|
Inga från Närke
01-08-2005, 18:30
Här kommer en bild från idag. Gick på promenad på trädgårdsplattorna.
Vilka tjusiga sniglar du har, jag har bara bostadslösa slynglar som äter upp mina blomster.
 Tror att jag har visat min snigel förut, men jag lägger in den igen!
Maria&Nicklas
01-08-2005, 20:25
Här är vårt nyförvärv som ni inte vill ha i er trädgård:D I Usa är de förvjudna pga att de kan skapa stor förödelse, men här är de ok då de ej klarar vårt klimat. Här e den, en afrikansk jätte snigel, ca 20+cm lång, samt med ett skal större en karls knytnäve (Min)  Väldigt intressant den där blåa grejen:)  Rätt stor jämfört med sprutan..  Nyfiken e den, och hungrig, säljaren sa att de kunde äta ett halvt sallads huvud per dag om den var på humör:D fina bilder ni andra föresten. mvh/ Nicklas OBS. Om ni ej svarar på våra dumma nybörjar frågor planterar vi ut dennes avkomma i era trädgårdar;)
Inga från Närke
01-08-2005, 20:33
CITAT (Reserv @ 01-08-2005, 20:01) Vilka tjusiga sniglar du har, jag har bara bostadslösa slynglar som äter upp mina blomster.  Ska tala om att dessa också äter blommor. De trivs i rabatten jag har med revsuga, men igelkotten har hittat det också så det blir lite mindra av dem, annars förökar de sig väldigt mycket om man inte plockar dem.
stilig snigel nicklas
zaaritha
01-08-2005, 23:51
Ta nu itu med dessa s.k. "mördarsniglar" o låt resten få leva!!
*Felix matte*
02-08-2005, 08:43
Monica M zon 4
02-08-2005, 09:19
Huvvans Maria och Niklas! Menar ni att ni har en sån stor snigel i ert hem? Vad äter en sån? Å hur stor kan den bli? Å hur gammal kan den bli? Läbbig men fascinerande!
Inga, dina sniglar är Lundsnäckor, troligtvis Spräcklig lundsnäcka, Arianta arbustorum. De har kommit till min trädgårde de senaste åren bara. Hittills har jag inte märkt att de gjort någon skada, trots att de är mycket "många". Yenny och Felix matte har båda fotat en Trädgårdssnäcka, Capaea hortensis - fast två olika färgvarianter. De har funnits hos mig åtminstone i femtiotre år (mer har jag inte levt så jag har kunnat titta efter). De har ALDRIG skadat något!!!!! De skiljs från den närbesläktade Parksnäckan, Cepaea nemoralis, genom att ha ljus "läpp" istället för mörk, och vara aningens mindre. Med "läpp" menas den allra yttersta kanten på snäckskalet, där snigeln tittar ut. Den ljusa läppen syns extra bra på Yennys bild. Nicklas! Vilken underbart söt liten gosevän Jag är oerhört förtjust i "sniglar", dvs snäckor. (Sniglarna bryr jag mig inte så mycket om)
okey här kommer några av mina sniglar finns fler att beskåda på dagens kalendelblad dom är raka motsatsen till er jätte Maria o Niklas
Maria&Nicklas
02-08-2005, 12:11
CITAT (Monica M zon 4 @ 02-08-2005, 10:19) Huvvans Maria och Niklas! Menar ni att ni har en sån stor snigel i ert hem? Vad äter en sån? Å hur stor kan den bli? Å hur gammal kan den bli? Läbbig men fascinerande! Det finns rätt lite info om dem, de äter sallad, gurka, typ alla växter som ej är för hårda eller giftiga. Här är en länk till skötsel råd. http://2468.kod.nu/fulica/skotsel.htmlMkt trevlig krabat är det iaf:D mvh/ Ps, den sista bilden med hunden va photoshoppad va?
CITAT (Maria&Nicklas @ 02-08-2005, 13:11) CITAT (Monica M zon 4 @ 02-08-2005, 10:19) Huvvans Maria och Niklas! Menar ni att ni har en sån stor snigel i ert hem? Vad äter en sån? Å hur stor kan den bli? Å hur gammal kan den bli? Läbbig men fascinerande! Det finns rätt lite info om dem, de äter sallad, gurka, typ alla växter som ej är för hårda eller giftiga. Här är en länk till skötsel råd. http://2468.kod.nu/fulica/skotsel.htmlMkt trevlig krabat är det iaf:D mvh/ Ps, den sista bilden med hunden va photoshoppad va? photoshoppad ja men icke destomindre sann en bild på bakgrunden me skärpa o en bild på det lilla i fram me skärpan där o sen lägga ihop för o visa hur det ser ut
...och Oldwolfies sniglar heter Bärnstenssnäcka, Succinea putris. (tror jag till 97%) Inas snäcka kan jag inte bestämma, är en bebis i alla fall tror jag. Jag bidrar med en Linssnäcka, Helicigona lapicida.   Den hittar man inte direkt i trädgården, utan mestadels i skogen. man känner igen den på den linsformiga och skarpkantade snäckan.
jag har flera men tänkte inte de va intressant ska fota dom imoorn finns allla möjliga sorter men i går hände nåt hemskt som förföljer mej ännu en vinbärssnäcka hade blivit överkörd till hälften den skrek o levde ännu o försökte komma undan smärtan hemskt jag trampade ihjäl den snabbt men den finns ännu ,,, skriket finns i mitt hjärta huvva
Maria&Nicklas
02-08-2005, 23:13
CITAT (oldwolfie @ 02-08-2005, 22:59) jag har flera men tänkte inte de va intressant ska fota dom imoorn finns allla möjliga sorter men i går hände nåt hemskt som förföljer mej ännu en vinbärssnäcka hade blivit överkörd till hälften den skrek o levde ännu o försökte komma undan smärtan hemskt jag trampade ihjäl den snabbt men den finns ännu ,,, skriket finns i mitt hjärta huvva hmm, är du vegan går du dit du ska, barfota, köper du kläder? Tänk logiskt så mår du ej så dåligt:) Man lär sig med tiden... ps. jag har djur i fångenskap:P /
*Felix matte*
02-08-2005, 23:19
CITAT (oldwolfie @ 02-08-2005, 22:59) jag har flera men tänkte inte de va intressant ska fota dom imoorn finns allla möjliga sorter men i går hände nåt hemskt som förföljer mej ännu en vinbärssnäcka hade blivit överkörd till hälften den skrek o levde ännu o försökte komma undan smärtan hemskt jag trampade ihjäl den snabbt men den finns ännu ,,, skriket finns i mitt hjärta huvva Men fy så otäckt!!! Maken körde ju för massor (mer än 40) år sedan på en hund... och det har han aldrig glömt  och häromdagen blev en sparv överkörd.. jag kunde inte se på när kråkan hämtade "liket" Visst är det tråkigt när man själv tvingas göra slut på nåt djur
CITAT (Maria&Nicklas @ 03-08-2005, 00:13) CITAT (oldwolfie @ 02-08-2005, 22:59) jag har flera men tänkte inte de va intressant ska fota dom imoorn finns allla möjliga sorter men i går hände nåt hemskt som förföljer mej ännu en vinbärssnäcka hade blivit överkörd till hälften den skrek o levde ännu o försökte komma undan smärtan hemskt jag trampade ihjäl den snabbt men den finns ännu ,,, skriket finns i mitt hjärta huvva hmm, är du vegan går du dit du ska, barfota, köper du kläder? Tänk logiskt så mår du ej så dåligt:) Man lär sig med tiden... ps. jag har djur i fångenskap:P / nää jag e inte vegan ej heller vegetarian jag slaktar gärna en tupp plockar o tilllagar den eller nåt annat men onödigt lidande kan jag inte me jag har också djur i fångenskap
Maria&Nicklas
02-08-2005, 23:24
CITAT (oldwolfie @ 03-08-2005, 00:20) CITAT (Maria&Nicklas @ 03-08-2005, 00:13) CITAT (oldwolfie @ 02-08-2005, 22:59) jag har flera men tänkte inte de va intressant ska fota dom imoorn finns allla möjliga sorter men i går hände nåt hemskt som förföljer mej ännu en vinbärssnäcka hade blivit överkörd till hälften den skrek o levde ännu o försökte komma undan smärtan hemskt jag trampade ihjäl den snabbt men den finns ännu ,,, skriket finns i mitt hjärta huvva hmm, är du vegan går du dit du ska, barfota, köper du kläder? Tänk logiskt så mår du ej så dåligt:) Man lär sig med tiden... ps. jag har djur i fångenskap:P / nää jag e inte vegan ej heller vegetarian jag slaktar gärna en tupp plockar o tilllagar den eller nåt annat men onödigt lidande kan jag inte me Rätt omoraliskt, då jag för den delen antar att du köper kött etc oxå. "Onödigt" lidande är väl naturligt om något. Det har funnits i alla tider, sedan tidernas begynnelse:) Sen tänker nog inte en snigel så mycket på hur onödigt dess lidande är:) De är ju till för att ätas av fåglar, igelkottar o andra lösa djur:) Det är nog ej så skönt heller. Men när man får ta död på en katt, fågel, eller andra mer tänkande djur svider det lite:( god natt/
Maria&Niklas: Det kan inte vara så att oldwolfie var lite poetisk bara..? Vad har mathållning, kläder med hennes inlägg att göra..? För övrigt kryllar det av snäckor i min trädgård. Ska fota några imorgon. Då kanske jag också kommer ihåg att flytta på dom INNAN jag klipper gräset..
Monica M zon 4
03-08-2005, 05:33
Maria&Niklas! Tack för länken. Intressant läsning om jättesnäckorna. Skulle dock inte vilja ha nån sån själv.
Maria&Nicklas
03-08-2005, 08:33
CITAT (cic @ 03-08-2005, 01:10) Maria&Niklas: Det kan inte vara så att oldwolfie var lite poetisk bara..? Vad har mathållning, kläder med hennes inlägg att göra..? För övrigt kryllar det av snäckor i min trädgård. Ska fota några imorgon. Då kanske jag också kommer ihåg att flytta på dom INNAN jag klipper gräset.. Sant, är nu nya här och känner inte riktigt nivån än:D Men tuttinuttighet e lite svårt för mig:) mvh/ Nicklas utan Maria
här kommer snigel bilden
CITAT (Maria&Nicklas @ 03-08-2005, 00:24) CITAT (oldwolfie @ 03-08-2005, 00:20) CITAT (Maria&Nicklas @ 03-08-2005, 00:13) CITAT (oldwolfie @ 02-08-2005, 22:59) jag har flera men tänkte inte de va intressant ska fota dom imoorn finns allla möjliga sorter men i går hände nåt hemskt som förföljer mej ännu en vinbärssnäcka hade blivit överkörd till hälften den skrek o levde ännu o försökte komma undan smärtan hemskt jag trampade ihjäl den snabbt men den finns ännu ,,, skriket finns i mitt hjärta huvva hmm, är du vegan går du dit du ska, barfota, köper du kläder? Tänk logiskt så mår du ej så dåligt:) Man lär sig med tiden... ps. jag har djur i fångenskap:P / nää jag e inte vegan ej heller vegetarian jag slaktar gärna en tupp plockar o tilllagar den eller nåt annat men onödigt lidande kan jag inte me Rätt omoraliskt, då jag för den delen antar att du köper kött etc oxå. "Onödigt" lidande är väl naturligt om något. Det har funnits i alla tider, sedan tidernas begynnelse:) Sen tänker nog inte en snigel så mycket på hur onödigt dess lidande är:) De är ju till för att ätas av fåglar, igelkottar o andra lösa djur:) Det är nog ej så skönt heller. Men när man får ta död på en katt, fågel, eller andra mer tänkande djur svider det lite:( god natt/ jag färstår inte va du menar med att jag skulle vara omoralisk bara för att jag lider med ett av våra små då den fjättrad ligger o skriker antar att du med dina beklädda fötter skulle gå förbi skriket o säga att ja ja sådan e naturen låt den ligga där o skrika stoppa huvet i sanden för naturen är ju grym om jag kan minska ett enda lidande så gör jag det det har inget med mina kläder o göra min moral verkar vara högre än din jag vet att vi alla äter o att det inte alltid är så kul för dom som står på matsedeln men jag har inget emot att äta min köttbit bara den inte ligger o skriker då jag äter den men de betyder inte att jag lastar örnen för att den äter då bytet lever för sådant är det nu i naturen men vi har förmåga och verktyg att göra lidandet så gott som obefintligt därför har vi skor ÄTANDETS FÖRBANNELSE ingår i livet så är det bara
Så sant så Birgitta.... Men! menar du att det den skrek så det hördes?  Usch stackars snäcka!
CITAT (Berith @ 03-08-2005, 12:51) Så sant så Birgitta.... Men! menar du att det den skrek så det hördes?  Usch stackars snäcka! jaa det hördes faktiskt
stackars både dej och snäckan...
CITAT (oldwolfie @ 03-08-2005, 12:54) CITAT (Berith @ 03-08-2005, 12:51) Så sant så Birgitta.... Men! menar du att det den skrek så det hördes? :unsure: :( Usch stackars snäcka! jaa det hördes faktiskt  Det trodde man juh inte att dom kan låta  Fast å andra sidan så med tanke på vilket ljud det är i Liljebaggarna som har så små kroppar så....  Fast jag vet inte ens om jag skulle kunna va´så barmhärtig att jag skulle kunna trampa på den  Kanske en spade eller hammare
CITAT (Reserv @ 03-08-2005, 14:14) CITAT (oldwolfie @ 03-08-2005, 12:54) CITAT (Berith @ 03-08-2005, 12:51) Så sant så Birgitta.... Men! menar du att det den skrek så det hördes?  Usch stackars snäcka! jaa det hördes faktiskt  Det trodde man juh inte att dom kan låta  Fast å andra sidan så med tanke på vilket ljud det är i Liljebaggarna som har så små kroppar så....  Fast jag vet inte ens om jag skulle kunna va´så barmhärtig att jag skulle kunna trampa på den  Kanske en spade eller hammare  hade ingen hammare med mej bara mina skobeklädda fötter (goretex)
CITAT (oldwolfie @ 03-08-2005, 09:56) jag har inget emot att äta min köttbit bara den inte ligger o skriker då jag äter den vill också att käket tiger när jag biter i det dödar också lidande djur, även om det "bara" är en snigel bara för att djur lider överallt, behöver inte dom jag ser göra det. här trampas det också
Ännu en "trampare" här. Och vad är det för fel att ha känslor? Jag mår också dåligt när djur eller människor i min omgivning lider. Och det är jag glad för! Men nu gissar jag på att vi missförstår dig, Niklas, på nåt vis ... Vet inte din snäcka Oldwolfie. Men tror det också är en spräcklig lundsnäcka.
Gunvor Nilsson
03-08-2005, 21:25
"Du va´ mej en envis rackare! Jag har ju sagt att du inte får bo i mina pallkragar! För sista gången: håll dej på andra sidan parkeringsplatsen!  " /Gunvor
zaaritha
03-08-2005, 22:43
Maria o Niklas: Vaddå "tuttig-nuttighet?? Alla varelser har rätt att få leva! Men; se´n kan man ju ha det "svårare att acceptera en del!" Jag vill--t ex; ej ha fästingar, tvestjärtar, o gråsuggor --i min närhet! Men--de finns ju ----o det ÄR väl nå´n mening med det; antar jag?
Maria&Nicklas
04-08-2005, 22:19
CITAT (zaaritha @ 03-08-2005, 23:43) Maria o Niklas: Vaddå "tuttig-nuttighet?? Alla varelser har rätt att få leva! Men; se´n kan man ju ha det "svårare att acceptera en del!" Jag vill--t ex; ej ha fästingar, tvestjärtar, o gråsuggor --i min närhet! Men--de finns ju ----o det ÄR väl nå´n mening med det; antar jag? Jaja, skit samma, puttinuttighet är vad jag beskriver nedan, när man bryr sig lika mkt om små obetydliga saker som stora, iaf som det låter ibland. Men tänk på hur dåligt ni borde må, då stora delar av världens befolkning svälter, och aldrig ens har råd med ett par skor, än mindre mat. Jag prioriterar faktiskt det för snigelskrik, och anser att det gör skriken obefintliga, men klart att man stampar ihjäl dem om de håller på o dö. tillbaks till bilderna nu;) MVH/ Nicklas
CITAT (Maria&Nicklas @ 04-08-2005, 23:19) CITAT (zaaritha @ 03-08-2005, 23:43) Maria o Niklas: Vaddå "tuttig-nuttighet?? Alla varelser har rätt att få leva! Men; se´n kan man ju ha det "svårare att acceptera en del!" Jag vill--t ex; ej ha fästingar, tvestjärtar, o gråsuggor --i min närhet! Men--de finns ju ----o det ÄR väl nå´n mening med det; antar jag? Jaja, skit samma, puttinuttighet är vad jag beskriver nedan, när man bryr sig lika mkt om små obetydliga saker som stora, iaf som det låter ibland. Men tänk på hur dåligt ni borde må, då stora delar av världens befolkning svälter, och aldrig ens har råd med ett par skor, än mindre mat. Jag prioriterar faktiskt det för snigelskrik, och anser att det gör skriken obefintliga, men klart att man stampar ihjäl dem om de håller på o dö. tillbaks till bilderna nu;) MVH/ Nicklas jag måste faktiskt svara på de där för det är i det lilla du kan göra något för att det stora ska bli bra skiter du i det lilla så bryr du dej säkert inte heller om det stora varje dag varje steg du tar är avgörande ut i stora världen visa medkänsla ,mot de närmaste även om de råkar vara en snigel ett leende eller en god gärning speglar av sej rakt ut i världen som ringar på vattnet har du aldrig fattat det de e inte puttignuttighet det är fostran av de nära du har invid dej får dom lära sej godhet så sprider dom det vidare kanske ända till tredje världen kanske rakt ut i universum nej kanske inte de finns för många som tror dom vet bäst aj aj hm nu blev även den här optimisten lite pessimistik nej du jag tror på godhet rakt igenom det lönar sej alltid även då de gäller sniglar okey nu bilder  vi pinkar på det onda
oj så många rävar!!!! fina
Maria&Nicklas
05-08-2005, 08:18
CITAT (oldwolfie @ 05-08-2005, 01:07) CITAT (Maria&Nicklas @ 04-08-2005, 23:19) CITAT (zaaritha @ 03-08-2005, 23:43) Maria o Niklas: Vaddå "tuttig-nuttighet?? Alla varelser har rätt att få leva! Men; se´n kan man ju ha det "svårare att acceptera en del!" Jag vill--t ex; ej ha fästingar, tvestjärtar, o gråsuggor --i min närhet! Men--de finns ju ----o det ÄR väl nå´n mening med det; antar jag? Jaja, skit samma, puttinuttighet är vad jag beskriver nedan, när man bryr sig lika mkt om små obetydliga saker som stora, iaf som det låter ibland. Men tänk på hur dåligt ni borde må, då stora delar av världens befolkning svälter, och aldrig ens har råd med ett par skor, än mindre mat. Jag prioriterar faktiskt det för snigelskrik, och anser att det gör skriken obefintliga, men klart att man stampar ihjäl dem om de håller på o dö. tillbaks till bilderna nu;) MVH/ Nicklas jag måste faktiskt svara på de där för det är i det lilla du kan göra något för att det stora ska bli bra skiter du i det lilla så bryr du dej säkert inte heller om det stora varje dag varje steg du tar är avgörande ut i stora världen visa medkänsla ,mot de närmaste även om de råkar vara en snigel ett leende eller en god gärning speglar av sej rakt ut i världen som ringar på vattnet har du aldrig fattat det de e inte puttignuttighet det är fostran av de nära du har invid dej får dom lära sej godhet så sprider dom det vidare kanske ända till tredje världen kanske rakt ut i universum nej kanske inte de finns för många som tror dom vet bäst aj aj hm nu blev även den här optimisten lite pessimistik nej du jag tror på godhet rakt igenom det lönar sej alltid även då de gäller sniglar okey nu bilder  vi pinkar på det onda  Jaja, ett sista då:D Det jag menar är att man trampar ihjäl en skadad snigel etc, av automatik, klart man ska göra det. Men att skriva om hur du upplevde det på det sättet, menar jag är puttinuttighet, tänk när du får stampa på en skadad ekorre nästa gång, det måste skapa dödsångest. Tycker detta är en helt onödig diskution, jag är en stor djurvän, släpper ut flugor i stället för att döda dem, dödar skadade djur (pga min fruktansvärda godhet eller?, har 2st fadderbarn. Men det gör jag av naturiga skäl, inte för att jag lider med krypen, det skulle jämnställa dem med människors lidande, vilket skulle bli för mkt för min arma gjärna.. Fin räv bild föresten. mvh/ Nicklas
CITAT (oldwolfie @ 02-08-2005, 22:59) jag har flera men tänkte inte de va intressant ska fota dom imoorn finns allla möjliga sorter men i går hände nåt hemskt som förföljer mej ännu en vinbärssnäcka hade blivit överkörd till hälften den skrek o levde ännu o försökte komma undan smärtan hemskt jag trampade ihjäl den snabbt men den finns ännu ,,, skriket finns i mitt hjärta huvva konstigt när man tänker efter att de kan bli såna reaktioner över en reflektion av en dagsaktuell händelse i en snigeltråd CITAT , det skulle jämnställa dem med människors lidande, vilket skulle bli för mkt för min arma gjärna jag ser mej inte som för mer än vilket annat liv som helst föresten vi fyller ju alla en funktion på något sätt i världscyckeln så jag tror inte en människa lider mer om den blivit påkörd än en snigel eller nåt annat inte sjutton gör ont ondare bara för att man e människa,,,eller?? ps plötsligt lärde jag mej att citera flera haha ds  ps igen tack för berömmet av bilden  ds igen
Instämmer helt med Oldwolfie!!! Dessutom, det ena utesluter inte det andra! "Det lilla" blir inte oviktigt, för att "det stora" är så mycket större. "Det lilla" kan vi greppa, och ha översyn, "det stora" är helt enkelt "för stort". Att ta in det i hela sin vidd kan tynga vem som helst till marken för gott!!! Vi är ändå inte mer än människor!! Om jag kunde "rädda världen" skulle jag sätta igång omedelbart! Jag har till och med försökt några gånger - med mycket dåligt resultat  . Numera inser jag, att det "bara" är i "det lilla" som jag kan åstadkomma något, och att det är DÄR som själva "storheten" finns. Jag kallar det inte "puttinuttighet", utan "jordnära jordkontakt" och "konkret närvaro". Det är de bästa ord jag kan finna för "aktiv öppenhet inför Livet här och nu". Vilket är den största lycka jag vet. Det innesluter en dynamisk inre känslovärld och gör mig själv harmonisk. (vilket även gör att jag då har mera kraft att kämpa för en bättre värld på de vis som jag själv kan bidra, oavsett vad det är) Du ska få några dikter av mig: " Världen kan du inte göra om stilla din häftiga själ. Blott en sak kan du göra en annan människa väl.
Men redan detta är så mycket att själva stjärnorna ler En svältande människa mindre betyder en broder mer." (minns inte författarens namn nu på rak arm) Med "svältande" menas inte en människa i tredje världen på femhundra mils avstånd, utan kanske din granne (eller en forummedlem) som skulle "mättas känslomässigt" av ett leende! Då skulle själva stjärnorna le, eller hur Eller vad sägs om Anonyma Alkoholisters ytterst kloka små rader: " Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan, och förstånd att inse skillnaden." Sist av allt min egen lilla dikt, som kanske skildrar just det här dilemmat. För vi som "bryr oss om det lilla" kanske också har tankar omkring det stora. Det är så lätt att "göra" andra människor "dumma" för att vi/de lever sitt eget liv på det enda sätt vi/de kan. " Det finns en Sorg över Livet - så är det – en sorg inom mig över all den samlade smärta i Världen.
Min hjälplöshet inför Verkligheten är enorm och ingenting kan jag göra åt Livets Villkor.
Eller …
Finns det något som står i min makt? - det svåraste av allt – har jag Rätten att vara Lycklig i denna värld som lider? Och därmed minska Världens Samlade Smärta…
Min tid (av smärta) har varit - och kommer åter – jag böjer mig inför det.
och Reser Mig i Lyckan av Här och Nu."
CITAT (pejori @ 05-08-2005, 10:17) exact
Maria&Nicklas
05-08-2005, 09:36
CITAT (oldwolfie @ 05-08-2005, 10:33) CITAT (pejori @ 05-08-2005, 10:17) är det inte på den här avdelninge man pratar om djur och natur och inte världssvält och krig?  :o var ska man annars diskutera sniglar om inte i en snigeltråd?  :huh: sen får det väl uppfattas som "puttinuttigt" om det nu är någon som vill det  :) exact Hade ni stampat ihjäl en människa oxå?  Jaja, vi ser uppenbarligen olika på saker och ting, men nu är jag iaf nöjd.. mvh/
CITAT (Maria&Nicklas @ 05-08-2005, 10:36) Hade ni stampat ihjäl en människa oxå?  nu läser du inläggen som fan läser bibeln man använder det som storleken kräver en snigel stampar man på, en hare använder man en större sten till eller vrider nacken av den en mäniska skjuter man
CITAT (Maria&Nicklas @ 05-08-2005, 10:36) Hade ni stampat ihjäl en människa oxå?  "Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan, och förstånd att inse skillnaden"
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|