wolkenkrabber
här kommer två bilder,

klicka på den ör att få fram en större bild

Ni ser ju själv. sen vill jag ha tips på hur jag ska få den att blomma, jag har misshandlat den i ca 4:a år vatten var fjärde månad eller så men jag har börjat sköta om den och det var då den nya lillen kom fram
GoSatta
plantera om den, försök få ner lite rötter, kör löst högst upp så den nya kan komma upp sen kommer den nog repa sig rätt fort efter som rötterna ser ju iaf okey ut.
GoSatta
eller nu när ja tittar igen, klipp av den stora som hänger utanför plantera om den så lär båda komma igen.
wolkenkrabber
vet inte om jag riktigt känner för att saraga min orkidée har fundeat på att sätta den djupare nästa år, och då kanske lillen är stor nog att ta bort eller kanske den kan sticka upp ur jorden med
GoSatta
jag skulle kapa, dom är ruggigt bra p å skjuta nya rötter och växa upp igen. Dom rötterna som sticker utanför nu är mer än vad dom flesta keikis har när man planterar om dom och dom klarar sig alltid bra.
wolkenkrabber
tänker mer på själva huvudplantan, den är min äldsta orkidée
Emser
Med Kiki's ska man i regel vänta tills den lilla plantan har ca 8 luftrötter först då kan man skära av den och plantera den i egen kruka. Tills dess kan den gott å väl bo kvar hos sin lilla mamma!
pejori
CITAT (wolkenkrabber @ 02-08-2005, 19:52)
tänker mer på själva huvudplantan, den är min äldsta orkidée

kapar du den kommer jag aldrig prata med dej mer biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
avvakta istället tills bäbben växt och klarar sig själv. och plantera om mamma i djupare kruka (räta upp den) med stöd, så blir det prima smile.gif smile.gif
kristerh
CITAT (Emser @ 02-08-2005, 22:08)
Med Kiki's ska man i regel vänta tills den lilla plantan har ca 8 luftrötter först då kan man skära av den och plantera den i egen kruka. Tills dess kan den gott å väl bo kvar hos sin lilla mamma!

Nja, det räcker nog med 3-4 rötter på keikin, som man sedan sätter i vitmossa.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon