Linda_A
Hej!

Vad är det som äter på min växt? Det ser ut som småtuggor, både min sambo och min mamma undrade om jag hade börjat äta på växterna. biggrin.gif laugh.gif
Jag tycker att blanden ser bra ut i övrig så jag tvekar på att det är någon närningsbrist men jag kanske ha fel.
Hade den varit i akvariumet mitt hade jag skyllt på malarna. biggrin.gif

Och är det någon som vet namnet på växten? Har två stycken och den andra ser inte ut så. *dubbelkollade med nu*

Bild

// Linda
wolkenkrabber
ingen aning vad som tuggar på den men ajg tucker det liknar en dracena, se om du kan hitta någon insekt på den!
Linda_A
Hej wolkenkrabber.

Jag upptäckte ungefär samtidigt ett par blomflugor, kan dessa har gjort detta?
men jag hittade inget på själva växten.

Jo Dracena verkade stämma, tack så mycket!
Åsa, mälardalen zon 2
Nej blomflugor (sorgmyggor) tuggar inte på bladen, men larverna tuggar på rötterna. Den som har tuggat på växterna måste vara en skadegörare med såna mundelar att den kan tugga ex. skalbaggar, fjärilslarver, stekellarver, sniglar

De som jag har mest problem med som gör såna där klipp i kanterna av bladen är öronvivlar de är nattaktiva så de är svåra att hitta, inomhus kan de gömma sig i exempelvis gardinerna under dagarna.

Såhär brukar öronvivlar se ut

(deras feta fläskpölsor till larver kan äta upp rotsystemet hos krukväxter ifall ägg har lagts i en blomkruka)
Linda_A
Usch.. Nu måste jag flytta härifrån.. sad.gif

Men varför inte båda växterna av samma sort? Det är bara den som har det?

Och växten verkar må bra i övrigt vad jag kan se. Var inte så länge sen jag bytte kruka till den.

Och jag har inte sett något alls på den. Kollade jorden/rötterna på blomman med och de var fina och jag kunde inte se några laver i alla fall.

Och till det viktigaste, HUR blir jag av med det??
pejori
CITAT (Linda_A @ 02-08-2005, 18:16)
Usch.. Nu måste jag flytta härifrån.. sad.gif

Och till det viktigaste, HUR blir jag av med det??

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
välkommen hit laugh.gif laugh.gif
hur du blir av med dom vet jag inte, men
prova med något odjursmedel smile.gif smile.gif
Linda_A
pejori: Tack!Ska jag ta med de objudna gästerna eller ska jag komma själv? laugh.gif

Men ska jag bara spraya på må få eller?
pejori
CITAT (Linda_A @ 02-08-2005, 19:05)
pejori: Tack!Ska jag ta med de objudna gästerna eller ska jag komma själv? laugh.gif

Men ska jag bara spraya på må få eller?

lämna kompisarna hemma biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
spraya blommorna och småskrymslen smile.gif smile.gif
typ lister och sådant rolleyes.gif
Linda_A
pejori: Menar du att du inte har gevaliva till oss alla eller? (fast vissa av oss verkar föredra växter men det gör väl inget? ) huh.gif biggrin.gif

Får be sambon göra det medans jag är borta med vovven.
pejori
CITAT (Linda_A @ 02-08-2005, 19:14)
pejori: Menar du att du inte har gevaliva till oss alla eller? (fast vissa av oss verkar föredra växter men det gör väl inget? ) huh.gif biggrin.gif

äh...gevalia och gevalia biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
dom kan väl få en böna orostad om det ska va så märkvärdigt biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Linda_A
pejori: Det är säkert uppskattat mera än vad de har fått av mig.

De kommer säker att bli lyckliga hos dig. wub.gif biggrin.gif
Linda_A
Vad är det bästa att använda för att bli av med dem?
pejori
radar brukar jag köra med när det finns kryp och oknytt inne smile.gif smile.gif
luktar vidrigt, så spraya innan du går ut. och ta med hunden wub.gif wub.gif
zaaritha
Tvestjärtar!
Och:Zoega är godaste kaffet!! sleep.gif
pejori
CITAT (zaaritha @ 03-08-2005, 00:52)
Tvestjärtar!
Och:Zoega är godaste kaffet!! sleep.gif

nähä biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
maxwell house smile.gif smile.gif
Linda_A
pejori: ah då ska sambon får göra det nu när jag ska uppåt i landet(sthlm).

zaaritha anser du att det är tvestjärtar som har gjort det?

Och ang kaffe så smakar inget kaffe bra jag försökte bara lämna mina objudna gäster hos Pejori! laugh.gif biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon