Full version: Omöjlig odlingsmark
nyttorp
Är det omöjligt att odla på nästan-alvarsmark. På mitt sommarställe på Öland var jag färdig att kasta in handuken under den tidiga sommartorkan.
Rabarbern vissnade, hallonblommorna torkade, havtornet nästan dog och björkarna fällde löven. Marken är på sina ställen inte mer än 40 cm djup och består av mest bara sand. Därunder ligger kalkstensplattan.
Kan jag göra något för att förbättra odlingsförhållandena så att de inte bara dör vid minsta torka. Handlar det möjligen om gödning, jordstruktur eller jordjup.
Jag är förtvivlad. Tacksam för tips.
Odlarlotta
Åsa, mälardalen zon 2
En massa organiskt material höjer mullhalten och det brukar förbättra fuktighetshållningen i marken + att exempelvis täcka marken med gräsklipp (ger både gödning + det hindrar avdunstning).

Så dra ihop så mycket organiskt material du kan få tag på skaffa gärna även gödsel så du kan lägga på rejäla lager.

Man kan även testa anlägga en vattenbädd där man tänkt odla
http://www.odla.nu/metoder/vattenba.shtml
ingrid fuxwall
Hänger på vad föregående skrev.
Läste en bok en gång om en man som odlade på tallmo i gräsklipp, han menade att någon jord behövdes inte. Korrigera mig om jag har fel Ni som kan mer.

Fast vattna måste man nog ofta om man bor som du.

ingrid
nyttorp
Tack för svaren.
Jag har ytterligare ett problem och det är att vår brunn är inte så himla välförsedd med vatten. Följdaktligen går det mesta till hushållsbehov och det vatten som blir över är diskvatten och dylikt. Att vattna som en galning är inte möjligt endast små skvättar då och då. Men gräsklipp har jag ju ett överskott på så täck odling har varit min melodi. Men marken behöver nog förbättras. Jag skall lägga ett tjockt lager av grässklipp koncentrerat på de ställen där jag vill odla blanda med komockor som finns ute på alvaret och hoppas på bättre tider.
Hälsninga
Odlarlotta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon