Full version: Ullungrönn
Lena
Jag har köpt en tre meter hög Ullungrönn på Granngården för halva priset, den är tre meter hög och har grenar ganska långt ned på stammen, undrar nu om man ska ta bort de grenarna så att kronan blir högre upp, och i så fall när? Det är en annars välväxt E planta

Lena zon 4
CGB
Vänta med eventuell beskärning tills trädet är rotat, det kan ta ett år. Beskära eller inte beskära beror också på var du har planterat det. Fritt stående med utrymme behöver det knappast beskärning alls ifall det inte har vassa grenvinklar med inåtväxande bark (men dessa borde plantskolan redan ha skött om). Skall du gå under trädet börjar du med att bestämma den lägsta grenens höjd i trädet. Skär inte alla grenar samtidigt. Rönnen behöver sin lövmassa.
Lena
Tack för svaret, då ska jag vänta till nästa år med att ta bort de nedersta grenarna, för jag vill kunna gå under trädet, det är det som är meningen

Lena
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon