CITAT (sorgkant @ 02-08-2005, 09:43)
Jag verkligen hatar rådjur och sorkar. Rådjuren skövlar all växtlighet ovan jord och sorkarna tar hand om det som är under jord.
Sorkarna har besvärat oss sedan vi flyttade till vårt hus för 4 år sedan, men i år är första gången som rådjuren är till förtret. De fullkomligen massakerar allt, och då menar jag ALLT, i vår trädgård. Rosor, pensér, pelargoner, lobelia, flitigalisa, petunia, leijongap, tobak, osteospermum, ringblomma, tagetes..., ja allt verkar de tycka om. Det mesta äter de dessutom upp helt, ända ner till roten och gör de inte det så rycker de upp plantorna.
Nästa år kommer nog mina blomlådor och rabatter bara att innehålla ageratum och nemesia, de enda sorterna de fram till idag låtit bli.
/SL
Stackars dig!
Vet precis hur det är.Här tar sorken allt den kommer över i trädgården.Nu har vi provat allt utom gas för att få den utrotad.Nu tänker vi gräva nya rabatter och lägga ett tunt lager med cement och låta det stelna innan vi fyller med jord och planterar igen.Jag önskar jag hade ögon under jorden för glädjen över att få se sorken komma springande och slå huvet i med en stjärnsmäll.
Rådjuren är det lättare att bli av med.Det är "bara" att sprida ut ett tunt lager med blodmjöl runt rabatterna höst och vinter och vår.Vi hade mängder, men nu är de väck .
Men som om det inte skulle vara nog med sork och rådjur så har vi gott om bäver som äter upp alla våra lövträd.Liljedödare som äter upp alla liljor.
Och jor, det har vi ingen.Det är cement
Men vi älskar detta ändå och ger aldrig upp