amaira
Lite krusbär kanske???

Eller vill ni hellre plocka direkt från busken?

Namminamm wub.gif
pejori
ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ!!!!!!!!!!!!!!! ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
GODA...skit i busken...skicka bären. glöm inte grädden smile.gif smile.gif smile.gif biggrin.gif biggrin.gif
*Felix matte*
Tackar för vänligheten wub.gif

skäms att säga, men.... jag gillar inte krusbär... mer än att se på tongue.gif sleep.gif
amaira
CITAT (pejori @ 02-08-2005, 22:09)
ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ!!!!!!!!!!!!!!! ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
GODA...skit i busken...skicka bären. glöm inte grädden smile.gif smile.gif smile.gif biggrin.gif biggrin.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif wub.gif
pejori
det som är så gott unsure.gif unsure.gif
älskar syrliga saker...röda vinbär, rabarber, krusbär suck så gott wub.gif
yla
jag suger ur dom o kastar skalen precis som bärfisen
smaskens e de tongue.gif
yenny
Vilka stora o fina... dom ser goda ut wub.gif
Anki på Öland
Du får döpa om tråden till "får jag sukta..." Det ser såååå gott ut och jag som inte har några bär alls (mina hallon som jag satte förra året och som hade massor av blommor torkade på försommaren.....) fast jag älskar att äta direkt från busken. rolleyes.gif
Anki
amaira
Ja "Får jag sukta" ska det naturligtvis stå! Allt jag visar har jag ju i nästa sekund (efter fotandet) ätit upp laugh.gif laugh.gif

Jag suger också ur krusbären och spottar ut skalen.
De röda krusbären är Hennimäki (eller vad han heter) röda. Stora, friska, och alltid en buske full med bär. De är goda också.

Men, men, "Endast Sverige svenska krusbär har" skaldade ... ja, vem var det nu??... i slutet av 1800-talet, när Sverige var ett krusbärsland.
Sedan kom mjöldaggen och ödelade all krusbärsodling, och sedan blev ingenting sig likt igen. Säger de som vet, jag är inte gammal laugh.gif .

Ett par gamla krusbärsbuskar finns kvar sedan jag var liten, 50-talet, och hade redan då ett antal år på nacken. Sedan finns flera förvildade buskar lite här och var, och jag har tagit hand om några och flyttat in dem i trädgården. Där får de troget mjöldagg varje år och föder den tjugotvåprickiga gula nyckelpigan och dess larver rolleyes.gif

Jag har provat att vattna med atamon några gånger. Och tänka sig, i år har jag två buskar som är mjöldaggsfria!
När jag smakar på de söta smakrika bären förstår jag hur meningen kom till:
"Endast Sverige svenska krusbär har..."

I smak går de inte att jämföra med den större röda friska kusinen.

Så, får jag sukta rolleyes.gif

Tapio
CITAT (amaira @ 04-08-2005, 12:05)
Jag har provat att vattna med atamon några gånger. Och tänka sig, i år har jag två buskar som är mjöldaggsfria!
När jag smakar på de söta smakrika bären förstår jag hur meningen kom till:
"Endast Sverige svenska krusbär har..."

I smak går de inte att jämföra med den större röda friska kusinen.

Så, får jag sukta rolleyes.gif

Halaj!

Det där med Atamon har jag inte hört förut!
Vilken koncentration?
Skall man vattna flera gånger, eller bara en gång?

//T

P.S. skalden hette Jonas Love Almkvist DS
amaira
CITAT (Tapio @ 04-08-2005, 12:57)
P.S. skalden hette Jonas Love Almkvist DS

Tack! smile.gif wub.gif

Det där med atamonens verkan ... var nog överdrivet sleep.gif men jag vet inte säkert.
Hällde på och sprutade ett par gånger förra året, vilket inte såg ut att göra någon skillnad, då. Att de är friskare i år kan också bero på att jag håller buskarna lufigare, och på det rikliga regnet kanske? Mjöldagg frodas ju av torka.

Tipset om atamon fick jag här på Odla biggrin.gif wub.gif och jag spär ut det som det står på förpackningen.

Ibland är jag något "trög" när det gäller att svara. sleep.gif
Det är därför jag har en snigel som avatar. Oftast så kryper svaret fram, så småningom ...
Tapio
CITAT (amaira @ 11-08-2005, 07:55)
Ibland är jag något "trög" när det gäller att svara.  -_-
Det är därför jag har en snigel som avatar. Oftast så kryper svaret fram, så småningom ...

Halaj!

Bättre sen än aldrig!

Tackar för svar. Skall nog göra en sökning på Atamon när jag hinner.

//T
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon