Full version: Förnya jordgubbarna
Jasmin
Flyttade hit till min nuvarande lägenhet i våras. Har en liten trädgårds-plätt, som bla innehåller ett pytte litet jordgubbsland. Men jag vet inte hur gammalt det är. I år gav det goda "gubbar", men inte så många. Nu undrar jag, ska jag förnya och isåfall när på året? Höst eller vår? Kan inte så mycket om trädgård ännu. wub.gif
Annki
Om revorna från de gamla plantorna fått nya småplantor, kan du kapa "navelsträngen" och plantera dem nu. Mina har revat av sig sen midsommar, och jag har kapat i vild förtvivlan... för jag tänkte behålla mina moderplantor i ytterligare ett år. Tror man ska förnya efter ca 3 år, sen brukar moderplantan inte ge så mycket längre.
Jasmin
CITAT (Annki @ 01-08-2005, 19:26)
Om revorna från de gamla plantorna fått nya småplantor, kan du kapa "navelsträngen" och plantera dem nu. Mina har revat av sig sen midsommar, och jag har kapat i vild förtvivlan... för jag tänkte behålla mina moderplantor i ytterligare ett år. Tror man ska förnya efter ca 3 år, sen brukar moderplantan inte ge så mycket längre.

Tack så mycket för tipset! Jag ska kolla in dom lite nogrannare i morgon, för det ska tydligen bli ok väder här igen! rolleyes.gif
Karamell
Nämen å vad bra! Då ska jag ut och kapa loss i trädgården. Vi har utökat grönsakslandet och jordgubbar är ju gott! Tar de sig om man bara puttar i dem? blink.gif
Annki
Min erfarenhet är att de tar sig direkt om du bara kapar loss de små plantorna och sätter dem där du vill ha dem. Lite vatten så klart. De brukar gärna "plantera sig själva" om man inte kapar av revorna. Ruggigt lättodlat!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon