Full version: Miniroser
Orchid
Hej allihopa!

Jag vet inte om miniroser räknas som en krukväxt eftersom man kan ha dem utomhus också, så jag hoppas ni har överseende med mig ifall jag har öppnat tråden i fel kategori.

Det är så att jag undrar om det går att övervintra miniroser och få dem att blomma igen? En del som jag har frågat har sagt att det är jättesvårt och att de nästan aldrig blommar igen, och nån har sagt att det visst går osv.
Så, jag undrar över eran erfarenhet.. Om det går att övervintra miniroser, hur gör man det på bästa sätt?

Med vänlig hälsning

Orchid
Reserv
Jag har då lyckats med alla dom jag satt ner.......nähä, nu tänkte jag fel, du undrar säkert om du kan ta in den? wacko.gif wink.gif huh.gif Det har jag inte en aning om, men om du låter den va´kvar ute i backen så ska det gå bra, täck med lite löv eller nåt så kommer den så fint till våren. Men skippar du ansningen av den så kan den bli lite tvär 3:e året och stendör sen på vintern sad.gif
Ciczi
Jag slängde ner två krukrosor i bakcen i höstas. De klarade sig båda två. De växter som sören också. biggrin.gif
Det går nog bra Orchid

Ciczi
Åsa, mälardalen zon 2
Och jag hade 3 minirosor som jag hade ställt vid komposten förra året som överlevde trots att jag INTE hade grävt ner dem i backen och inget hade de fryst ner heller.
Orchid
Så, det går att bara ställa ute dem i trädgården och ha dem där under vintern också? Övertäckt med lite löv osv. Det är värt ett försök. Egentligen betalade jag inte särskilt mycket för mina två miniroser, 2 för 25, men de är så förbaskat fina att jag tycker det är så synd att de bara ska dö o bli slängda, så därför vill jag såååå gärna försöka hålla dem vid liv och se dem blomma flera gånger.

MVH

Orchid
Reserv
Jag tycker att det är svårare att försöka få behålla nåt liv i dom inomhus, det gäller både sommartid och vintertid, men det kanske bara är så för mig huh.gif
Ciczi
Nej då det är du inte ensam om. Mina krukrosor brukar blomma ett varv inne men sedan vill de ut.

Ciczi
Rossi
Jag är inte särskilt förtjust i minirosor eftersom de inte håller i kruka inomhus. De ser bara vissna ut. Men för fem år sedan fick vi en miniros och planterade ut den i trädgården och den är jättefin! Den blommar snällt varje år. Det enda vi gör är att beskära den i maj och ge den lite gödsel på våren. Ingen vintertäckning alls. (Vi bor i zon 1.)

Så nog verkar minirosor trivas bättre utomhus än inomhus. I alla fall hos oss. smile.gif
Emser
Jag har faktiskt en krukros som jag har haft inne i 2 år och den blomar så fint så varje år. Låter den stå ljust i ca 19 grader under vintern och i mitt söder fönster under sommaren!
stennie
Jag har satt mina ute i en "kruka", jag lyckas inte heller att ha dom inne...

carol
Minirosorna är väl svåra att klara inomhus eftersom dom är så känsliga för torr luft och för mycket/lite vatten. Ute är luftfuktigheten högre under vintern och det är kallt så att den får vila och är den nedgrävd fryser den inte.
Flamingon - växtgalning
gillar minirosor jag oxå, men den blomman har blivit lite "ge-bort-blomma" eftersom den inte står så särskilt länge. men nu har det skrivits lite tips så nästa gång jag ser nån fin så får jag köpa den, ha den på balkongen (borde väl funka?) och sedan tjuvaktigt (fast åt andra hållet) smyga ner den i någon annans trädgård. tongue.gif biggrin.gif

men jag har 2 eventuellt 3 trädgårdar som jag kan sprida ut växter utan att behöva smyga med det. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon