Jill-Ulrika
Den här omröstningen ska ge svar på frågan:Vilken odla-avdelning saknar du?

Det finns även svarsalternativ både för dem som inte saknar något och de som ännu inte hunnit fundera på det än. Självklart kan jag inte täcka in allt och saknas ett svarsalternativ så ange det i ett inlägg istället.

Mycket nöje rolleyes.gif
kristerh
jag tycker det räcker med avdelningar wink.gif
krister
Rossi
Jag tycker också att det räcker mer än väl med som det är. Jag uppskattar rätt breda forum. Det blir mer liv och rörelse i dem. Är forumet för smalt blir det ofta inte så stor aktivitet i trådarna.
Jill-Ulrika
CITAT (kristerh @ 01-08-2005, 16:27)
jag tycker det räcker med avdelningar wink.gif
krister

Jo, jag misstänker att många tycker att det redan finns tillräckligt många avdelningar eller att de avdelningar som finns ändå täcker in mycket av det som annars skulle kunna saknas.

Gissar att det fanns dem som var tveksamma till att starta en ny avdelning för "djur och natur" också. Men när den väl kom till var det väl få som tyckte det varit en så dum idé iallafall:wub:

Själv tillhör jag dem som gillar att ha mycket att välja på. Sen finns det ju alltid dem som tycker det är lättare att välja om det inte finns så många val att göra. rolleyes.gif
andersen
Jag tycker att det är bra med dom avd som finns.Där imot så saknar jag forumsvärdar som kan styra upp avd när det blir tjafs och pajkastning.
Rossi
CITAT (Jill-Ulrika @ 01-08-2005, 16:42)
Gissar att det fanns dem som var tveksamma till att starta en ny avdelning för "djur och natur" också. Men när den väl kom till var det väl få som tyckte det varit en så dum idé iallafall:wub:

Men trots att det ämnet är brett så blev det diskussioner om VAD som fick lov att finnas med där. Jag blev t.ex. lite bortmotad när jag la ut bilder på trädgårdsväxter. Diskussionen blev ungefär som så att ett foto på en näva i min trädgård fick jag inte lägga ut i det forumet men ett foto på en näva i naturen, som tydligen definieras som någonting utanför en hustomt, fick jag lägga ut där. En bild på en hund fick man inte heller ha där men ett rådjur var OK. Förstår du hur jag menar? Det blev lite väl smalt TROTS den breda rubriken.
Reserv
Jag saknar egentligen inget, men skrev ändå "balkongodling" för det verkar juh finnas en del såna här också. Jag har själv haft balkongodling, men det var för en massa år sen, jag vet hur kul det är att experimentera med dom olika perennerna i lådor och krukor. rolleyes.gif
Jill-Ulrika
CITAT (Rossi @ 01-08-2005, 16:46)
CITAT (Jill-Ulrika @ 01-08-2005, 16:42)

Men trots att det ämnet är brett så blev det diskussioner om VAD som fick lov att finnas med där. Jag blev t.ex. lite bortmotad när jag la ut bilder på trädgårdsväxter. Diskussionen blev ungefär som så att ett foto på en näva i min trädgård fick jag inte lägga ut i det forumet men ett foto på en näva i naturen, som tydligen definieras som någonting utanför en hustomt, fick jag lägga ut där. En bild på en hund fick man inte heller ha där men ett rådjur var OK. Förstår du hur jag menar? Det blev lite väl smalt TROTS den breda rubriken.

Ja och där har du ju också ett bra exempel på vad som händer i ett, vad man kan tro är ett brett forum, men som sen visar sig vara mer nischat ändå.

Själv skulle jag önska en ny avdelning för balkongodling. Nu är man ju hänvisad till krukodling och som jag ser det är det väl brett jag menar en stor del inom odling inbegriper ju något stadie av krukodling. Sen minns jag att jag som ny användare i början letade efter avdelningen balkongodling men insåg att jag sen fick nöja mig med det "ack så breda krukodlingsavdelningen" för mitt nyvunna intresse. Visst har det gått bra men jag ser inte att en avdelning till skulle skada. wink.gif
Jill-Ulrika
CITAT (Reserv @ 01-08-2005, 16:50)
Jag saknar egentligen inget, men skrev ändå "balkongodling" för det verkar juh finnas en del såna här också. Jag har själv haft balkongodling, men det var för en massa år sen, jag vet hur kul det är att experimentera med dom olika perennerna i lådor och krukor. rolleyes.gif

Trevligt wub.gif
Rossi
Jag förstår vad du menar Jill-Ulrika.

Det kan bli svårt att välja rätt forum om det finns för många också. Balkongodling skulle ju kunna gå under både Prydnadsväxter, Krukodling, Krukväxter, Kryddväxter, örter & medicinalväxter och Förkultivering & förökning. Och varför inte Jord och kompost? Eller Köksträdgården? Du kan ju odla mycket på balkongen som man har i köksträdgården.

Hm, inte lätt detta.
Jill-Ulrika
CITAT (Rossi @ 01-08-2005, 16:59)
Jag förstår vad du menar Jill-Ulrika.

Det kan bli svårt att välja rätt forum om det finns för många också. Balkongodling skulle ju kunna gå under både Prydnadsväxter, Krukodling, Krukväxter, Kryddväxter, örter & medicinalväxter och Förkultivering & förökning. Och varför inte Jord och kompost? Eller Köksträdgården? Du kan ju odla mycket på balkongen som man har i köksträdgården.

Hm, inte lätt detta.

Ja och det är mycket runt-hoppande man får göra på odla.nu för att hitta rätt. En avdelning för balkongodling skulle däremot kunna tillvarata de specialkunskaper och erfarenheter man skaffar sig som just balkongodlare.
Caprice
De rubriker som finns räcker utmärkt...

Det är klart det går att hitta på fler, men risken är väl att det bara blir plottrigt..
Snöflinga
Balkongodling ingår under rubriken: krukodling rolleyes.gif
pejori
är också balkongodlare smile.gif smile.gif
har inga problem att hitta tips och idéer i dom avdelningar som finns smile.gif smile.gif
plockar lite här och lite där wub.gif
mulle
Med jämna mellanrum kommer det frågor om sevärdheter inom och utanför Sverige. De trådarna kan vara knepiga att hitta efteråt.
Jag tycker att vi kunde ha en avdelning som hette "Trädgårdsresor" där vi kunde samla allt från Chelsea flower show till plantskoletips i Norrland.
Mulle
brimak
Efter att ha läst lite här och där så kanske det vore bra med en chat wub.gif
Maria i Helsingborg
Trädgårdsresor/sevärdheter var en bra idé, tycker jag!
Själv var min första tanke en "Vad är detta?"-avdelning.........min sista tanke var det också tongue.gif
amaira
Är helt nöjd med Djur&Natur, Småprat och Trädgårds-småprat. De andra avdelningarna är jag så gott som aldrig i, då blir jag bara "snurrig", men det känns bra såhär. Är helt nöjd för min del wub.gif wub.gif wub.gif
Pixi
kanske en avdelning :

"byta fröer, plantor, slicklingar mm"
renate
Om jag saknar en avdelning så skulle det vara ett Rosforum för rostokar,men det finns ja redan så många avdelningar att det räcker gott och väl med det. tongue.gif
Jill-Ulrika
CITAT (Snöflinga @ 01-08-2005, 22:31)
Balkongodling ingår under rubriken: krukodling  :rolleyes:

Javisst men det kan ibland kännas som en något för omfattande avdelning. En stor del av att odla inbegriper inte helt sällan något stadie av krukodling. Sen skulle det ju vara lättare att hitta rätt avdelning och användarvänliga forum är alltid att föredra smile.gif
LadyAdina
CITAT (Pixi @ 02-08-2005, 11:43)
kanske en avdelning :

Ja! Håller med!!! Det vore toppen att kunna se i en sådan avdelning vad folk söker och kan erbjuda. För att byta saker är ju underbart roligt! wub.gif biggrin.gif
pejori
CITAT (renate @ 02-08-2005, 11:17)
Om jag saknar en avdelning så skulle det vara ett Rosforum för rostokar

det köper jag smile.gif smile.gif smile.gif
en rosavdelning wub.gif wub.gif
Anki på Öland
Om jag saknar en avdelning så skulle det vara ett Rosforum för rostokar,men det finns ja redan så många avdelningar att det räcker gott och väl med det. tongue.gif

Då skulle man ju behöva göra en Pelargonavdelning, en Hoyaavdelnng, en Fuchsiaavdelning ,mm mm mm. Inte så smart, blir ju massor av olika avdelningar.
Anki
Lena N
Jag var på vippen att pricka för trädgårdsverktyg/tillbehör. Men eftersom det, som sagts ovan, blir plottrigt med alltför många avdelningar med endast få inlägg i varje så vill jag istället föreslå att Trädgårdsbygge får ändra namn till Trädgårdsbygge/trädgårdsverktyg/tillbehör.

På samma sätt skulle ju Krukodling kunna heta Krukodling/balkongodling.

Som det är nu så hamnar väldigt mycket (trevligt) i småprat. Lite mer spridning i de olika avdelningarna kunde kanske vara en fördel. sleep.gif
pejori
CITAT (Anki på Öland @ 02-08-2005, 22:29)

Då skulle man ju behöva göra en Pelargonavdelning, en Hoyaavdelnng, en Fuchsiaavdelning ,mm mm mm. Inte så smart, blir ju massor av olika avdelningar.
Anki

nä pelagoner och hoyor går under krukväxter.
fucsior och rosor går under krukodling eller prydnadsväxter
Berith
Näpp saknar ingen avdelning. rolleyes.gif

Men Jill-Ulrika... vad säger Göran och Ingemar om en avdelning för Balkongodling? Eftersom du frågar oss andra antar jag att du redan frågat dom.
Jill-Ulrika
CITAT (Lena N @ 03-08-2005, 19:08)
Jag var på vippen att pricka för trädgårdsverktyg/tillbehör. Men eftersom det, som sagts ovan, blir plottrigt med alltför många avdelningar med endast få inlägg i varje så vill jag istället föreslå att Trädgårdsbygge får ändra namn till Trädgårdsbygge/trädgårdsverktyg/tillbehör.

På samma sätt skulle ju Krukodling kunna heta Krukodling/balkongodling.

Som det är nu så hamnar väldigt mycket (trevligt) i småprat. Lite mer spridning i de olika avdelningarna kunde kanske vara en fördel. sleep.gif

Håller med dig Lena N när du skriver att vissa avdelningstitlar skulle kunna utökas att även innefatta Trädgårdsbygge/trädgårdsverktyg och Krukodling/balkongodling. Det ökar tydligheten och användarvänliga forum är som sagt alltid det bästa smile.gif
Jill-Ulrika
Berith: Min tanke var att göra en slags "microenkät" bara för att se hur andra forumnister uppfattade saken innan jag kontaktade de forumansvariga.

Många är nöjda med hur det ser ut nu men det finns fortfarande dem som önskar nya eller förändrade avdelningar. Men jag ville veta hur andra här resonerar innan jag lägger fram mitt egna förslag smile.gif
pejori
tycker en bytesavdelning skulle vara bra (med tanke på tråden i krukväxter)
bara byta. inte sälja smile.gif smile.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
Jill-Ulrika
CITAT (pejori @ 10-08-2005, 14:25)
bara byta. inte sälja smile.gif smile.gif rolleyes.gif rolleyes.gif

Kan inte annat än hålla med. En bytesavdelning skulle samla alla bytessugna på ett ställe och då skulle det vara lättare att hitta någon att byta med. Istället för att bara behöva hoppas på att det finns någon bytessugen i en specifik avdelning. Man kanske vill byta en ros emot en hoya och de ingår väl inte under samma avdelning? unsure.gif smile.gif
pejori
CITAT (Jill-Ulrika @ 10-08-2005, 14:32)
CITAT (pejori @ 10-08-2005, 14:25)
bara byta. inte sälja smile.gif  :)  :rolleyes:  :rolleyes:

Kan inte annat än hålla med. En bytesavdelning skulle samla alla bytessugna på ett ställe och då skulle det vara lättare att hitta någon att byta med. Istället för att bara behöva hoppas på att det finns någon bytessugen i en specifik avdelning. Man kanske vill byta en ros emot en hoya och de ingår väl inte under samma avdelning? unsure.gif smile.gif

just det. wub.gif
en tråd vid något man önskar eller har att byta med smile.gif smile.gif
och så slipper man alla som tar ut occerpriser för ett skott smile.gif
netaave
Varför inte en "Prylar till salu" det är så dyrt med trädgårdsgrejor och jag köper gärna begagnat.
Man behöver ju inte bara ha trädgårdsprylar heller, det är ju många barnfam här, sånt kunde väl också platsa.
pejori
tror att det kan bli för stort med "prylar" wub.gif
sedan finns det redan en massa ställen att sälja prylar på sleep.gif
tänkte mer på en "bytaravdelning" som hör till odlandet och våra växter smile.gif
carol
Jag är balkongodlare men vill helst inte ha någon balkongodlingsavdelning, tycker helt klart att det räcker som det är. smile.gif De avdelningar som är borde väl användas mer (förutom småprat) för att det ska kännas motiverat att göra det mer avancerat och specialinriktat.

Krukodlings underrubrik är ju "Balkong och terrassodling, övervintring och gödning m.m. som är specifikt för odling i krukor utomhus."

Har jag en basilika eller paprika tex på balkongen var ska jag titta då om det finns en specifik balkongavdeln och samtidigt avdelningar för Kryddväxter, örtväxter etc och Köksträdgården? unsure.gif huh.gif

Jag tror bara att det blir mer rörigt och svårare att hitta om det blir fler avdelningar.
pejori
CITAT (carol @ 10-08-2005, 15:53)
Jag är balkongodlare men vill helst inte ha någon balkongodlingsavdelning, tycker helt klart att det räcker som det är. smile.gif De avdelningar som är borde väl användas mer (förutom småprat) för att det ska kännas motiverat att göra det mer avancerat och specialinriktat.

Krukodlings underrubrik är ju "Balkong och terrassodling, övervintring och gödning m.m. som är specifikt för odling i krukor utomhus."

Har jag en basilika eller paprika tex på balkongen var ska jag titta då om det finns en specifik balkongavdeln och samtidigt avdelningar för Kryddväxter, örtväxter etc och Köksträdgården? unsure.gif huh.gif

Jag tror bara att det blir mer rörigt och svårare att hitta om det blir fler avdelningar.

så gör jag med. smile.gif
är ju balkongodlare jag också smile.gif smile.gif
man får ta vad man har, när trädgård saknas biggrin.gif
Berith
CITAT (Jill-Ulrika @ 10-08-2005, 14:17)
Berith: Min tanke var att göra en  slags "microenkät" bara för att se hur andra forumnister uppfattade saken innan jag kontaktade de forumansvariga.

Många är nöjda med hur det ser ut nu men det finns fortfarande dem som önskar nya eller förändrade avdelningar. Men jag ville veta hur andra här resonerar innan jag lägger fram mitt egna förslag  :)

Ok! smile.gif Då förstår jag... Lycka till!
Zarah P
CITAT (LadyAdina @ 02-08-2005, 19:03)
kanske en avdelning :

Ja! Håller med!!! Det vore toppen att kunna se i en sådan avdelning vad folk söker och kan erbjuda. För att byta saker är ju underbart roligt! wub.gif biggrin.gif

Jag håller med er, Pejori och Jill-Ulrika!
Det är hemskt bra att kunna slänga upp ett byte helt kvickt, utan att behöva annonsera "på riktigt", och dessutom vet man ju lite mer vilka folk här inne är, och då är det ju både roligare och känns säkrare, tycker jag. smile.gif

Mera byten åt folket, helt enkelt. biggrin.gif
Ewa L
Jag tycker också att det räcker så bra med alla avdelningar som finns. Många går jag aldrig in på.

Det enda jag någon gång reflekterat över är: Gräs! Var hör det hemma? unsure.gif

Inte hos mig iofs biggrin.gif eftersom jag gräver bort det i takt med nya rabatter, men har precis som många andra här konkreta frågor som gäller just gräset.
Tropeden
Saknar en avdelning för inbördes beundran.
Och en avdelning tilldelad för forumtroll, sådana som "istället för" Posse mad.gif
mulle
Jag vill avvika lite från ämnet för mer än en ny avdelning önskar jag att trådarnas rubriker skulle vara lite mer knutna till innehållet.
I synnerhet de i "småprat" så att man direkt kan välja bort det som verkar ointressant eller lämna det till dagar då man har tid att surfa.
Nu händer det ibland att jag öppnar olika trådar för att kolla vad där egentligen finns och om det bara tjafs kan det vara irriterande.
Fast, i ärlighetens namn, man kan bli väldigt positivt överraskad också!
Mulle
Storåtjejen
CITAT (Zarah P @ 11-08-2005, 00:37)
CITAT (LadyAdina @ 02-08-2005, 19:03)
kanske en avdelning :

Jag håller med er, Pejori och Jill-Ulrika!
Det är hemskt bra att kunna slänga upp ett byte helt kvickt, utan att behöva annonsera "på riktigt", och dessutom vet man ju lite mer vilka folk här inne är, och då är det ju både roligare och känns säkrare, tycker jag. smile.gif

Mera byten åt folket, helt enkelt. biggrin.gif

Här kommer även jag in och håller med. En bytesavdelning vore helt toppen!!! wub.gif
pisanggoreng
En avdelning för pajkastning och gnäll på andra forumanvändare hade också varit bra.

Eventuellt kunde den i sin tur ha en underavdelning av typen:

"Nu lämnar jag forumet för alltid (men jag kommer snart igen)"

blink.gif
Tapio
CITAT (pisanggoreng @ 13-08-2005, 08:49)
En avdelning för pajkastning och gnäll på andra forumanvändare hade också varit bra.

blink.gif

Halaj!

Ööhh.. fattar inte...
en sådan avdelning finns ju!
När du läser detta så är du inne på den.

//T
pisanggoreng
CITAT (Tapio @ 13-08-2005, 10:50)
CITAT (pisanggoreng @ 13-08-2005, 08:49)

blink.gif

Halaj!

Ööhh.. fattar inte...
en sådan avdelning finns ju!
När du läser detta så är du inne på den.

//T

Visst, men det hade varit skönt med en speciell avdelning till det (som man aldrig hade behövt öppna, om man inte är lagd åt det hållet...)

wink.gif
andersen
Jag önskar det gamla forumet åter.Det blev precis som jag trodde med det här forumet, vad tycker ni som var med på det gamla forumet?
Ralf
Jag säger som jag alltid har sagt: det var bättre förr!
*Felix matte*
CITAT (Ralf @ 14-08-2005, 21:02)
Jag säger som jag alltid har sagt: det var bättre förr!

Får man fråga när "förr" var... på ett ungefär.
Reserv
Som jag uppfattat läget så var det kanske en annan form på forumet före 1/11 2002. Rent underförstått så kan man juh även tolka det som att det var bättre förr innan alla nya medlemmarna kom och förstörde forumet med nåt så hemskt som humor ohmy.gif Och även sjuk sån också. Jag var inte med på den gamla goda tiden på det här forumet, men majoriteten av dom aktiva är väl ändå nyare än från 1/11 2002? unsure.gif Och vad jag sett så är det faktiskt även såna av dom från "gamla" forumet som är begåvade med en underbar humor, nästan lika sjuk som dom nyas. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon