Full version: Änglatrumpet
Barbro Hermansson
Köpte 3 skott av änglatrumpet förra året. De växte fint, men blommade aldrig. Har övervintrat dessa i ett mörkt förråd 5-8 grader. Klippte ner dom "lite"i höstas. Har nu tagit in krukorna i rumsvärme. Vattnat men inte omplanterat. Stått så i 2-3 veckor, inga skott har kommit ännu. Har jag gjort fel ? huh.gif
Fialotta
Hej!
Min änglatrumpet har inte heller visat nån blomma förra året...jag har nu klippt ner den vid grendelningen och gett den näring och mina är det nya skott på...så ge inte upp, det kommer rolleyes.gif
ZaraP
Min var mycket envis, jag tror det tog 4 veckor innan den
började visa något livstecken, efter det att jag tagit fram den
från matkällaren..... Jag planterade inte om den utan började bara
vattna den och ställde den i ett varmt och skönt rum!
Tålamod, tålamod..... tongue.gif
ZaraP
Betty
Jag tog in min ängel 8/3. Jag sågade av ett par decimeterlånga pinnar som jag satte i varsin kruka med plastpåse över. Den ena möglade, svartnade och dog. Den andra pinnen förblev grön och fin och har nu ett flertal nya fina blad. Men moderplantan... den är alldeles brun om stammarna - inte ens nån svag grön nyans... Den ser helt död ut... Var det fel av mej att plantera om den i ny jord direkt? Ska jag vänta eller slänga den?
Karin i Småland
Prova att duscha "stammen" ofta så brukar det bryta fram nya skott snabbare, det är mitt tips rolleyes.gif
Betty
O'key, ska prova med det... men den ser väldigt torr och "skrynklig" ut... huh.gif
Almdalen
Duscha och vänta, även om stammen dött kan det finnas liv i roten och då kan det komma skott ifrån den.
Ibland är det bara så att blommor dör, även Änglar, de har inte evigt liv.
wink.gif
Ingegerd
ZaraP
Precis så såg min avkapade stam ut...gråbrun, torr och nästan
skrynklig. Men jag fortsatte vattna och prata med den,,, smile.gif
Det kom upp ett grönt skott vid sidan av som nu blivit stor och fin,
men själva stammen är nog död. Får väl kapa av den sen och
pyssla om "nykomlingen" istället!

ZaraP
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon