Hej! På fröpåsen till rättikorna stog det att om man sådde tidigt (det har jag gjort) så skulle man få fröskidor som man kunde äta. Dom flesta av mina rättikor har blommat klart. Så nu undrar jag; När kommer fröskidorna? Hur ska dom se ut när det är dags att äta dom? Och, kan man äta rotknölen fast man låtit dom gå upp i blomm?
Jag testade för ett tag sedan att ta upp en rättika och äta den, men den smakade jättesurt! Så jag kokade den lite, och då smakade den nästan som broccoli. Är det meningen att man ska koka dem? Eller ska man kunna äta dem råa?
Ingen som vet något om Rättikor? (otålig..

)
Åsa, mälardalen zon 2
02-08-2005, 13:16
Vet inte vad det är för problem jag planterade en liknande växt som hör till samma familj, rädisan Rattail där det är skidorna man äter, plantorna jag sådde i våras är nu 1m höga och har blommat under större delen av sommaren, allt jag har fått är 2 skidor (runt 5-7cm långa).
Den rättikan jag odlat har haft ganska träiga rötter efter att den gått i blom.
Okej.. Jag får väl vänta och se om det kommer några fröskidor. Igår så tyckte jag att jag såg en fröskida på en rättika. Den var kanske 1 ½ cm lång. Jaja, tack för hjälpen!

//Elvina
Elisabeth-Västkustkolonisten
04-08-2005, 18:36
Rättikan kan du inte äta längre när den har gått i blom. Innan den överhuvudtaget visar ansatsen till att den vill gå i blom skall man skörda.
Så hos mig fick dom aldrig gå i blom, jag älskar nämligen rättika.
Elisabeth
Ok..

Då var det tur att jag har sått en till omgång rättikor.
Någon som vet något gott recept eller hur man bäst kan förvara rättikan?
04-08-2005, 20:20
Jag har färsk rättika i sallad. Riva grov, salta och låt dra lite. Blanda sedan i blandad sallad.
Eller så river jag den grov eller skiver mycket tunt och salta, låt dra och sedan på smårgås, mums tycker jag. eller efter att du tillsatte salt och den fick dra så tillsätter du olja och vinäger som till sallad det är också gott. Man kan även blanda den med riven eller skivat gurka.
Rättika och gurka passar bra ihop
Man kan även använda lite av rättika när man wokar.
Min Mama förvarade rättikan alltid i sand och sedan ner i källaren. Jag minns att vi hade rättika fram till jul. Men dagens källare är inte som dom gamla var.
Vilken sorts rättika sådde du nu? Inte alla växer nu så här sent på året.
Edelweiss
Tack Elisabeth! Sorten heter Münchner Bier och kan sås från april till slutet av augusti.
05-08-2005, 10:01
Jag sådde alltid sorten Neptun (köpt i Tyskland), men fungerar inte så bra på hösten.
Men annars är den helt underbart. Fina mjälla och goda i smaken.
Elisabeth
Ok..

Förresten, sorten som jag sådde hette ju Bier.. Låter ju nästan som öl.. Kan det ha något med öl att göra?

Jaja, vilken färg hade dina rättikor?
05-08-2005, 10:48
Münchner Bier = Öl från München
Neptun rättika är vit. Münchner Bier är svarta. Och lite starkare i smaken.
Jag är uppvuxen med Rättika som du kanske förstår....
Nej, Münchner Bier är väl vita? Eller iallfall dom som jag sår..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.