det finns mamma scan.

Elisabeth

Sambon skriker i högan sky när jag kommer hem med matkassen från Lidl sad.gif Jag försöker kontra med att det finns faktiskt produkter och grejer där som är bra också, men icke då, blankt nej. Sambon anser att man ska bojkotta Lidl för att dom har taskiga förhållanden och...............där slutar jag lyssna och packar upp påsarna och går ut i trädgården rolleyes.gif
andersen
Reserv det är en klok sambo du har,var rädd om henne.
Monica M zon 4
Föredrar min egen mat. Då vet jag vad det innehåller och kan fixa till sånt jag gillar. Har köpt några lådor nån gång och testat men tycker det smakar skumt. Kan vara bra att ta till i nödfall men jag försöker undvika färdiglagat och halvfabrikat i möjligaste mån.
stennie
Mmmmmm, åt precis Felix Tacopaj...jätte god med lite sallad till....
Biggan_
CITAT (stennie @ 04-08-2005, 18:00)
Mmmmmm, åt precis Felix Tacopaj...jätte god med lite sallad till....

Den är god tacopajen, och den med fetaost är också god. Helt okey om man är sugen på nåt lite, dom är ju inte så stora
pejori
kycklingpajen går inte av för hackor den heller smile.gif
Anma
Pajerna brukar var ok men massa sallad och svartpeppar till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon