Full version: Gödsling
Karamell
Är glad nybörjare i trädgården. Det här med gödsel förbryllar mig för man får så himla olika svar. Vi har grävt upp ett grönsaksland, hällt i ny jord och så odlade vi förra sommaren. Denna vår hällde vi på jord från den egna komposten och blandade om. Det växer o frodas. Sen strösslade vi blåkorn i blomrabatterna.

Men ska man gödsla hela sommaren? Med vad? Hur ofta? En del tycks gödsla mest hela tiden, en del före och efter säsong.

Tacksam för alla tips wacko.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Hur man gödslar beror på hur man odlar, man brukar säga att allt man tar bort från marken måste man ersätta ex. om man samla ihop gräsklippet efter varje klippning och lägger det på grönsakerna/slänger i kompost eller annat så måste man gödsla gräsmattan oftare än när man har en sån där gräsklippare som finföredelar klippet och sprutar ut det över gräsmattan igen.

Ett grönsaksland med intensiv odling av grödor som kräver mycket näring kräver väldigt mycket gödning för där brukar man ta bort mycket näring när man skördar. När det gäller grönsaker kan det vara bra att sprida ut gödningsdoserna under säsongen ex. ge en grundgödsling på våren med ex. kogödsel eller liknande som även förbättrar strukturen sedan kan man ge tilläggsgödsling under sommaren med ex. gräsklipp, gödselvatten, nässelvatten, konstgödning eller vad man vill när grönsakerna växer som mest och kräver mycket näring. Hurpass stora krav grönsakerna är olika för olika grönsaker.

För att få upp mullhalten kan man gärna slänga på kompost hurpass näringsrik komposten är varierar hushållskomposten kan innehålla en hel del medans trädgårdskomposten ofta är ganska näringsfattig.

Vad man gödslar med är en smaksak, ifall man vill odla enligt ekologiska metoder med naturlig gödning eller om man hellre vill använda kostgödning som ex. blå korn. Det man bör tänka på är att när man ger konstgödning enbart så brukar inte strukturen på jorden bli så bra, man bör komplettera isåfall med något som höjer mullhalten i marken och ger jorden bättre struktur + konstgödning kan sänka pH:t en del i marken så ibland kan man behöva kalka.

När det gäller fleråriga växter så brukar man säga att man ska undvika att gödsla efter midsommar med kväve. Ofta så behöver man inte gödsla fleråriga växter varje år, ofta så tar man inte bort så mycket från dem. Så hinner man inte gödsla något/några år så brukar det faktiskt växa ganska bra ändå.

Här kan du hitta bra information man kan använda som odlare
Karamell
Tack för ditt svar.

Följdfråga: De verksamma ämnena i urin/gräsklipp/nässlor är väl ändå desamma som de man koncentrerat i konstgödsel typ blåkorn? Bara för att det är "naturligt" är det väl inte ofarligt? Uran - giftkobra - flugsvamp är alla direkt från naturen - men inte tusan är de bra för hälsan för det!

Varför är alla så rädda för konstgödsel? Torde det inte vara exakt de ämnen man vill åt utan att få med en massa annat skräp på köpet?
Åsa, mälardalen zon 2
Konstgödning är inte farligt för naturen (och det är inte farligt att äta grönsaker som gödslats med det) men själv tänker på de som tillverkar kostgödningen, många av de ämnen som finns i konstgödning som ex. svavel och fosfor är inte så nyttiga att andas in och med tanke på att de flesta gödningsfabriker verkar ligga i länder där man ofta inte tänker på arbetarnas hälsa, så därför försöker jag unvika det + jag är nog lite snål, gräsklipp och nässlor är ju gratis.
Karamell
Hej Åsa!

Vilket klokt svar. Den aspekten hade jag inte tänkt på.

Nässelvatten vet jag hur man gör - men gräsklipp tycker jag är så himla skräpigt. Barnen busar barfota och springer in med klipp i hela huset... Några tips på hur man använder det i praktiken?
Åsa, mälardalen zon 2
Ett sätt att hindra barnen från att dra in gräs är att göra om en del av odlingarna så det inte går att springa där och sedan främst använda gräsklipp där, ex. pallkrageodling, någon typ av snickrade bänkar eller kanske bara lägga upp upphöjda bäddar med gångar emellan (gångarna hålls fria från gräsklipp det är då bara runt grönsakerna man lägger dit det).
erikahaglund
Min motivation till att inte använda konstgödsel är att det är så lättflyktig gödning, den kan i princip "rinna rakt genom jorden" vid nästa skyfall. Sen hamnar den i grundvattnet och ut i hav och sjöar där den orsakar övergödning. Organsik gödning binds på ett annat sätt i jorden tex när den finns i kompostjord. Det är iallafall så som jag uppfattat det.

Mvh Erika
Micke
En annan generall aspekt med konstgödsel (som jag ändå själv använder till en del) är att den har en tendens att försura jorden, vilket innebär att man borde kalka lite flitigare än när man använder organiska gödselmedel (dynga, gräsklipp, kompost, etc). Det beror på att en jord som innehåller mycket organisk substans också har en sorts buffert mot försurningen (försurningen innebär i praktiken att en del viktiga näringsämnen, bl.a. fosfor, blir otillgängliga för växterna oberoende av hur mycket man än gödslar).

Micke
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon