Full version: blommor i jokkmokk
kullagulla
Ska flytta till jokkmokk eller rättare sagt lite utanför.

Jag som älskar blommor förstår nu att det kan bli lite svårt att få det att växa där vi ska bo.
Är det nån som vet växter som klarar detta klimat och jord? unsure.gif
kerstin z5-6
Z7 -Många perenner klarar sig fint -värre med vedartade växter -buskar och träd
Åsa, mälardalen zon 2
Rydlinge platskola har ju en del som ev. kan funka

http://www.rydlingeplantskola.se/
Jejja
I Vuollerim finns en kvinna som heter Heide Krönlein, kontakta henne så får du säkert idéer... Hon brukar ha trädgårdsvisningar och sånt hemma hos sig.
Helen i Piteå Zon 5
Du kan låna/köpa boken "Trädgård i kallt klimat" skriven av Maria Sandström, där finner du många goda råd och tips. / Helen
kullagulla6
Tackar så mycke för tipsen
Gåsis
Jag odlar också i zon 7, men har inte midnattssol. Det finns faktiska fördelar med det också, man behöver t ex inte ägna sig åt zonknäckeri för vad man än planterar så är det just vad man sysslar med. Bygga på höjden är inte heller något för vår zon wink.gif Men det finns faktiskt mycket mer än man tror som fungerar. Somliga växter känns ändå som om dom hade någon slags smärtgräns vid zon 6, jag läser här om saker som går bra i zon 6 men som tvärvägrar hos mig.
Jag håller med Kerstin om att det bästa här är perenner, det finns ju ganska storvuxna om man vill ha höjd och volym.

/Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon