Jill-Ulrika
Jag som har haft persilja till nästan allt i matväg. Nu har jag fått nåt elände på bladen. Det ser ut som en gråvit beläggning på ovansidan av persiljebladen som även luktar skumt.

Vad kan det vara? Någon sjukdom, svamp eller beror det på att persiljan råkat torkat ut. Går den fortfarande att äta, (vågar inte prova förrän jag vet att det är helt riskfritt)unsure.gif
SOLVEIG
STACKARS DEJ! Har du slät eller krusbladig?

Även jag har persiljemani och använder det jättemycket!

Här i Göteborgstrakten har det varit ett gott persiljeår,men men såg några små gnag (snigel?)på ett par blad så nu får jag skynda mig att
skörda.

MMM tänk grönsaks-soppa med persiljestjälkar i för smakens (som fiskas upp) och sedan strö över mycket och finklippt färsk persilja.

Eller.... Nej nu skall jag gå och laga middag!

smile.gif
Dulcamara
Det är säkert mjöldagg du fått på persiljan, det kan uppträda på flera olika växtslag och i år tycker jag att den varit ovanligt riklig - jag har det på ringblommorna! Jag tycker absolut inte du skall använda den. men prova att klippa ner den till markytan så kanske det kommer ny frisk tillväxt. Om inte i år så kommer det till i vår för persiljan är ju tvåårig.
Jill-Ulrika
Jag har krusbladig persilja och kanske kan det vara just Mjöldagg jag fått. Usch. Har klippt ner mycket av persiljan men tänker dra upp sk*ten helt. Har så lite plats på balkongen att jag inte har utrymme för sånt. Nu ska jag läsa mer som mjöldagg på nätet sad.gif unsure.gif
eggers
Helt klart mjäldagg, det är inte giftigt men jag vet inte om det är så gott.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon