Full version: Dagens BLOMMA
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
kerstin z5-6
Idag kom de -puttesmå -men blir snart stora -lånar en bild
Cypripedium reginae
suck tongue.gif jag är så kär i dem biggrin.gif
Drottningsko
Zazu
väldigt trevlig tråd, det här tongue.gif
här är mitt bidrag, chokladnävan, geranium sessiliflorum ssp. novaezelandiae `Nigricans´, det här är den äldsta plantan, har flera mindre som antagligen blommar nästa år wub.gif
pejori
i dag är här varmt och tropiskt klibbigt. då slog flera ut. smile.gif
Xelma
Väldigt vacker lilja!
pejori
CITAT (Xelma @ 10-08-2005, 16:14)
Väldigt vacker lilja!

visst är den smile.gif
den skulle varit rosa/vit, men den passar ändå med dom vita phloxen och såpnejlikan smile.gif
pisanggoreng
Är den från Odla, pejori?

Vår röda som skulle varit rosa är det.... Beställde fyra stycken: två röda och två rosa. Alla är röda.... (Dessutom blommade de över väldigt snabbt i jämförelse med de andra vi har.)
kerstin z5-6

Eryngium alpinum -en favorit till :9
kerstin z5-6
En flyktig perenn smile.gif
Svår att få att övervintra är
Lobelia cardinalis -men snygg är den
pejori
CITAT (pisanggoreng @ 10-08-2005, 18:07)
Är den från Odla, pejori?

Vår röda som skulle varit rosa är det.... Beställde fyra stycken: två röda och två rosa. Alla är röda.... (Dessutom blommade de över väldigt snabbt i jämförelse med de andra vi har.)

nej...deom är från blomsterlandet smile.gif smile.gif
Betty
Inte för att jag på något sätt alls går med på att hösten väntar runt knuten, men idag slog den första rosa höstanemonen ut...

Berit
CITAT (kerstin z5-6 @ 11-08-2005, 16:48)
En flyktig perenn smile.gif
Svår att få att övervintra är
Lobelia cardinalis -men snygg är den

Jättesnygg kerstin härlig röd färg.

Jag kan inte se din höstanemon Betty, det står "user posted image" på ditt inlägg, jag kan inte öppna ett sådan bild.

Här kommer också en lite höstlik växt, Prins Plym himself rolleyes.gif Fast sommaren kommer att vara länge än.
*Felix matte*
yenny

Vitlysing
(jag köpte den som ev höst blomma att ha i kruka...kom hem och upptäckte att det var en perenn unsure.gif )
*Felix matte*
Den här fotade maken häromdagen... liknar lysingen till växtsättet.. någon som vet namn på den?
*Felix matte*
CITAT (yenny @ 12-08-2005, 23:01)

Vitlysing
(jag köpte den som ev höst blomma att ha i kruka...kom hem och upptäckte att det var en perenn unsure.gif )

Skulle mer än gärna betala mycket för ett sånt exemplar.. men bor väl i fel zon sad.gif
yenny
CITAT (Felix matte @ 12-08-2005, 23:07)
Skulle mer än gärna betala mycket för ett sånt exemplar.. men bor väl i fel zon sad.gif

Jag köpte min för bara 21 kronor... en jättefin planta... fast jag vet inte hur härdig den är.. den får stå i en kruka ett tag tills jag löst vart den ska bo sen smile.gif
Immix
CITAT (Felix matte @ 12-08-2005, 23:07)

Vitlysingen är jättefin. Enligt trädgårdslistan på alltomtradgard.se går den i zon 1-8!!!
Margaretha
Exporterade ett par plantor från min vita lysing från Skåne till Norrbotten förra sommaren och de har överlevt vintern! Och blommar på sitt nya ställe! Så den verkar riktigt tålig! Och vacker är den också. wub.gif

Den kan -utan bild tyvärr- få vara dagens blomma hos mig också. Men den får dela äran med en rosagul Lantana, som är HELT makalös!
Berit

Dahlia Hortensis rolleyes.gif
Margith
Först måste jag få gnälla lite: i natt har frosten nafsat mina blommor i hälsenorna mad.gif
Men när jag gick för att inspektera skadorna hittade jag den här:
Blomman för dagen 'Sunrise Serenade' Den första blomman!
Den, plus att de har lovat över 20 grader till helgen, gör att jag känner mig ganska glad ändå smile.gif

Berit: vilken ursnygg Dahlia och vilken läcker bild!

Hälsningar
Margith (som bor alldeles för långt norrut!)
estet
Dagens blir denna som just slagit ut sina vackra blommor! Dean´s Delight, doftpelargon.
Anki på Öland
Ett par av dom som blommar finast hemma hos mej nu är Drottning Viktorias Vilohem

och vildpelargonen p.mutans

Anki
pejori
lillebrorden till min stulna lilja, slog ut idag.
snabbt var jag där med kameran smile.gif
pisanggoreng

(Min högsta mäter 2,30 idag. biggrin.gif )
Inga från Närke

Min tigerlilja i närbild.
amaira
CITAT (Felix matte @ 12-08-2005, 23:06)
Den här fotade maken häromdagen... liknar lysingen till växtsättet.. någon som vet namn på den?

Va, får du inga svar? Då får jag väl svara då sleep.gif biggrin.gif .
Jag skulle kunna svära på att det är fackelblomster (lythrum salicaria) - men för det första svär jag inte, för det andra tror jag inte den ska växa så långt norrut?
Men jag tror på fackelblomter i alla fall.

Härliga blommor i den här tråden wub.gif Underbara att titta på!
Gåsis
Den här raringen kom med när jag sådde nora barlow wub.gif Blågrå, vackra och små blad men blommorna är stora smile.gif

/Åsa
pisanggoreng
Den här tråden är inte riktigt bra för mig... Min frököplista för 2006 är redan alldeles för lång... biggrin.gif
*Felix matte*
CITAT (amaira @ 18-08-2005, 14:56)
CITAT (Felix matte @ 12-08-2005, 23:06)

Va, får du inga svar? Då får jag väl svara då sleep.gif biggrin.gif .
Jag skulle kunna svära på att det är fackelblomster (lythrum salicaria) - men för det första svär jag inte, för det andra tror jag inte den ska växa så långt norrut?
Men jag tror på fackelblomter i alla fall.

Härliga blommor i den här tråden wub.gif Underbara att titta på!

Tusen Tack snälla amaira! wub.gif
Nu ser jag att jag blandat ihop bilderna... denna är fotad i Boråstrakten,... får väl skylla på att jag varit sjuk ett tag å då orkar man inte ha så bra koll. sad.gif

Fackelblomster.. kommer jag nog aldrig glömma tongue.gif wub.gif
kerstin z5-6

Mona lisa och B Rose glow

och fackelblomster det växer sällsynt men dock här ibland ..
Lite bladverk med heucera o Kärleksört frosty morn
i nederkanten

dagens tupp kanske smile.gif
Berit

Någon har plockat bort mina namnetiketter, men visst är det här en Casa Blanca unsure.gif
Fenja
Min underbara chokladplanta:

Mvh
Fenja
pejori
CITAT (Fenja @ 19-08-2005, 15:35)
Min underbara chokladplanta:

Mvh
Fenja

ooooo den var fiiin smile.gif smile.gif
yenny
Min dagens är min fuchsia beacon som jag fått av Hamilton...
Den blommar äntligen och är så fin wub.gif

Inga från Närke
Mina petunior inte så märkvärdig men ändå. Gillar färgen bland allt grön jag har på altanens rabatt.
pisanggoreng
Solros på gång:

Änglatrumpet på gång (i motljus kan man urskönja "innehållet"):

amaira
Nu är det renfanans tid. Dessa charmerande gula "knappar" som flaggar och fanar utmed vägrenarna - och utanför min dörr wub.gif

Jag tycker den är vacker.
AnnicaB

Clematis "Summer Snow". Har växt från 10 cm i juni till dryga 3 meter nu i slutet av augusti. "Bor" i mitt plommonträd.
Fenja
Läcker motljusbild Pisanggoreng!
Mvh
Fenja
Margith
Din clematis var underbar Annica!
Jag bidrar med den här som har slagit ut idag:

Storåtjejen
Skickar en bild på mitt "blommande" körsbärsträd. När inga andra blommor gav något resultat så får man ta till egna metoder tongue.gif
Ninni1
Hej alla blomsterälskare!
Har med stigande intresse följt er alla på "avstånd" i ca en månads tid. Under den tiden har jag både skrattat biggrin.gif , blivit berörd blink.gif och OOOOOOOAT wub.gif wub.gif åt alla underbara bilder. En digitalkamera står nu definitivt på min önskelista.
Jag har inte varit särskild aktiv med inlägg, men nu bara måste jag.
Jag blev helt betagen wub.gif i Kerstins tupp!
Snälla Kerstin tala om för mig hur jag kan få tag på en.

I övrigt vill jag bara tacka er alla för ett spännade och (oftast) roligt forum
vi kanske hörs igen.

Ninni / Östergötland
amaira
Hej Ninni! Välkommen vill jag säga wub.gif hoppas du stannar.
Kerstins tupp har jag också blivit djupt bedårad av!

Idag väljer jag en Geranium, en söt liten näva.
Geranium robertianum.

Den är vild, egentligen, Stinknävan, som kanske inte luktar alltför gott om man mosar bladen.
Den är väl nästan" ogräs" också - men jag är övertygad om att den med tiden kommer att få sin status höjd. Själv är jag glad att ha den!

Namnet "geranium" kommer från grekiskan (har jag för mig det var) och betyder ungeför "liten trana", och syftar på fröställningen som påminner om näbben på en trana.
Robertianum sägs Linné ha döpt den till för att han var sur på en kollega med det namnet. För att stinknävan luktar illa. Men det tror jag är en skröna! Vem blir inte hedrad av att få en sådan här söt blomma döpt efter sig!? Doften är inte särskilt farlig. Kanske ännu mindre på 1700-talet när många verkligen luktade illa, så stinknävan luktar gott i jämförelse? rolleyes.gif
brittmarie

En av mina älsklingsblommor. Tycker den är så fin och doftar så gott.
mulle
Brittmarie, vad är det? Klöver?
Mulle
Annki
Jag har en liten fuchsia i en vanlig blomlåda på balkongen som ger blommor som knappt ryms i min hand. En Peppermint Candy. Är ingen fuchsiamänniska... så jag tror inte mina ögon.

brittmarie
Du har så rätt så, Mulle. Det är en vitklöver.
mulle
CITAT (brittmarie @ 25-08-2005, 23:37)
Du har så rätt så, Mulle. Det är en vitklöver.

Fint foto!
wub.gif
Mulle
brittmarie
Tack för det Mulle. wub.gif
Jag fick en kamera för några veckor sedan, så jag är inne i ett provstadium, men de flesta bilderna blir ganska bra.
Fast blixten och jag är inte riktigt överens ännu wink.gif
Men med lite mer övning så ska väl det också gå bra, får ta en sak itaget.
Blomstertanten
CITAT (Ninni1 @ 25-08-2005, 11:44)
Jag blev helt betagen wub.gif  i Kerstins tupp!
Snälla Kerstin tala om för mig hur jag kan få tag på en.

Hej och välkommen Ninni !

Pst ! Kerstin bor i Burträsk tongue.gif *viskar konspiratoriskt*
Vi får väl se vem som kommer dit först ! biggrin.gif

tongue.gif Skojar bara Kerstin, inte tänker jag komma och stjäla din fina tupp inte !
Men lite avundsjuk är jag allt sleep.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon