Susanna
01-08-2005, 20:12
Man läser ju alltid om hur bra det är med upphöjda bäddar att odla i. Jag har därför strävat efter att höja ytan i mitt köksland. Men jag har haft problem med att bäddarna alltid torkar ut så fort, trots täckning med gräsklipp. Dessutom får vi oftast så lite regn här att det blir ett elände med att vattna, vattna och vattna.
Häromdagen var jag på Weibulls blomsterodling i Hammenhög. Upptäckte att deras blomsterbäddar är nersänkta cirka 10 cm i förhållande till den omgivande gräsmattan. Tänkte direkt att så ska man naturligtvis göra. Eller tänker jag fel?
Å ena sidan tror jag att bädden inte torkar ut lika fort, å andra sidan blir ju lagret matjord tunnare. Mitt lager matjord är cirka 20-30 cm, längre ner finns en mycket kraftig gul lera som det inte går att ta sig ner i (om man inte är stålman!)
Någon som prövat med nersänkta bäddar? Andra tankar kring det? Jag ska pröva med en till nästa år tänkte jag.
LisaPalm
06-08-2005, 20:32
Jag har haft en nedsänkt rabatt men fick problem under vintern.Rabatten vattenfylldes och frös till is . Jag hade planterat sparrisplantor men de ruttnade av allt vatten
Susanna
07-08-2005, 07:39
Ja, det kan ju förstås bli ett problem. Kanske ska man bara ha ettåriga saker i en sådan rabatt. Jag har i alla fall grävt en nu för att pröva. Dock bara 2x1,20 m. Har inte satt något där, blir först till våren.
solkatten
09-08-2005, 17:16
Blir jordlagret tunnt så kan du ju bara så växter med korta rötter som sallad och rädisor. Men det är bara till att testa, ska bli roligt att veta hur det går.
littlegem
09-08-2005, 17:40
Eftersom jorden på min lott består av en jobbig lera odlar jag sedan åratal tillbaka i upphöjda bäddar där leran blandas med kompost, brunnen hästgödsel, torv och sand.
Odlingssättet ger ett par effekter. En av de trevliga är att jag kan så betydligt tidigare än lottgrannar som odlar på plan mark. Jag får tidigare skördar. Lotten ligger i zon III och de första rädisorna, spenaten och den första plocksalladen kommer ofta i mitten av maj.
Torka är enligt min erfarenhet endast ett problem från slutet av april till mitten av juni eftersom plantorna därefter har så utvecklade rotsystem att de klarar vattenförsörjningen på egen hand. Jag har i år vattnat mycket begränsat efter midsommar, mest på squash och pumpor som står rakt ovanpå en nyanlagd kompost där det inte finns någon lera.
En av de viktiga punkterna är som jag skrev ovan att gräva in lera i bädden, om man har sådan i marken. Lera är viktigt i en bra odlingsjord just genom att den håller vatten.
Det betyder också att den rika mullen går en decimeter ner under markytan, vilket åtminstone på lerjordar ger kontakt med vattenförande lager.
Med detta odlingssätt får jag väl ungefär 60 procent av mitt årliga behov av grönsaker från en lott som är 10X10 meter.
Susanna
10-08-2005, 20:44
Intressant att läsa ditt inlägg littlegem. Du tycks ha uppnått optimala odlingsförhållanden. Jag har också lerjord, lagret är 20-30 cm och under det ligger en stenhård gul lera som det knappt går att ta sig ner i. Jag har öst på med jordförbättringsmaterial och som resultat har bäddarna höjts. Men jag tycks ha lite annorlunda regnförhållanden än dig, i alla fall i år tror jag. Här brukar det komma tillräckligt med nederbörd under april, maj och början på juni. Men efter det regnar det oftast lite. Trots att jag täcker med gräsklipp och att plantorna är etablerade är det för lite fukt i jorden. I år fick vi till exempel 6 mm regn under 7 veckor. Det är först nu vi har fått lite mer nederbörd, men ändå inte särskilt mycket.
Effekten att en upphöjd bädd blir varmare fortare på våren har jag inte tänkt på!
Detta tål att tänka på!
littlegem
14-08-2005, 22:39
CITAT (Susanna @ 10-08-2005, 21:44)
Effekten att en upphöjd bädd blir varmare fortare på våren har jag inte tänkt på!
Ett lite sent svar på detta.
Det är mycket påtagligt att upphöjda bäddar förlänger säsongen och får den att starta tidigare. Vi är i mitt koloniområde ett par personer som håller på med förhöjda bäddar och det är precis samma gäng som för de tidigaste skördarna. Och de bästa.
Denna metod är inget nytt påfund utan har använts av allmogen i långa tider. Norrut lär de haft upphöjda bäddar för att tidigt få fart på potatislökarna (en variant närstående scharlottenlök).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.