Hej!
Jag skulle gärna vilja ha lite tips på snabbväxande träd. Jag vill plantera ett träd som så snabbt som möjligt blir ett "riktigt" träd. Jag bor i zon 1.
Tack på förhand.
/Anna
Big Gardener
02-08-2005, 14:50
Olika arter av Poppel och Salix tillhör ju de träd som växer allra snabbast. Dessa kan bli bra, men det är inte så lyckat att placera dem på torra ståndorter och/eller nära avloppsledningar. De vill ha mycket vatten och har rötter med stor förmåga att tränga in i avloppsledningar om marken inte kan tillfredsställa vattenbehovet. Dessutom bör man ha gott om plats när man planterar dem eftersom de blir stora.
Annars rekommenderar jag att köpa ett vuxet träd. Det kosta visserligen mer, men då kan välja fritt mellan de träd som du gillar och behöver inte vara begränsad till de som växer snabbt. Det låga zontal du har gör ju dessutom att du kan plantera en hel del intressanta träd. Snabbväxande träd kan orsaka en hel del problem i framtiden om man inte tar hänsyn till deras slutstorlek eller rotsystem.
Här kommer några förslag på snabbväxande träd:
Populus wilsonii - Wilsonpoppel. Mycket vackert träd med stora blad. Samlad rund krona, 10-12 meter hög i slutstorlek på bra ståndort.
Populus balsamifera - Balsampoppel. Liknande egenskaper som Wilsonpoppeln. Doftar speciellt om knopparna. ca 15 meter hög i slutstorlek på bra ståndort.
Populus x canescens - Gråpoppel. Bra träd som kan variera i utseende och bredd. Vacker bark. 15-20 meter högt i slutstorlek på bra ståndort.
Populus alba 'Nivea' - Silverpoppel. Träd med ludna och vita bladundersidor. Kan också varriera mycket i form och utseende. 12-15 meter hög i slutstorlek på bra ståndort.
Salix fragilis 'Bullata' - Rund knäckepil. Rundad och samlad krona. 7-9 meter hög i slutstorlek på bra ståndort.