Full version: Tråd om sniglar
Inga från Närke
Här kommer en bild från idag. Gick på promenad på trädgårdsplattorna.
Reserv
Vilka tjusiga sniglar du har, jag har bara bostadslösa slynglar som äter upp mina blomster. sad.gif
yenny
Ina

Tror att jag har visat min snigel förut, men jag lägger in den igen! smile.gif
Maria&Nicklas
Här är vårt nyförvärv som ni inte vill ha i er trädgård:D
I Usa är de förvjudna pga att de kan skapa stor förödelse, men här är de ok då de ej klarar vårt klimat.
Här e den, en afrikansk jätte snigel, ca 20+cm lång, samt med ett skal större en karls knytnäve (Min)

Väldigt intressant den där blåa grejen:)

Rätt stor jämfört med sprutan..

Nyfiken e den, och hungrig, säljaren sa att de kunde äta ett halvt sallads huvud per dag om den var på humör:D

fina bilder ni andra föresten.

mvh/ Nicklas

OBS. Om ni ej svarar på våra dumma nybörjar frågor planterar vi ut dennes avkomma i era trädgårdar;)
Inga från Närke
CITAT (Reserv @ 01-08-2005, 20:01)
Vilka tjusiga sniglar du har, jag har bara bostadslösa slynglar som äter upp mina blomster. sad.gif

Ska tala om att dessa också äter blommor. De trivs i rabatten jag har med revsuga, men igelkotten har hittat det också så det blir lite mindra av dem, annars förökar de sig väldigt mycket om man inte plockar dem.
pejori
stilig snigel nicklas smile.gif smile.gif
zaaritha
Ta nu itu med dessa s.k. "mördarsniglar" o låt resten få leva!!
*Felix matte*
Mitt bidrag till tråden smile.gif

Monica M zon 4
Huvvans Maria och Niklas! Menar ni att ni har en sån stor snigel i ert hem? Vad äter en sån? Å hur stor kan den bli? Å hur gammal kan den bli? Läbbig men fascinerande!
amaira
Inga, dina sniglar är Lundsnäckor, troligtvis Spräcklig lundsnäcka, Arianta arbustorum.
De har kommit till min trädgårde de senaste åren bara. Hittills har jag inte märkt att de gjort någon skada, trots att de är mycket "många".

Yenny och Felix matte har båda fotat en Trädgårdssnäcka, Capaea hortensis - fast två olika färgvarianter.
De har funnits hos mig åtminstone i femtiotre år (mer har jag inte levt så jag har kunnat titta efter). De har ALDRIG skadat något!!!!!
De skiljs från den närbesläktade Parksnäckan, Cepaea nemoralis, genom att ha ljus "läpp" istället för mörk, och vara aningens mindre.

Med "läpp" menas den allra yttersta kanten på snäckskalet, där snigeln tittar ut. Den ljusa läppen syns extra bra på Yennys bild.

Nicklas! Vilken underbart söt liten gosevän wub.gif
Jag är oerhört förtjust i "sniglar", dvs snäckor. (Sniglarna bryr jag mig inte så mycket om)
yla
okey här kommer några av mina sniglar
finns fler att beskåda på dagens kalendelblad
dom är raka motsatsen till er jätte Maria o Niklas
Maria&Nicklas
CITAT (Monica M zon 4 @ 02-08-2005, 10:19)
Huvvans Maria och Niklas! Menar ni att ni har en sån stor snigel i ert hem? Vad äter en sån? Å hur stor kan den bli? Å hur gammal kan den bli? Läbbig men fascinerande!

Det finns rätt lite info om dem, de äter sallad, gurka, typ alla växter som ej är för hårda eller giftiga.

Här är en länk till skötsel råd.

http://2468.kod.nu/fulica/skotsel.html

Mkt trevlig krabat är det iaf:D

mvh/

Ps, den sista bilden med hunden va photoshoppad va?
yla
CITAT (Maria&Nicklas @ 02-08-2005, 13:11)
CITAT (Monica M zon 4 @ 02-08-2005, 10:19)

Det finns rätt lite info om dem, de äter sallad, gurka, typ alla växter som ej är för hårda eller giftiga.

Här är en länk till skötsel råd.

http://2468.kod.nu/fulica/skotsel.html

Mkt trevlig krabat är det iaf:D

mvh/

Ps, den sista bilden med hunden va photoshoppad va?

photoshoppad ja men icke destomindre sann
en bild på bakgrunden me skärpa o en bild på det lilla i fram me skärpan där o sen lägga ihop för o visa hur det ser ut
amaira
...och Oldwolfies sniglar heter Bärnstenssnäcka, Succinea putris. (tror jag till 97%)

Inas snäcka kan jag inte bestämma, är en bebis i alla fall tror jag.

Jag bidrar med en Linssnäcka, Helicigona lapicida.

Den hittar man inte direkt i trädgården, utan mestadels i skogen. man känner igen den på den linsformiga och skarpkantade snäckan.
yla
jag har flera men tänkte inte de va intressant ska fota dom imoorn
finns allla möjliga sorter
men i går hände nåt hemskt som förföljer mej ännu
en vinbärssnäcka hade blivit överkörd till hälften
den skrek o levde ännu o försökte komma undan smärtan
hemskt
jag trampade ihjäl den snabbt men den finns ännu ,,, skriket finns i mitt hjärta huvva
Maria&Nicklas
CITAT (oldwolfie @ 02-08-2005, 22:59)
hemskt
jag trampade ihjäl den snabbt men den finns ännu ,,, skriket finns i mitt hjärta huvva

hmm, är du vegan
går du dit du ska, barfota, köper du kläder?

Tänk logiskt så mår du ej så dåligt:)

Man lär sig med tiden...

ps. jag har djur i fångenskap:P

/
*Felix matte*
hemskt

Men fy så otäckt!!! Maken körde ju för massor (mer än 40) år sedan på en hund... och det har han aldrig glömt sad.gif och häromdagen blev en sparv överkörd.. jag kunde inte se på när kråkan hämtade "liket"

Visst är det tråkigt när man själv tvingas göra slut på nåt djur sad.gif
yla
CITAT (Maria&Nicklas @ 03-08-2005, 00:13)
jag har flera men tänkte inte de  va intressant  ska  fota dom imoorn
finns  allla  möjliga  sorter
en  vinbärssnäcka hade blivit överkörd till hälften
den skrek o  levde  ännu  o  försökte komma undan smärtan
hemskt
jag trampade  ihjäl den snabbt  men  den finns  ännu  ,,, skriket finns  i mitt hjärta  huvva

hmm, är du vegan

Man lär sig med tiden...

/

nää jag e inte vegan ej heller vegetarian jag slaktar gärna en tupp plockar o tilllagar den eller nåt annat

men onödigt lidande kan jag inte me
jag har också djur i fångenskap unsure.gif
Maria&Nicklas
CITAT (oldwolfie @ 03-08-2005, 00:20)
hemskt
jag trampade  ihjäl den snabbt  men  den finns  ännu  ,,, skriket finns  i mitt hjärta  huvva

hmm, är du vegan

Man lär sig med tiden...

/

nää jag e inte vegan ej heller vegetarian jag slaktar gärna en tupp plockar o tilllagar den eller nåt annat

Rätt omoraliskt, då jag för den delen antar att du köper kött etc oxå.

"Onödigt" lidande är väl naturligt om något.

Det har funnits i alla tider, sedan tidernas begynnelse:)

Sen tänker nog inte en snigel så mycket på hur onödigt dess lidande är:) De är ju till för att ätas av fåglar, igelkottar o andra lösa djur:)

Det är nog ej så skönt heller.

Men när man får ta död på en katt, fågel, eller andra mer tänkande djur svider det lite:(

god natt/
cic
Maria&Niklas:

Det kan inte vara så att oldwolfie var lite poetisk bara..? Vad har mathållning, kläder med hennes inlägg att göra..? blink.gif unsure.gif

För övrigt kryllar det av snäckor i min trädgård. Ska fota några imorgon.

Då kanske jag också kommer ihåg att flytta på dom INNAN jag klipper gräset..
Monica M zon 4
Maria&Niklas! Tack för länken. Intressant läsning om jättesnäckorna. Skulle dock inte vilja ha nån sån själv. tongue.gif
Maria&Nicklas
CITAT (cic @ 03-08-2005, 01:10)
Maria&Niklas:

Det kan inte vara så att oldwolfie var lite poetisk bara..? Vad har mathållning, kläder med hennes inlägg att göra..? blink.gif unsure.gif

För övrigt kryllar det av snäckor i min trädgård. Ska fota några imorgon.

Då kanske jag också kommer ihåg att flytta på dom INNAN jag klipper gräset..

Sant, är nu nya här och känner inte riktigt nivån än:D

Men tuttinuttighet e lite svårt för mig:)

mvh/ Nicklas utan Maria
yla
här kommer snigel bilden
yla
CITAT (Maria&Nicklas @ 03-08-2005, 00:24)
CITAT (oldwolfie @ 03-08-2005, 00:20)
hemskt

hmm, är du vegan

Man lär sig med tiden...

/

Rätt omoraliskt, då jag för den delen antar att du köper kött etc oxå.

"Onödigt" lidande är väl naturligt om något.

Det har funnits i alla tider, sedan tidernas begynnelse:)

Sen tänker nog inte en snigel så mycket på hur onödigt dess lidande är:) De är ju till för att ätas av fåglar, igelkottar o andra lösa djur:)

Det är nog ej så skönt heller.

Men när man får ta död på en katt, fågel, eller andra mer tänkande djur svider det lite:(

god natt/

jag färstår inte va du menar med att jag skulle vara omoralisk bara för att jag lider med ett av våra små då den fjättrad ligger o skriker

antar att du med dina beklädda fötter skulle gå förbi skriket o säga att ja ja sådan e naturen låt den ligga där o skrika
stoppa huvet i sanden för naturen är ju grym

om jag kan minska ett enda lidande så gör jag det
det har inget med mina kläder o göra
min moral verkar vara högre än din

jag vet att vi alla äter o att det inte alltid är så kul för dom som står på matsedeln men
jag har inget emot att äta min köttbit bara den inte ligger o skriker då jag äter den
men de betyder inte att jag lastar örnen för att den äter då bytet lever för sådant är det nu i naturen
men vi har förmåga och verktyg att göra lidandet så gott som obefintligt därför har vi skor

ÄTANDETS FÖRBANNELSE ingår i livet så är det bara
Berith
Så sant så Birgitta.... Men! menar du att det den skrek så det hördes? unsure.gif sad.gif Usch stackars snäcka!
yla
CITAT (Berith @ 03-08-2005, 12:51)
Så sant så Birgitta.... Men! menar du att det den skrek så det hördes? unsure.gif sad.gif Usch stackars snäcka!

jaa det hördes faktiskt sad.gif
Berith
stackars både dej och snäckan... sad.gif
Reserv
CITAT (oldwolfie @ 03-08-2005, 12:54)
Så sant så Birgitta.... Men! menar du att det den skrek så det hördes?  :unsure:  :( Usch stackars snäcka!

Det trodde man juh inte att dom kan låta blink.gif Fast å andra sidan så med tanke på vilket ljud det är i Liljebaggarna som har så små kroppar så.... unsure.gif Fast jag vet inte ens om jag skulle kunna va´så barmhärtig att jag skulle kunna trampa på den huh.gif Kanske en spade eller hammare unsure.gif
yla
CITAT (Reserv @ 03-08-2005, 14:14)
CITAT (oldwolfie @ 03-08-2005, 12:54)
Så sant så Birgitta.... Men! menar du att det den skrek så det hördes?  unsure.gif  sad.gif Usch stackars snäcka!

Det trodde man juh inte att dom kan låta blink.gif Fast å andra sidan så med tanke på vilket ljud det är i Liljebaggarna som har så små kroppar så.... unsure.gif Fast jag vet inte ens om jag skulle kunna va´så barmhärtig att jag skulle kunna trampa på den huh.gif Kanske en spade eller hammare unsure.gif

hade ingen hammare med mej
bara mina skobeklädda fötter

(goretex) unsure.gif
pejori
CITAT (oldwolfie @ 03-08-2005, 09:56)
jag har inget emot att äta min köttbit bara den inte ligger o skriker då jag äter den

vill också att käket tiger när jag biter i det smile.gif smile.gif
dödar också lidande djur, även om det "bara" är en snigel wub.gif wub.gif
bara för att djur lider överallt, behöver inte dom jag ser göra det.
här trampas det också unsure.gif
amaira
Ännu en "trampare" här.
Och vad är det för fel att ha känslor? Jag mår också dåligt när djur eller människor i min omgivning lider. Och det är jag glad för! Men nu gissar jag på att vi missförstår dig, Niklas, på nåt vis ...
wub.gif wub.gif

Vet inte din snäcka Oldwolfie. Men tror det också är en spräcklig lundsnäcka.
Gunvor Nilsson
"Du va´ mej en envis rackare! Jag har ju sagt att du inte får bo i mina pallkragar! För sista gången: håll dej på andra sidan parkeringsplatsen! mad.gif "

/Gunvor
zaaritha
Maria o Niklas: Vaddå "tuttig-nuttighet??
Alla varelser har rätt att få leva! Men; se´n kan man ju ha det "svårare att acceptera en del!" Jag vill--t ex; ej ha fästingar, tvestjärtar, o gråsuggor --i min närhet! Men--de finns ju ----o det ÄR väl nå´n mening med det; antar jag?
Maria&Nicklas
CITAT (zaaritha @ 03-08-2005, 23:43)
Alla varelser har rätt att få leva! Men; se´n kan man ju ha det "svårare att acceptera en del!" Jag vill--t ex; ej ha fästingar, tvestjärtar, o gråsuggor --i min närhet! Men--de finns ju ----o det ÄR väl nå´n mening med det; antar jag?

Jaja, skit samma, puttinuttighet är vad jag beskriver nedan, när man bryr sig lika mkt om små obetydliga saker som stora, iaf som det låter ibland.

Men tänk på hur dåligt ni borde må, då stora delar av världens befolkning svälter, och aldrig ens har råd med ett par skor, än mindre mat.

Jag prioriterar faktiskt det för snigelskrik, och anser att det gör skriken obefintliga, men klart att man stampar ihjäl dem om de håller på o dö.

tillbaks till bilderna nu;)

MVH/ Nicklas
yla
CITAT (Maria&Nicklas @ 04-08-2005, 23:19)

Jaja, skit samma, puttinuttighet är vad jag beskriver nedan, när man bryr sig lika mkt om små obetydliga saker som stora, iaf som det låter ibland.

Men tänk på hur dåligt ni borde må, då stora delar av världens befolkning svälter, och aldrig ens har råd med ett par skor, än mindre mat.

Jag prioriterar faktiskt det för snigelskrik, och anser att det gör skriken obefintliga, men klart att man stampar ihjäl dem om de håller på o dö.

MVH/ Nicklas

jag måste faktiskt svara på de där för
det är i det lilla du kan göra något
för att det stora ska bli bra

skiter du i det lilla så bryr du dej säkert inte heller om det stora

varje dag varje steg du tar
är avgörande ut i stora världen

visa medkänsla ,mot de närmaste även om de råkar vara en snigel
ett leende eller en god gärning speglar av sej rakt ut i världen som ringar på vattnet
har du aldrig fattat det
de e inte puttignuttighet det
är fostran av de nära du har invid dej
får dom lära sej godhet så sprider dom det vidare
kanske ända till tredje världen
kanske rakt ut i universum

nej kanske inte
de finns för många som tror dom vet bäst

aj aj hm nu blev även den här optimisten lite pessimistik

nej du jag tror på godhet rakt igenom det lönar sej alltid
även då de gäller sniglar

okey nu bilder

vi pinkar på det onda rolleyes.gif
pejori
oj så många rävar!!!! ohmy.gif ohmy.gif
fina smile.gif
Maria&Nicklas
CITAT (oldwolfie @ 05-08-2005, 01:07)
CITAT (Maria&Nicklas @ 04-08-2005, 23:19)

MVH/ Nicklas

jag måste faktiskt svara på de där för
det är i det lilla du kan göra något
för att det stora ska bli bra

skiter du i det lilla så bryr du dej säkert inte heller om det stora

varje dag varje steg du tar
är avgörande ut i stora världen

visa medkänsla ,mot de närmaste även om de råkar vara en snigel
ett leende eller en god gärning speglar av sej rakt ut i världen som ringar på vattnet
har du aldrig fattat det
de e inte puttignuttighet det
är fostran av de nära du har invid dej
får dom lära sej godhet så sprider dom det vidare
kanske ända till tredje världen
kanske rakt ut i universum

nej kanske inte
de finns för många som tror dom vet bäst

aj aj hm nu blev även den här optimisten lite pessimistik

nej du jag tror på godhet rakt igenom det lönar sej alltid
även då de gäller sniglar

okey nu bilder

vi pinkar på det onda rolleyes.gif

Jaja, ett sista då:D

Det jag menar är att man trampar ihjäl en skadad snigel etc, av automatik, klart man ska göra det.

Men att skriva om hur du upplevde det på det sättet, menar jag är puttinuttighet, tänk när du får stampa på en skadad ekorre nästa gång, det måste skapa dödsångest.

Tycker detta är en helt onödig diskution, jag är en stor djurvän, släpper ut flugor i stället för att döda dem, dödar skadade djur (pga min fruktansvärda godhet eller?, har 2st fadderbarn.

Men det gör jag av naturiga skäl, inte för att jag lider med krypen, det skulle jämnställa dem med människors lidande, vilket skulle bli för mkt för min arma gjärna..

Fin räv bild föresten.

mvh/ Nicklas
yla
hemskt

konstigt när man tänker efter att de kan bli såna reaktioner över en reflektion av en dagsaktuell händelse i en snigeltråd

CITAT
, det skulle jämnställa dem med människors lidande, vilket skulle bli för mkt för min arma gjärna

jag ser mej inte som för mer än vilket annat liv som helst föresten
vi fyller ju alla en funktion på något sätt i världscyckeln
så jag tror inte en människa lider mer om den blivit påkörd än en snigel eller nåt annat
inte sjutton gör ont ondare bara för att man e människa,,,eller??

ps plötsligt lärde jag mej att citera flera haha ds
smile.gif

ps igen tack för berömmet av bilden tongue.gif ds igen
amaira
Instämmer helt med Oldwolfie!!!

Dessutom, det ena utesluter inte det andra!

"Det lilla" blir inte oviktigt, för att "det stora" är så mycket större.
"Det lilla" kan vi greppa, och ha översyn, "det stora" är helt enkelt "för stort". Att ta in det i hela sin vidd kan tynga vem som helst till marken för gott!!!
Vi är ändå inte mer än människor!! wub.gif

Om jag kunde "rädda världen" skulle jag sätta igång omedelbart!
Jag har till och med försökt några gånger - med mycket dåligt resultat sleep.gif .
Numera inser jag, att det "bara" är i "det lilla" som jag kan åstadkomma något, och att det är DÄR som själva "storheten" finns.
wub.gif wub.gif wub.gif

Jag kallar det inte "puttinuttighet", utan "jordnära jordkontakt" och "konkret närvaro". Det är de bästa ord jag kan finna för "aktiv öppenhet inför Livet här och nu".
Vilket är den största lycka jag vet. Det innesluter en dynamisk inre känslovärld och gör mig själv harmonisk. (vilket även gör att jag då har mera kraft att kämpa för en bättre värld på de vis som jag själv kan bidra, oavsett vad det är)

Du ska få några dikter av mig:

"Världen kan du inte göra om
stilla din häftiga själ.
Blott en sak kan du göra
en annan människa väl.

Men redan detta är så mycket
att själva stjärnorna ler
En svältande människa mindre
betyder en broder mer.
"
(minns inte författarens namn nu på rak arm)

Med "svältande" menas inte en människa i tredje världen på femhundra mils avstånd, utan kanske din granne (eller en forummedlem) som skulle "mättas känslomässigt" av ett leende!
Då skulle själva stjärnorna le, eller hur wub.gif wub.gif wub.gif

Eller vad sägs om Anonyma Alkoholisters ytterst kloka små rader:

"Ge mig sinnesro
att acceptera det jag inte kan förändra,
mod att förändra det jag kan,
och förstånd att inse skillnaden.
"

Sist av allt min egen lilla dikt, som kanske skildrar just det här dilemmat. För vi som "bryr oss om det lilla" kanske också har tankar omkring det stora. Det är så lätt att "göra" andra människor "dumma" för att vi/de lever sitt eget liv på det enda sätt vi/de kan.

"Det finns en Sorg över Livet
- så är det –
en sorg inom mig
över all den samlade smärta
i Världen.

Min hjälplöshet inför
Verkligheten
är enorm
och ingenting kan jag göra
åt Livets Villkor.

Eller …

Finns det något
som står i min makt?
- det svåraste av allt –
har jag Rätten
att vara Lycklig
i denna värld
som lider?
Och därmed minska
Världens Samlade
Smärta…

Min tid (av smärta) har varit
- och kommer åter –
jag böjer mig
inför det.

och Reser Mig
i Lyckan
av Här och Nu.
"
pejori
är det inte på den här avdelninge man pratar om djur och natur och inte världssvält och krig? ohmy.gif ohmy.gif
var ska man annars diskutera sniglar om inte i en snigeltråd? huh.gif huh.gif
sen får det väl uppfattas som "puttinuttigt" om det nu är någon som vill det smile.gif smile.gif
yla
CITAT (pejori @ 05-08-2005, 10:17)
är det inte på den här avdelninge man pratar om djur och natur och inte världssvält och krig? ohmy.gif ohmy.gif
var ska man annars diskutera sniglar om inte i en snigeltråd? huh.gif huh.gif
sen får det väl uppfattas som "puttinuttigt" om det nu är någon som vill det smile.gif smile.gif

exact
Maria&Nicklas
CITAT (oldwolfie @ 05-08-2005, 10:33)
CITAT (pejori @ 05-08-2005, 10:17)
är det inte på den här avdelninge man pratar om djur och natur och inte världssvält och krig? ohmy.gif  :o
var ska man annars diskutera sniglar om inte i en snigeltråd? huh.gif  :huh:
sen får det väl uppfattas som "puttinuttigt" om det nu är någon som vill det smile.gif  :)

exact

Hade ni stampat ihjäl en människa oxå? biggrin.gif
Jaja, vi ser uppenbarligen olika på saker och ting, men nu är jag iaf nöjd..

mvh/
pejori
CITAT (Maria&Nicklas @ 05-08-2005, 10:36)

nu läser du inläggen som fan läser bibeln smile.gif smile.gif
man använder det som storleken kräver wub.gif
en snigel stampar man på, en hare använder man en större sten till eller vrider nacken av den unsure.gif
en mäniska skjuter man wink.gif wink.gif
amaira
CITAT (Maria&Nicklas @ 05-08-2005, 10:36)

"Ge mig sinnesro
att acceptera det jag inte kan förändra,
mod att förändra det jag kan,
och förstånd att inse skillnaden" rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon