Full version: Några frågor.
hörnbjörn
Godmorgon alla glada.

Har några funderingar angående min lilla trädgård.

1. Min gräsmatta måste förbättras. När är den bästa tiden för det, Vår, sommar eller höst??

2.Behöver förslag på en vacker röd rosbuske. Har ni bild som blir jag strålande glad wub.gif

3. vilken årstid är bäst för att flytta 3 STORA röda vinbärsbuskar? Och vilket sätt gör man det lättast, vad ska man tänka på angående jorden dom ska ner i (förbättras?)??

Hoppas ni fattar vad jag babblar om i denna tidiga morgonstund tongue.gif

Mvh
Stefan
Åsa, mälardalen zon 2
1. Jag skulle satsa på våren.

3. Tidig vår eller sen höst när busken är utan blad brukar vara allra bästa tiden. Det bör inte ha stått vinbär på den nya platsen nyligen, blanda upp den befintliga jorden med ex. kompostjord. Planterar du på våren kan du ha lite ko/hästgödsel i det översta lagret. Se till så buskarna har vatten under odlingssäsongen + försök hålla jorden öppen.

2. Har inga röda rosor mer än Flammentanz som är en klätterros så här kommer bild på en rosa buskros istället som blommar för fullt hos mig och som håller sig fin även regniga somrar
Mozart härdig till runt zon 4

Om du skriver vilken växtzon du bor i kan det gå lättare för folk att ge tips om vilken ros som passar i din zon.
hörnbjörn
Tack så mycket Åsa.

jag bor i Västerås. Så det är väl i samma zon som dig tongue.gif

Tänkte att jag skulle ha en klätterros,som ska dela spalje med en murgröna. dock med ca 1½meters mellanrum.

Mvh
stefan
Åsa, mälardalen zon 2
Västerås ligger på gränsen mellan zon 2-3 så det beror lite på vart i Västerås du bor

http://www.tradgard.org/hemtradgarden/500/...vastmanland.htm

En röd klätterros som ska dela spalje med en murgröna behöver nog vara en mer svagväxande sort än min Flammentanz för den har enorm växtkraft, och växer mycket både på höjden och bredden.
hörnbjörn
jag bor i dom västra delarna. och vad jag kan tyda av kartan så borde jag vara i zon2
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon